< Tilbake til oversikten

Torgrim Eggen "raser mot kostholdshysteri" på vektklubben.no...

Nerthus sa for siden:

Du finner artikkelen her :rolleyes:

VGs vektklubben.no bruker såkalte artikler som skjult reklame... det er vel ikke lov, og det burde vel stå "annonse" øverst på siden slik det feks gjør i magasiner?

Uansett - Torgrim Eggen har vel fått lite oppmerksomhet i det siste, og hoster opp samme oppgulp vi leste i hele fjor... intet nytt under solen altså. Synd de ikke har kommentarfelt ;)

Det paradoksale er artikkelen VG hadde om sukkeravhengighet i samme avis... "Rusa på søtt" - hovedsaken i VG søndag. "Noen er så godtesyke at de mister kontrollen. Nå slås det alarm om nordmenns SUG ETTER SUKKER. Myndigheten åpner for ny avgift".

FEM sider!!! Jeg orker ikke skanne nå, den kommer sikkert tilgjengelig på VG nett i morgen. Artikkelen omfatter nordmenn som må gå på kurs for å lære seg å spise lavkarbo pga en sukkeravhengighet som gjør at de gjemmer mat... Som lyver til familie for å spise raske karbohydrater... Den omfatter også en snutt om "hjernens belønningssystem", som sammenlikner sukkeravhengighet med annen rusavhengighet, den gir bare noe svakere "rus".

Dette må jo være en megaglipp av VG...... FEM sider om sukkeravhengighet, og en vektklubben artikkel av Torgrim Eggen der han sier dette om lavkarbo:
"Kosthold uten karbohydrater går ikke i det lange løp. Det er tungvint, vanskelig og dyrt. "
"Lavkarbodietter begrenser både muligheten på tallerkene og matgleden"
"Plutselig blir variasjonsmulighetene halvert, det er jo temmelig trist da"
"lavkarbokosthold med høyt fett- og proteininntak er så lite bærekraftig som det er mulig å få det. En milliard mennesker i verden får for lite protein. Det fins ikke nok ferskvann (!) på kloden til at alle skal kunne leve slik, for ikke å snakke om konsekvensene i utslipp av klimagasser. Slik sett er lavkarbo-galskapen (!) avslørende for hva slags kultur vi representerer, den komplette, hensynsløse egoismen med sin brede bak godt plantet på toppen av Næringspyramiden"....

Herregud - han må jo ha fått seg noe opp bak som irriterer noe JÆVLIG?!?!

Hexeberg har fått litt spalteplass for å avverge noe av kritikken.

Hvis vi alle hadde spist lavkarbo/steinalderkost HELE tiden hadde vi kanskje ikke vært så jævlig mange på denne planeten som stadig dør av sult... eller hva? Det hadde jo da begrenset seg selv...

Photobscura sa for siden:

Oi ... Jeg har alltid hatt stor respekt for Torgrim Eggen på mange områder, og jeg tror jeg bør unngå å lese denne artikkelen for å beholde noe av dette ... Arrrgh ...

Rin sa for siden:

Hexeberg har i det minste fått bli med med følgende oppsummerende utsagn:

...Jeg sier meg enig. :p

Supera sa for siden:

Ti råd mot kostholdsforvirring

Torgrim Eggen trekker frem ti råd publisert i Journal of the American Dietic Association i 2006, oversatt av Erik Arnesen.
Vær skeptisk til:

1. Råd som lover raske løsninger. (enig, men lover lavkarbo raske løsninger? :confused:)

2. Skremmende advarsler om farer ved enkeltprodukter eller dietter. (er det ikke nettopp det HAN driver med nå? :geip:)

3. Påstander som ser for gode ut til å være sanne. (enig)

4. Enkle konklusjoner fra en kompleks studie. (enig)

5. Anbefalinger basert på en enkeltstudie. (til dels enig, spørs på studien)

6. Dramatiske utsagn som er avkreftet av respektable vitenskapelige organisasjoner. (det spørs på den "respektable vitenskapelige organisasjonen", det :geip:)

7. Lister over «gode» og «dårlige» matvarer. (eeeh, som om nasjonalt råd for ernæring ikke har gode og dårlige matvarer? Skal man ikke ha lov til å si at sukker er en dårlig matvare?)

8. Anbefalinger som gis for å selge et produkt. (enig)

9. Anbefalinger basert på ikke-fagfellevurderte studier. (skjønte ikke helt denne, tror jeg er enig)

10. Anbefalinger basert på studier som ignorerer forskjeller mellom individer og grupper. (tror jeg er enig i denne også)

Men hvordan denne lista skulle sette lavkarbo i et dårlig lys, det skjønner jeg ikke helt.

Carisma sa for siden:

Ja, for vg bruker ikke slike saker for å selge inn vektklubben... :rolleyes:

Supera sa for siden:

:lol: Ja, ikke sant.

Nerthus sa for siden:

Her er rusa på sukker artikkelen som sto i samme avis som Torgrim Eggens lille kommentar....

Runegutt sa for siden:

Bra artikkel.
Ønsker sukkeravgift hjertelig velkommen, men er samtidig litt sjepisk til finansministeren. Han kan finne på å avgiftsbelegge smør også. det er jo energitett.

gamlebyen sa for siden:

Tror dette er snakk om såkalt peer review, dvs at studier offentliggjøres og resultatene gjennomgås av andre fagpersoner, peers (bokst. likemenn)som også etterprøver resultatene.

nellie sa for siden:

Jeg leste, tenkte jeg skulle nevne det, men ga f. Det blir jo bare litt for dumt. Jeg vil kalle vektklubbens: "gå ned 1 kg i uka", for ganske ekstreme greier.. Menmen. Ser at vg bruker intervjuer, som de egentlig har gjort helt uavhengig av vektklubben, og gjør dem plutselig om til en artikkel som ser ut som at den er skrevet FOR vektklubben, så.. Blir så lite seriøst.

Festina lente sa for siden:

Skikkelig tankevekkende, og jeg sitter igjen med en følelse av at det er MEG de beskriver.... Litt lettelse fordi jeg forstår at det ikke er viljestyrken min det er noe galt med. Og enda en bekreftelse på hvorfor lavkarbo er godt for meg. Jeg må bare på avrusing først :o

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.