Jeg har kommet tilbake til gode rutiner igjen og har utslag på Ketolyse-stixen hver dag nå. Spiser i underkant av 10 gram karbo pr dag nå, fordi jeg ønsker å kvitte meg med de siste "håndtakene" som har satt seg litt for godt rundt livet den siste tiden :-)
Men, problemet er at kroppen tviholder på det som jeg ønsker å kvitte meg med.
Jeg drikker nok vann og har holdt meg så og si unna meieriprodukter den siste tiden, da dette så ut til å bremse ned på vektreduksjonen.
Help me please! Noen råd? Og nei, jeg vil ikke godta at kroppen ønsker disse ekstra kiloene :-) Jeg skal ned 8 kilo til (jeg er 1,58 høy).
Syns kanskje 10 gram karbo om dagen er litt lite? Det er jo nesten ingenting... kanskje du spiser for lite kalorier også, slik at kroppen er i sparemodus selv om du er i ketose? Vet ikke om det er mulig da jeg ikke kan alt om ketose...
Sannsynligvis må du bare ta det med ro (i tankerekkene) og være mer aktiv. Tidvis stopper kroppen litt opp en stund før den skjønner igjen at den skal fortsette å jobbe. I mellomtiden må man bare være konsekvent med kostholdet og holde seg i aktivitet. Ikke så mye annet man kan gjøre.
Sjekk om du får i deg for mye eller for lite fett, eller for mye proteiner i forhold til vekta du har nå, og juster mengdene hvis det trengs.
Spis mer grønnsaker, med 10g karbo kan du umulig få i deg store mengden? Vitamin- og mineralmangler kan hemme fettforbrenninga, og grønnsaker er bra "vomfyll" hvis man har en tendens til å spise for mye.
Tren mer. Styrketrening er flott i kombinasjon med lavkarbo for å forme kroppen, gjem isåfall vekta og finn fram målbåndet istedet. Å gå turer er også fint, hard kondistrening er jeg usikker på med det karboinntaket du har nå.
Prøv å endre sammensetningen av det du spiser. Ofte anbefales det å spise mer karbohydrater og mindre fett når man nærmer seg målvekta, av en eller annen grunn virker det som det ofte kan få platåer til å "løsne" hvis man er noenlunde normalvektig. Tenk ala Fedon, men øk gradvis på karbohydratene.
Vent og se, hvis du vet du spiser "riktig" og trives med det kostholdet du har nå. Og ikke stress, det er ihvertfall ikke bra for vekta :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.