Jeg har gått endel opp i vekt, men er heldigvis ikke i nærheten av startvekten...
Men hvordan har jeg klart å falle av og havne her igjen
Hvordor kan jeg ikke være på lavkarbo hele tiden? og hvilken plan kan jeg følge for å gå ned i vekt for siste gang og deretter holde meg der?
Jeg har på en måte prøvd ketolyse, men spiser ikke noe serlig grønnsaker så det blir litt feil... Kan selvsagt spise noe når jeg blander det i maten men ikke hver dag hele tiden
Mat jeg er veldig glad i
Kjøtt
Sjokolade
Supper
Ris
Nudler
Potetmos
Har blitt den godtemonsen i det siste og det er selvsagt derfor jeg har lagt på meg 7 kg i løpet av det siste halve året...
Det begynte vel i jula med julegodt og marsipan.. så kom den til halv pris og da var det ikek lett å slutte så var plutselig påskemarsipanen i butikken og deretter kom den på halv pris... og så var det gjort
17. mai kom og jeg kom selvsagt ikke oppi bunaden:mad:
Nå har jeg fått nok... Jeg vil ikke være overvektig jeg vil være slank og fin, og få kommentarer på hvor bra jeg ser ut... ikke motsatt...
Går det an å ligge på generell ketose lavkarbo uten å spise store mengder grønnsaker?
Det er ikke alle blant oss som har så stort behov for eller utbytte av grønnsaker, men om du ønsker, er det jo god plass for grønnsaker i supper, som du nevner at du liker godt. Kremet blomkålsuppe eller tomatsuppe, for eksempel, er jo strålende lavkarbomat, med masse "usynlig" grønt i. Eller mye rart kan "smugles" inn i kjøttgratenger og wokretter osv. Men det er jo forsåvidt ikke det du spør om. :cool: Det ER fullt mulig å ha det bra og ha en sunn kropp uten å spise massevis av grønnsaker.
Om tanken er å fylle opp "Karbokvota" med annet enn grønnsaker (sjokolade og sånt) , blir det fort mindre sunt. Du kan risikere noe trøbbel med magen, men det er veldig avhengig av hvilket fiberinntak du er vant til og fungerer best med. En annen grunn til å tilvenne seg mer grønnsaker er rett og slett variasjon og matglede - mange går fortere lei av en veldig ensformig diett.
Og så vet jeg ikke hva du mener med "store mengder" grønnsaker, da. Selv har jeg som regel noe grønnsaker involvert i ett av de to måltidene jeg spiser daglig, men ikke alltid i begge. :cool:
Jeg liker ikke grønnsaker generelt... Det jeg kan spise er stekt løk i bittesmå biter oppi saus eller lignende... Har klart å spise strimler med squash også oppi wok... men spiser ikke paprika, agurk, tomat, erter, blomkål (ok i suppe), brokkoli, mais.. og sånne ting... det eneste jeg liker av grønnsaker er gulrot og det er ikke så lavkarbo...
Men øver meg, men det er ikke gøy å spise ting som man brekker seg av...
Da blir det for det meste rent kjøtt og litt isbergsalat, egg, spekeskinke jeg spiser og da går jeg lei etter en stund, og når jeg er ferdigslanket så orker jeg ikke tanken på lavkarbo for det gjør meg kvalm
Men er flink når jeg står på og har hatt svært gode resultater
Dette blir litt sånn rart i mitt hode. Altså du ønsker slanke deg ved å bruke ketolyse, lavkarbo eller noe slikt fordi det har du hatt gode resultater med før. Vel, så gode resultater kan det ikke ha vært siden du går de opp igjen og du blir en jojoslanker.
Det blir litt som å si at jeg skal gå på lavkarbo, men kan ikke spise grønnsaker fordi det liker jeg ikke og den andre maten går jeg lei av etter kort tid....
Da kan jeg vel si det så brutalt enkelt at du kanskje ikke bør gå på lavkarbo/ketolyse etellerannet da fordi det passer ikke deg og hvordan håndterer denne kosten?
Det er jo en overveiende stor sannsynlighet for at du er flink i et par måneder og så er du tilbake/på vei tilbake der du var igjen. Joda, man skal kanskje være glad for de månedene man får med slankende effekt, men dette høres stressende, slitsomt og lite motiverende ut.
