< Tilbake til oversikten

Hva mangler jeg når ...

rut311 sa for siden:

neglene deler seg i to??

Tar disse b-vitaminene hver dag..

Kan f.eks for lite protein gå utover neglene?

langaard sa for siden:

Det kan også være lave verdier på d-vitamin:)
(få tatt en blodprøve:ja:)

Photobscura sa for siden:

Det kan være mye, jod og sink også. Ta en tur til legen og få tatt vitamin- og mineralstatus!

smgj sa for siden:

Flaker de eller klyves de, eller knekker de? Har du hvite flekker uten at det er slagmerker? er neglene normalt krummet eller får de skje-form når de vokser ut? Har du langsgående/tverrgående riller? Hvor mange fingre har du halvmåne på? Og... er neglebåndene tørre eller friske og fine?

Gode negler er et samspill mellom mange vitaminer/mineraler. Blant annet kalsium, magjesium, jern, biotin, sink, vitamin a og c og tilstrekkelig protein... Akkurat hva som gjelder nøyaktig ditt problem er ikke så enkelt å finne ut og andre symptomer må også tas med i betraktningen.

rut311 sa for siden:

Takk for alle svar. Skal til legen neste fredag, så jeg får be om noen prøver da.

1.De flaker.
2.Har hvite merker og striper på de fleste.
3. Ikke noe spesielt krumming.
4. Langsgående riller, hvis jeg skjønner deg riktig på hva du mener.
5. Halvmåne? Da tenker du nederst ved roten sant? Bare på tomlene.
6. Nei, jeg har sprekker i alle neglbånd. Det har jeg slitt med så lenge jeg kan huske.

smgj sa for siden:

Jeg har skrevet mine kommentarer til listen din i kursiv.
Du bør vurdere og tenke igjennom de ulike punktene hva som kan gjelde for deg. Husk at når det gjelder målinger av vitaminer/mineraler i blod så er ikke disse så pålitelige da kroppen gjør det den kan for å opprettholde balansen i blodet. D-vitamin, selen, folsyre og jern kan dog etter det jeg har funnet ut måles pålitelig.

Husk også at det hjelper ikke hva du spiser om du ikke tar det opp. Så mage-tarm må fungere. (:oEgenerfaring... )

Yrla sa for siden:

jeg hadde flisete negler og sår i vikene før jeg begynte med magnesium og sink. de to er typiske mangler blandt folk flest

Bonitta sa for siden:

Og for mange kan det rett og slett være mangel på kalsium!

smgj sa for siden:

Det er sant, men siden vi er en nasjon som bruker mye melkeprodukter får de fleste i Norge nok kalsium, om ikke de andre tingene som trengs for å utnytte kalsiumen skikkelig (vitamin d, k2 og magnesium først og fremst).

rut311 sa for siden:

For å si det sånn, så har jeg nærmest hatt "cravings" etter ost.. spiste en kg forrige uke, og har spist en halv nå siden tirsdag.. Så jeg tror jeg nå ihertfall skal ha fått i meg nok kalsium. Spiser jo fløte og yoghurt også.

Har tatt d-vitamin i hele vinter, men glemt det siste ukene.. var mye ute da det var så fint vær, og tenkte det var nok..

En ting til jeg kommer på nå, er at jeg spiser lite rødt kjøtt, i forhold til i vinter.. det går mest i kylling og fisk her. Kjøttdeig en gang i blant.. Kanskje jeg bør spise mer rødt igjen?

Har stående magneisum+kalsium kosttilskudd, så skal ta dette fremover.

Tusen takk for alle svar, dette var behjelpelig!

Yrla sa for siden:

Jeg ville sjekket meg hos legen. Kanksje du mangler jern. Jeg ville også kjøpt magnesium uten kalsium og tatt det to-tre ganger om dagen. Kalsium-magnesium er egentlig med tanke på kalsium, fordi med magnesium i opptaes kalsium bedre. Om du har for lite magnesium i kroppen trengs mer enn den blandinga. Den blandinga er ok etter at du har fylt opp kroppen med magnesium. Det er magnesium i ost også, men det er først og fremst en kalsiumkilde. Husk d vitamin da, sånn at kalsiumet får satt seg der det skal. Eller nå på sommeren er det ikke såå viktig, men til høsten er det viktig her i Norge.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.