< Tilbake til oversikten

Grøss og gru

#1

Skorpia sa for siden:

I min leting etter hva som kan kalles lavt blodtrykk,kom jeg over denne artikkelen.
Mange som kommer i en situasjon og ikke går ned i vekt ,tenker umiddelbart på lavt stoffskifte:-) ihvertfall kvinner,for det er en typisk kvinnerelatert sykdom.
Sjekk spesielt selvtesten:-)
Her er den::cool: :cool: :cool: :sove:
Har du lavt stoffskifte?

Selvtest og liste over mulige symptomer, blandt annet fedme og depressjon.

Hva er hypothyreosis?

Thyroideakjertelen ligger ved ”adamseplet”, rett nedenfor strupehodet. Kjertelen produserer hormonene thyroxin(T4) og tri-jod-thyronin(T3). En del av kjertelen kalles parathyroid-kjertelen og disse små vedheng lager de kalkregulerende hormonene calcitonin (øker transport av kalk til knoklene) og parathyroid-hormon (fjerner kalk fra knoklene). Selv om de to delene av kjertelen betraktes som separate kjertler fungerer de i harmoni (avhengighet) av hverandre.Hypothyreosis er navnet på den tilstand når kroppen ikke får nok T3 og T4. Dette kan bety: enten lager kroppen for lite T3 og T4 eller så utøver ikke hormonene nok effekt i de enkelte celler. Det siste blir oversett av 99.99% av alle leger. Varmeproduksjon og Barnes testen.

T3 og T4 øker varmeproduksjonen i kroppen. Hormonene sørger for at energi ikke lagres, men omdannes til varme. Dr. Borda Barnes fra Chicago oppdaget i 1950 at måling av kroppstemperatur faktisk var den raskeste og sikreste måte å identifisere hypothyreosis på! Testen kalles i dag for Barnes Basal temperatur-test (BBT) og har vært i bruk i USA i over 50 år, men brukes nesten ikke i Norge. Testen kan du utføre selv: Kjøp et godt munntermometer på apoteket og ta morgen temperaturen før du står opp hver dag i 2-3 uker. Hvis gjennomsnittstemperaturen ligger under 36.6 grader har du med stor sannsynlighet hypothyreosis. Hypothyreosis selvtest.

-vektøkning som ikke lar seg slanke bort
-kuldefølelse/fryser lett/liker ikke kulde
-kalde hender og føtter
-mindre hår på hodet/håret mer livløst.
-tenker langsomt, alt går så sent/senilitet/alzheimer
-tiltaksløshet/alt er et ork
-unormalt lite energi
-sover mye/våkner aldri uthvilt
-nedstemt/trist
-panikkangst/dyp depressjon
-selvmordstrang
-nedsatt sexualdrift/impotens/frigiditet.
-alle typer menstruasjonsproblemer
-PMS
-knuter i brystene
-muskelverk/ømme muskler/fibromyalgi
-lavt blodtrykk
-rytmeforstyrrelser i hjertet/”urolig hjerte”
-åreforkalkning
-høyt kolesterol, spesielt LDL-kolesterol
-forkalkningsproblemer/leddkalk/osteoporose
-cellulitter
-kviser/byller/utslett av ulike typer
-Lupus Erytromatosus!!
-psoriasis
-hypoglycemiske anfall: blir syk om man ikke får sukker.
-diabetes type 2

Neste gang: mer om egendiagnose av hypothyreosis og prøver du skal be legen ta av deg, samt forklaring på hvordan du bruker våre selvtestskjemaer. Husk lykkepiller for nedstemthet kan være feil hvis du lider av hypothyreosis.


#2

Summer sa for siden:

Kan være greit å få det sjekket, men når jeg ser den listen av symptomer, så tenker jeg: " Har jeg ikke sett den før?"
Joda, det har jeg, du får samme listen om du skal sjekke altmulig, - depresjon, candida, kronisk tretthetssyndrom, forskjellige hormonbalansesykd. med ulike navn... osv... :)


#3

Skorpia sa for siden:

Har etterhvert fått en egen teori om den saken.

Virker som om insulinresistens kan ha en sammenhengende årsak på en eller annen måte.