Er det ikke andre metoder som kan fungere bedre for deg? F.eks livsstilsendring. Ta et oppgjør med selve livsstilen din og ikke bare fortsette som før og når ting går litt i feil retning, ja så tar du bare en "kur"...
Hva med å endre livvstilen og ikke bare begynne en kur?
Det er jo det jeg sier.. Hvordan unngå å ikke falle av når jeg når 60 kg.. Holde meg i ketose hele tiden? Er flink å være i ketose men så fort jeg prøver å spise mer karber går det galt.. ei jeg jobber med har spist ketogent i ett år etter hun var verdig.. Er det en filosofi som kan passe til meg som spiser minimalt med grønnsaker som jeg kan følge resten av livet?
Det er et kjipt svar å få, men det er bare du som vet, eller kan lære, hvilken livsstil som på sikt er forenlig med både dine vekt/sunnhetsideal og dine personlige preferanser angående mat og smak og hverdagsvalg.
Jeg har spist ketogent i snart tre år, og har ikke lyst til å gå bort fra det, selv om jeg nå er mer eller mindre ved målvekt. Dette fordi det er mat jeg trives med og som gjør meg glad og får kroppen min til å fungere bedre enn annen mat. Så når jeg velger "ekstrem lavkarbo" som vedvarende livsstil, innebærer det ikke noe offer eller en enorm flinkhet, om du skjønner hva jeg mener - men jeg ville ikke finne på å anbefale dette til noen som ville oppfatte kostholdet som noe negativt, til forargrelse i hverdagen. DET kan man ikke gjøre en livsstil av - da er man jo dømt til å "feile" før eller siden, om det blir en situasjon hvor "alt som er godt er ulovlig, og alt som er vondt er nødvendig"... :cool: Daaa er det kanskje bedre å gi seg god tid, og se på mulighetene: Hva slags mat er viktig for meg, er jeg villig til å prøve noe nytt, hvilke fordeler har jeg av å gjøre ting på denne måten i forhold til å gjøre det på den andre måten, hvilke rutiner i hverdagen er det mulig å endre, hvilke reaksjoner og responser kan jeg endre, osv osv.
Det ble kanskje litt rart og usammenhengende, det er tidlig på morran. :p Men det jeg mener er at "Kostholdsfilosofi som bygger på mat jeg ikke liker, og ikke vil fortsette med å spise når et vektmål er nådd" - det er som regel ikke det beste valget for noen som helst... :o
Ja men jeg elsker jo kjøtt og egg og sånne ting, det eneste er grønnsakene...
Sjokoladen er en avhenginghet som ikke er bra uansett og når jeg er i ketose så har jeg ikke lyst på, da går det helt fint....
Jeg er heldig og kan spise det meste i ketogent kosthold og gå ned masse og fort i vekt... kroppen min har det bra, jeg har mer energi og jeg vet at det er det eneste som funker på meg...
Det er bare at jeg trodde man skulle gå ketogent i maks 3 mnd om gangen det står iallefall det i boken min, men det er når jeg begynner med karbohydrater jeg går på en smell... Jeg vet det ikke er bra for meg og jeg har det mye bedre uten, men satser på at alle gode ting er 3 og siden jeg blir 30 i år så må jeg bare klare det:D
Og det beste er at det er sååå mye mer utvalg av matvarer og alt nå i forhold til når jeg begynte for 5 år siden...
Hvis du passer på å spise litt innmat et par ganger i uken, er det ingenting i grønnsaker du MÅ ha - rent ernæringsmessig.
Selv spiser jeg mye grønnsaker, fordi jeg syns det er godt. I oppveksten derimot, spiste jeg knapt noe grønt i det hele tatt - allikevel var jeg "aldri" syk og ble nesten to meter høy.
Sett deg inn i Sten Sture Skaldemans kostholdsfilosofi, kanskje det er det riktige for deg?
Jeg vil råde deg til å tenke deg godt om og finne en livsstil som passer deg. Ikke bare for en "kur", men for resten av livet.
