< Tilbake til oversikten

Hurra for tagatesse!

Kuredu sa for siden:

Jeg er en søtmons og kommer nok alltid til å være det. Har til nå brukt sukrin og sukrinmelis og har vært passe fornøyd med det.

MEN nå har jeg for første gang etter tips her inne kjøpt Tagatesse og tenkte eksperimentere litt med det til 17-mai. Og jeg må si jeg er suuuperhappy!

Jeg lagde:

Pavlova
Iskrem
Karamell

Og alt ble supergodt. Ungene elsker det, gjestene synes det var like godt som "vanlige" ting, og ikke har jeg fått noe vondt i magen enda heller. Nå har ikke jeg prøvd vanlig pavlova før, men jeg synes dette var godt nok.

Karamellen ble så god at jeg må tenke meg godt om hver gang jeg tar en bit, ER dette virkelig ikke sukker????

Flere som har erfaringer med tagatesse? Mener å ha hørt at ikke alle er like fornøyd, men jeg er frelst!

FrkMarge sa for siden:

Jeg har også blitt veldig glad i Tagatessen :D
Jeg har også funnet ut at den fungerer veldig godt, halvblandet med sukrinmelis.

shailene sa for siden:

Ja, Tagatesse er kjempegodt:) Jeg blander det også 50/50 med enten Sukrin eller Natreen, da får man en smak som er helt lik sukker etter min mening. Så får jeg magevondt av å kun bruke Tagatesse da, hvis jeg skal bake kake eller noe sånt (pluss at det blir dyrt). Tror jeg skal kutte ut Natreen og kun bruke kombinasjonen av Tagatesse og Sukrin (og kanskje stevia?) når jeg baker fra nå av, er nok det sunneste.

Xenia sa for siden:

Jeg liker godt smaken på Tagatesse, men dessverre er det ensbetydende med magevondt... :(

Marella77 sa for siden:

Så flott at du har funnet noe som funker! har du en oppskrift på den isen der?

Kuredu sa for siden:

Tja, det ble litt på slump etter forskjellige oppskrifter på forumet her, men tror det ble sånn ca:

5 eggeplommer
7,5 dl fløte
søtning etter smak (her brukte jeg altså kun tagatesse)
vaniljepulver

Pisket eggeplommer og søtning for seg, stivpisket fløte til krem med søtning og vaniljepulver, blandet de to med hverandre, tilsatte knuste oreo (atkins) i den ene halvdelen, og 70% sjokolade hakket i biter i den andre halve. Lot de ligge i former med gladpack rundt for å unngå krystallisering (må nok tette det enda bedre neste gang). Jeg brukte gamle isbokser (de små med lett-is), men man kan også bruke brødform etc. Hadde tenkt å bruke gelatin i isen etter tips her inne for å slippe krystalliseringen helt, men rakk ikke gjøre det før alt var ferdig, så det får bli neste gang!

Nydelig is - den er aller best når den er sånn nesten frossen etter noen timer, da er det nesten som softis!!!!

Kuredu sa for siden:

Det skal jeg jammen prøve neste gang!

j88 sa for siden:

Har du oppskrift på karamellene?

nellie sa for siden:

Jeg føler meg influensasyk etter inntak, men det blir jo så godt, så det går bra.;) Veldig godt i cookies:)

Kuredu sa for siden:

Hmm, det ble også litt på slump, men tok utgangspunkt i vanlige fløtekarameller.

Ca 2 dl fløte
ca 200g (+/-) smør
ca 0,5 dl tagatesse (?)(må nok smakes litt til antar jeg)
en liten dæsj vaniljepulver

Tok alt i en gryte (teflonbelagt),lot det først koke opp og deretter kokte det leeenge (ca 45 min-en time?) på svak varme mens jeg rørte innimellom. Trodde ikke massen skulle henge sammen, men helte det i en form med bakepapir, puttet den i kjøleskapet, og jammen ble det ikke god og myk karamell!!!!!

Tipper det er vanvittig godt som snickers variant (peanøtter og sjokolade tilsettes), evt som smakstilsetning til is! Evt kan man ta karamellmassen over is når den fortsatt er varm, da blir det jo nesten som sundae is sausen på McDonalds!!!!! NAM!

Thomasina sa for siden:

Blir veldig luftig i magen etter tagatesse, verre en maltitol...

Jaudå sa for siden:

Bruk for all del ikke Maltiolsjokolade, Feks den fra sukkerfritt når du blander med tagatesse.....:eek::eek::eek::eek:
Da blir det nemlig i retning av : Man tager ett stykk fødsel.... Minus det vakre barnet som vanligvis er belønningen.........:eek:

Marella77 sa for siden:

Takk for oppskriften! Men hvor mye sukker bruker du sånn ca? Og hvor får man kjøpt atkins oreo? Hva er gladpack? Er det plasikkfolie?

frøken sa for siden:

Jeg bruker ismaskin, isen blir ferdig på 20 min, og det blir ingen iskrystaller. Ulempa er at du lager max en liter om gangen. Men du kan nok lage i flere omganger og oppbevare det i fryseboksen.

Kuredu sa for siden:

Ja jeg vurderer å skaffe meg en ismaskin faktisk, noen tips?

Kuredu sa for siden:

Ca en halv desiliter kanskje? Og litt i fløten? Atkins kjeksen kjøper jeg på iherb.com, ellers får du kjøpt den på helsekost (ca 4 ganger så dyr...). Hvis du ikke har handlet der før kan jeg forklare mer hvis du sender meg en melding, da kan du få kode for førstegangsrabatt også. Gladpack er plastfolie ja!

Kuredu sa for siden:

Hahahahaha!:p

For å si det sånn, jeg spiser lite produkter med maltitol for tiden... Men blir det ekstra ille hvis man blander? Vet ikke hva det er men synes merket sukkerfritt er hakket verre enn f.eks cavalier.

Kuredu sa for siden:

Huff da, kanskje det bare er flaks nå i starten. Jeg kan nesten ikke røre maltitol....:(

Jaudå sa for siden:

Jeg kan fint ha ei plate med sukkerfritt, og jeg kan fint ha tagatesse i f.eks. vivians nøttegodt...... Men om jeg dypper nøttegodten i flytende sukkerfritt og spiser 3 biter......:eek::eek::eek:
Så ja, for meg så er det krutt når de er sammen....:D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.