Eg har leita på NAV sine sider, men finn ikkje svar på spørsmålet mitt. Kanskje nokon her veit? Det eg lurer på, er om arbeidsgivar kan pålegge meg å gå ned i stilling pga sjukdom? Eg er ansatt i 100%, men var sjukemeldt i 7 veker i vinter pga av fibromyalgi. No er eg betre, og ynskjer eigentleg å halde på stillinga mi til hausten, men ser jo også at det kan bli vanskeleg når vinteren kjem.
Meiner eg har lest at eg uansett har rett på å vere sjukemeldt eit år, utan å gå ned i stilling? :confused:
Per i dag jobber eg 50%. Eg synest berre det er dumt å gå ned i stilling dersom eg 1. eigentleg kunne ha jobba meir og 2. går ned ein god del i lønn. Er tross alt lektor med tillegg, så eg har jammen meg arbeida hardt for å få den lønna eg har no....
Er det nokon kloke menneske her som kan hjelpe meg?
Tror ikke arbeidsgiver kan påtvinge deg en stillingsreduksjon om det ikke er andre årsaker til det. Derimot vil en slik stillingsreduksjon kunne virke inn på dine fremtidige krav ovenfor NAV (bank i bordet at det ikke blir nødvendig, men man vet aldri) så jeg ville ha vært forsiktig. Dersom du er organisert så kan du rette sånne spørsmål dit.
De kan ikke sette deg ned i stillingsbrøk bare fordi du er syk!!!
Det tok 2 år fra jeg ble sykemeldt før de hadde lov til å snakke med meg om stillingen min! Fikk sparken, da, fordi jeg ikke ville si opp selv og ikke visste når jeg kunne komme tilbake, noe som blir aldri, viser det seg!
Skjønte at det var vanskelig for dem å ha en sykepleierstilling stående på vent, så jeg ga etter, men ikke før nav forsikret at de ikke brydde seg om jeg var ansatt eller ikke!
Går du ned til 50% vil du jo ikke få mer lønn enn det om du skulle bli langtidssykmeldt heller. Er du sykemeldt de andre 50% nå eller?
Det du kan gjøre er å søke nav om at de betaler arbeidsgiverperioden når du er syk. Og det gjelder da uansett om du har omgangssyke eller er dårlig pga fm!
Så nei, arbeidsgiver kan ikke si opp hele, eller deler av stillingen din (altså tvinge deg ned i stillingsprosent) før du har gått sykmeldt ett år. Og selv etter det så bør du holde på stillingsprosenten din så lenge du kan mtp. eventuelle arbeidsavklaringspenger (AAP) dersom det er behov få å være borte fra arbeidet lenger enn ett år.
Og så tror jeg at det er slik at det tar 6 mnd å opparbeide seg full sykepengerett igjen, så det er "smart" at dersom du skal sykmeldes til høsten igjen at det har gått mer enn 6 mnd siden siste dag i forrige sykmelding, for da har du ett nytt år fra den datoen, og ikke fra forrige sykemeldingsperiode.
Takk for svar, folkens! Eg og arbeidsgivar stilte fint opp hos NAV klokka 14.30 i dag, men etter som tida gjekk og ingen kom, spurte me ei dama. Då viste det seg at det var ein feil i vårt brev, og at møtet skulle vere 15.30... Javel, då gjekk me nå rundt litt og var tilbake litt før 15.30, då kom ein NAV-mann og sa at møtet var avlyst pga at streiken rundt lønnsoppgjeret, og statlege ansatte ikkje skulle jobbe overtid eller noko sånt... OMG!
Så nå blir det jo spanande å sjå kva tid dette møtet blir...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.