Grønntfôr bør vi spise, men om det er mange ting du ikke liker ville jeg første omgang teste ut masse du ikke vet om du liker eller ikke, for all del bruke de grønnsakene du liker allerede og forsøke å kamuflere grønnsaker i supper osv.
Har du stavmikser? Om du ikke har det så skaff deg en med en gang; den er super som "grønnsakskamuflerer":D
Om du lager suppe, ha oppi grønnsaker du synes er ok eller nøytral smak på og kjør stavmikseren etter de er gjennomkokt slik at de blir som gjevning i suppa. Grønnsaker du liker kan du ha i som biter:)
Det finnes massevis av ulike grønnsaker der ute, har du et prøvesmakepotensiale kanskje? Husk at grønnsaker er mye mer enn blomkål og salat og tomat. Erter, bønner, persillerot, sellerirot, jordskokk, asparges, spinat, aubergine, minimais, rødbeter, neper, bambusskudd... Det er vel bedre at du spiser litt av grønnsaker du liker som fx gulrot enn ingen i det hele tatt:confused:
Mange grønnsaker smaker helt anderledes kokt, stekt, i smør, i saus, sammen med fløte, hermetisert, som krydder ect...
Nå er jeg så heldig at jeg elsker grønnsaker og stortrives på ketogent kosthold, men om jeg hadde vært i din situasjon tror jeg at jeg ville lånt en masse bøker på biblioteket og nilest her på nettet om ulike lavkarboretninger og prøvd å finne ut om det var en annen retning som passet min gane og helse bedre på sikt enn ketolyse.
Har du lest deg opp på Fedon fx? Greitt nok at han anbefaler masse grønnsaker han også, men med et kosthold med litt mindre fett kan du unne deg litt av alle de tingene du savner samtidig som du kan klare å holde blodsukkeret i sjakk med hyppigere, men magrere måltider:)
Har prøvd fedon, men det var mye vanskeligere å følge... Jeg trivs best på et strengt kosthold der jeg ikke kan tillate meg noe serlig utskeielser...
Jeg har et lite variert kosthold... Når jeg ikke spiser ketogent spiser jeg nesten aldri brød, Det som gjør at jeg går opp i vekt er det snopet... og helt sikkert at jeg har vert litt deppa i det siste, da går jeg alltid opp i vekt.. Var 85 kg på det verste etter en fødselsdepresjon... gikk ned til 62 på 4 mnd... Så det er helt klart at det rette for kroppen er ketose.. har aldri følt meg bedre...
Men spiser dritt for jeg depper og depper for jeg spiser drittmat, men nå endelig har jeg innsett at jeg ikke kan gjøre det lengre... kgene kommer på sakte men sikkert...
var 75,6 kg i går og for en mnd eller 2 siden var jeg 72...
Men så er det bare å¨klare å kutte ut snopet for godt...
Og heller lage lavkarbosnop hvis det absolutt skulle vert nødvendig
Tiltredes! Sikkert noen som protesterer høylytt nå, men mange av oss klarer oss helt fint uten de store mengdene grønnsaker. Det er faktisk begrensa hvor mye vitaminer og mineraler det er å hente der. For mitt vedkommende er det en trivselssak framfor noe annet, og jeg passer også på å få i meg litt innmat nå og da, samt at jeg forsåvidt også tar kosttilskudd. Grønnsaker handler for meg mer om matglede og variasjon.
Jeg har levd ketogent i mer eller mindre fem år, og mengden grønnsaker har variert en god del. Tidvis spiser jeg så og si ikke noe grønt, og det går også helt fint. Jeg lider ingen nød.
Jeg er nok litt sesongspiser, og særlig på sommeren/høsten går det litt bær og sånn. Men for meg er det aller viktigste å spise meg passe mett, og velge rene råvarer. Jeg prøver ikke å nå en spesiell mengde karbohydrater, eller telle noe som helst av næringsinnhold. Baserer meg i hovedsak på fett og proteiner, og karbohydrater i form av diverse grønnsaker, og bær, når det passer seg sånn.
Det viktigste er tross alt å finne et kosthold både du og kroppen din trives med, og som du kan holde over tid!