Det forskes på så mye,men om det viser seg når forskerne har forska nok på dette tema kan det vise seg at det er sukker som er årsaken til lavt stoffskifte også,dvs at alt henger sammen.

For jeg undrer veldig over hvorfor det stadig dukker opp nye sykdommer.
Jeg er ingen lege,men jeg er jævla god til å løse problemer:D

Ser jo rundt meg hvor gale folk er etter sukker,og vekta som øker og sykdommene som tiltar.
Vi vet jo alle at det er en livsstilssykdom,og butikkene overflommes av drittmat.


#4

MHM sa for siden:

Insulinresistens ligger under mange sykdommer, plager og symptomer. For eksempel type 2 diabetes, overvekt, PCO, høyt blodtrykk, urinsyregikt, for lavt HDL (gode kolesterolet), for høye triglyserider, brystkreft m.m.

Man kan se det som: Det ligger en usynlig isblokk under havoverflata (=insulinresistens). Opp av denne isblokka stikker det opp mange isfjell (=symptomer). Jeg tror forskningen i årene framover kommer til å avsløre mange flere slike isfjell som stikker opp av insulinresistensen. Og kanskje at kjente sykdommer blir klassifisert som et slikt isfjell. For eksempel HYPOTHYREOSE, fibromyalgi, Candida-problematikk, revmatisme, psoriasis, MS, allergier, intoleranser, astma, depresjoner m.m.

Kanskje hjelper lavkarbo-diettene så bra på altmulig fordi de behandler isblokka = grunnårsaken = insulinresistensen.

Eller kanskje insulinresistens bare er en del av isblokka. Eller kan det være noe mellom isblokka og isfjellene?

Noen som følger meg, eller jobber hjernen min på overtid nå.... ;)


#5

Skorpia sa for siden:

jepp greit å ta med det og,har akkurat fått vite ei som tok disse testene,alt var normalt bortsett fra at hun var på grensen til diabetes.

Det jeg mener er at det første vi tenker på når vi får problemer med å gå ned i vekt,er stoffskiftet.
,men det første vi egentlig burde tenke på er insulinresistens.
Dette er såpass nytt hos almennleger enda at mange av dem slett ikke er med engang. De klarer ikke omstille seg.
Depresjon og en del av de andre symptomene er jo like -ved en drøss av sykdomstilfeller.

Men sånn alt i alt tror jeg vi får en billigere verden når det gjelder sykdommstilfeller etterhvert,når de virkelig oppdager hvor mye dritt sukkeret har ført med seg.

Ulempen er vel kanskje pensjonsutbetalingene sikkert bare blir mindre og mindre,men vi får kjøpt 10 kilo sukker for en tier:D


#6

Summer sa for siden:

Ja, jeg glemte jo å skrive hovedpoenget mit :o :

Jeg tror det meste kan løses med kabohydratkontrollert kosthold... Stabiliserer hormoner, humørsvingninger, depresjoner, vekt, hudplager, pms osv...

Kort sagt: Skaper balanse i kroppen! :)


#7

Iset sa for siden:

å herregud... seriøst, de eneste symptomene jeg IKKE hadde der, var Lupus Erytromatosus, knuter i brystene, psoriasis, forkalkning og høyt kolesterol (vel,har ikke sjekket det på et år da...)

jeg har i det siste hatt veldige problemer med psyken... vil si det siste halvåret. får plutselige anfall, gråteanfall og lyst å gjøre slutt på alt (høres kanskje verre ut enn det er...), er endel deprimert, slapp, og mister endel hår til tross for mye tilskudd. har aldri mistet mye hår før.

men det som plager meg mest, er kulden!! dere vil sikkert ikke tro det, men vi har 23 grader på soverommet, og jeg ligger med t-skjorte, sokker, raggsokker, av og til genser oppå t-skjorten, og bukse. og enda fryser jeg litt. mannen min forstår ingenting, og det gjør ikke jeg heller.....


#8

Nille sa for siden:

Jeg har hatt dette her i mange år....en av grunnenen til at jeg tar så seint av. Har sluttet med medisinen, - man håper at alt skal bli bedre med Cocosa !! Har lest mye om kokosnøttolje på nettet .... mange har blitt hjulpet.

