< Tilbake til oversikten

Vondt i kne -kneskade?

psychgeek sa for siden:

Hei. Jeg har vært aktiv mosjonist i mange år, og i perioder har det vært veldig mye løping. De siste månedene har jeg kjent smerter på oversiden av knærne, spesielt etter løping eller utfall med vekter. Jeg gikk til treningsveileder for tips, og fikk beskjed om å ta 3 ukers pause fra løpingen, og deretter begynne med styrketrening rundt kneområdene.
Som sagt så gjort. Problemet er at nå er smertene tilbake. Jeg har vært forsiktig med å løpe for lenge (20-25 min) og ikke løpe for raskt, samtidig som har har fokusert på å trene styrke i beina.
Noen som har opplevd noe lignende? Burde jeg oppsøke fysioterapeut/lege for å se om jeg har en fysisk skade? Eller burde jeg kutte ut løpingen en stund igjen?

Kitt sa for siden:

Jeg tenker at det er like greit å bestille en time hos legen og finne ut av dette først som sist!:ja:
Enkelte ting trenger ro, andre mindre belastning belastning og noen medisiner. Og mange tilstander kan bli kroniske om man ikke tar de rette hensyn!:eek:

ketoseprinsen sa for siden:

Varier i hastighet en del, da bruker du forskjellige deler av kneet.
Begynner du å få vondt og da spesielt på oversiden av kneet burde du fokusere på å løfte benet høyere, som en proff sprinter. ;)

Og selvsagt er det å anbefale å løpe i skogen med varierte stier som er svingete, opp/ned og masse røtter både for å styrke balanse og muskler i bena du ikke bruker når du løper asfalt. Kneslitasjer kan ofte være tegn på at det er manglende muskler i legger og lår slik at det stakkars leddet i midten må ta mer juling enn nødvendig.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.