Skaldeman høres faktisk ut som det er veien å gå for deg. Jeg tror ikke jeg ville satset på Fedon med det utgangspunktet du har i forhold til hva du sier du trives med, og hvordan det går når du prøver å øke på karbohydratene. ;)
Fedon er MYE grønnsaker, der sleit selv jeg. 2/3 tallerken grønnt ti hvert måltid... Ville også foreslå skaldemann, men ser flere har sagt det.
Tror kluet er å finne hva som passer for DEG. Jeg er rundt målvekt og på jakt etter et varig kosthold. Har levd tilnærmet ketogent/streng Hexeberg, men ønsker å kunne løse opp litt. Erfaringene med det er så so så, det blir å bruke tid på å finne hva som passer meg.
Har også prøvd å venne meg til ting jeg ikke likte. Sopp er håpløst, avocado difust, det eneste jeg har lyktes med er gul paprika i rå tilstand. Men jeg spiser det meste annet av grønnt da...
Jeg klarer ikke helt se hvordan Skaldeman er noe for Dolly, når hun ikke klarer å holde seg ketogen.. Ja ok, grønnsakene er et problem, men det er vel EGENTLIG ikke de som er det største problemet? Problemet er at hun stadig hopper på noe hun ikke klarer å holde seg til.. Hjelper ikke å ha det fint på Skaldeman i noen måneder, rase ned også orker man ikke mer ketose og raser opp igjen? Hverken bra for kroppen eller for selvtilliten.
Ikke vet jeg hvordan du skal finne ut hva som passer for deg. Jeg spiste flere forskjellige slags typer lavkarbo i fire år, før jeg fant ut det som passet for meg. Da ble det en egenkomponert variant med mye frihet og mye trening. Det var vel først når jeg skjønte at det faktisk ikke er hva jeg spiser og ikke spiser som er hovedproblemet, men heller grunnene til at jeg stadig selvsaboterte for meg selv..
Hun sier jo at hun har det best på ketogent, og at problemet er at hun ikke vet hva hun skal spise når hun er ferdigslanket og tror hun må øke på med karbohydrater igjen - da går det galt. Det høres for meg ut som hun ikke tåler så mye karbohydrater og bør holde seg på et lavt nivå også når hun har nådd ønsket vekt. Og uten så mye grønnsaker heller så begynner det fort å ligne på Skaldeman.
Kan være en god ide. Kanskje det går bedre hvis du slutter å stresse med hvor mye grønnsaker du bør spise. Det høres jo ut som du har hatt det bra når du har spist ketogent, og så lenge du ikke får noen plager av noe slag, så er det sikkert greit.
Ja, da er slankingen fikset, også er det bare til å leve ketogent resten av livet da? Jeg synes på en måte at når man har gjort noe tre ganger så er det kanskje på tide å lete etter en annen løsning.. Synes ikke Skaldeman er en "annen løsning", bortsett fra at det kan føles litt mer greit å kutte ut grønnsaker.. Men det går jo an å prøve. :)
De andre gangene har hun jo prøvd å øke med karbo og da får hun tydligvis mye sug, så ja, da er det kanskje på tide å prøve noe annet. Det trenger ikke nødvendigvis være ketogent, men de høykarbo-tingene hun ender med å spise er problemet. Går kanskje an å prøve å øke karbonivået med litt nøtter og frø f.eks. + de få grønnsakene hun synes er greie.
Det virker på meg som du bruker lavkarbo via ketolyse som en "kur" og dermed ikke får inn matvaner som du kan leve (& holde ønsket vekt) på.
Er du sikker på at du ikke - med det som jeg oppfatter som et rimelig begrenset kosthold - ikke er i underbalanse med vitaminer/mineraler? Må man slåss mot en kropp som mangler noe så blir det lett at man overkompenserer når man "tar fri". Kanskje er f.eks sjokolade den største magnesiumkilden du liker (for bare å ta et eksempel)? Kanskje kan f.eks en hårmineralanalyse gi svar på om det ligger noe sånt å lurer i bakgrunnen?
Jeg er veldig klar over at animalsk proteinmat inneholder mer vitaminer/mineraler/sporstoff enn det meste av frukt og grønnsaker, men ofte må man til med organmat for å få tikket av de siste boksene uten noe særlig vegetabilske kilder....