Listen over symptomer ligner også på listen i Atkins boka......og at Atkins dietten skal hjelpe....dvs. tingene du spiser hjelper (ren mat, uten kunstige tilsetningstoffer, søtningsmiddel, kjøtt, fugl, fisk, grønnsaker....) Det var en av grunnene til at jeg valgte denne måten å spise på........

Jeg tar blodprøver (T2 og T3 og alt det der) hver 6 mnd. Tror ikke det er lurt å diagnorstisere seg selv.....


#9

Skorpia sa for siden:

Tror kanskje det er på tide du tar deg en tur til legen igjen jeg,dvis du har så mange av de symptomene.
Høres ikke ut som om du er helt frisk.


#10

Summer sa for siden:

Jeg følger deg... :)

Nettop det jeg prøvde å si, karohydratkontrollert kosthold tar isfjellet... :)


#11

magdalena sa for siden:

Synes selv også de aller fleste passet,men ser på meg selv som en hypokonder:rolleyes: .Er jeg ikke i form blar jeg straks i bøkene mine og leter etter en årsak:confused: .Orker nå ikke å tute foran en hoven lege i hvertfall.Burde tatt masse tester i og med at mora mi og mormor har brystkreft,men det får vente..Nå havnet jeg nå langt vekk fra temaet.Men det trenger da ikke alltid være noe,selv om symptomene er der,mener jeg.


#12

MHM sa for siden:

Jeg synes ikke du er hypokonder jeg. For det du opplever, er virkelig for DEG. Jeg tror tvert i mot at mange rett og slett venner seg til å gå med mange "diffuse" plager som hodepine, slapphet, overvekt, søthunger, kløe m.m. Men det er da ikke RIKTIG at det skal være slik, selv om det er VANLIG. For noen er svaret Candida, andre hypothyreose eller insulinresistens. Eller kanskje bare stress.... Psyken spiller jo kraftig inn.


#13

Skorpia sa for siden:

Synes jeg kjenner meg igjen fra tidligere år jeg,leste legebøker opp og ned for å finne årsaken til hva som var i veien med meg:confused: Fant ikke noe spesifikt uten det at jeg trodde det var noe i veien med stoffskiftet. Legen fant selvfølgelig ikke noe galt der,men jeg hadde følelsen at noe var galt .Trøtt dårlig form,klarte ikke gå ned i vekt.allergisk pusteproblemer,deprimert mmmm.Og etterhvert også høyt blodtrykk.
Stort sett alle disse plagene er borte nå, etter å ha brukt Atkins kosthold siden Januar i fjor.
Nå har jeg ikke vært hos legen for å sjekke meg for insulinresistens for jeg var så møkka lei av å fly til legen etter disse blodtrykksgreiene,så jeg kjøpte meg en blodtrykksmåler og satte i gang på egenhånd.
Vet jeg burde vært der for en sjekk,men jeg har det helt opp i halsen.
Men kanskje det hadde vært en ide å ta en test for insulinresistens.?


#14

Iset sa for siden:

ja jeg skal det! men mange av disse symptomene har med candidaen å gjøre også regner jeg med. har vært hos legen ang muskelsmerter (jeg er totalt spent overalt, har vært det i mange år, og klarer ikke slappe av uansett hva jeg gjør), men han bare sier det er stress og at jeg må slappe mer av. jeg har sagt jeg ikke klarer det, men han vet jo ikke hva han skal si eller gjøre. i tillegg tror han ikke på candida (de fleste leger regner candida som alternativt overtro :rolleyes: ), og mener det sunneste kostholdet man kan ha, er et grete roede kosthold. så det er slitsomt å snakke med ham, selv om han er utrolig grei ellers.

men jeg kan jio sjekke om det kan være noe annet...


#15

Skorpia sa for siden:

merkelig at han ikke har fora deg med muskelavslappende da,hvis han er av den gamle skolen:-) Problemet er jo at legene ikke kan tro andre ting enn de har lært før det er godkjent innen forskning,selv om det finnes en del leger som er åpne for nye ting,tror jeg det er langt mellom dem.

#16

MHM sa for siden:

Jeg tror vi må gå til private leger jeg, inntil flere fastleger tenker annerledes. Hvorfor utsette seg selv for den ydmykelsen det er å ikke feile noe, når man VET at det er noe? Lege Roald Strand på Kilden Helse i Oslo kan anbefales (blant annet).


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.