Aner ikke om dette gjelder deg, altså - jeg bare kaster ut ideer her.
Begynte i går og er i ketose allerede nå så det er jo bra...
Kroppen trivs med det hadde bare litt vondt i hodet før jeg la meg i går og var full av energi når jeg våkna i dag 04:45 tok en treningsøkt med 30 days shred, jeg er alltid trøtt til vanlig...
Jeg vet at ketogent er det eneste som funker for meg, og det har med hvordan kroppen føles når jeg er i ketose...
Hehe, joda, ser den. Men på samme tid, så hvis noen kunne gitt deg svaret på det du lurer på her, så ville vedkommende vært en rik kvinne/mann og alle dagspresseblader for kvinner kunne lagt inn årene. For hva skulle de skrevet om da, når slanking ikke lenger er et tema?
Fra spøk til alvor, det er flott du tar lavkarbo så lett og har gode resultater. Mange klarer ikke det engang på så kort tid. Men det er kanskje her noe av problemet ligger også? Du er utålmodig og vil raskest mulig ned med den følgen at "hodet henger etter kroppen" og du ikke er mentalt beredt til å takle hverdagen igjen.
Kunne en idè vært å ikke spise "enten eller", men "både og"? Da vil selvsagt vekttapet gå over mye, mye lengre tid, men da gir du samtidig hodet og livsstilen din tid til å akseptere og bli vant til endringen.
Med dette mener jeg: Spis litt sånn lavkarbo light, ikke være så opptatt av hva ketosesticksen forteller deg, akseptere at den enkelte uker er uten utslag, mens den er lys lilla på andre uker. Over et år eller så vil vekten din etter all sannsynlighet bevege seg nedover uansett. Ja, kanskje dette betyr 2-300 gr vekttap i uka, noen ganger mindre andre ganger mer.
Men da tror nå jeg det er enklere å finne en stil som kan passe deg og som gjør at du ikke sprekker så alvorlig hver gang du er "ferdigslanket"
Det er flere her inne som er friske og har dette som sin stil og det fungerer bra. Jada, vekten går ikke ned 10 kg på 2 mnd nei, men kanskje 10 kg på 1-2 år.
Selv følger jeg en slik "stil" og det fungerer bra for meg. Har nå brukt 9 mnd på å ta av 14 kg, fra 80 til 66. Lever stort sett etter steinalderprinsipp, eller kanskje heller mer "middelhavskostlig" sånn generelt over tid. Men inniblant så kan jeg klikke og ete uhorvelige mengder med snop ja. Ok, så blei jeg dårlig og slapp den uka, men over tid så er nå det bedre synes jeg enn å klase opp 14 kg nesten straks man er "ferdig" med kuren sin.
Skal og sies at jeg trener kanskje litt vel over gjennomsnittet, men læll så ville jeg vurdert en slik "stil" som er tilpasset deg da.
Har nå funnet ut at jeg skal holde meg til dette kostholdet resten av livet mer eller mindre...
Har så fantastisk masse energi
Går fort ned i vekt..
og har det veldig bra
Så tar jeg det i den farten det går...
Skal drikke litt vin på lørdag så vet jo at vekten kan stoppe opp da, men har uansett gått ned 2 kg på 3 dager nå og fått ned bmi fra 27,9 til 27,1.. nesten et helt tall:)
Trener hver morgen klokken 5 med Jillian Michaels
Spiser pannekaker ala lena beatrice til frokost og lunch og masse god grillmat til middag..
Har også laget bringebærsorbet den ene kvelden og den var nydelig
Så masse god mat, jeg kan ikke forstå at jeg kommer til å savne noe...
Godtesuget forsvant 1 dagen når jeg kom inn i ketose
Ikke nødvendigvis. De gangene jeg har drukket vin på lavkarbo (ikke så ofte da) har det ikke gitt noe som helst utslag på vekta. Men jeg holder meg til rødvin, og da helst de mindre søte....
Uansett, det går minst et par måneder mellom hver gang jeg drikker vin så om det skulle gi noe utslag på vekta den uken ser jeg ikke på det som noe stort problem. Jeg er jo ikke på slankekur, jeg har "bare" endret livsstil....
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.