Jeg skulle gjerne hatt oppskrifter på middag som ikke koster allverden. Må være nok til 2 stk. Har ikke mer enn ca. 500kr i uka, så veldig billig må det være, og gjerne enkelt og kjapt å lage... Setter også utrolig pris på om dere skriver med hvor mye karber det er i retten ( skal holde meg på 20-25 daglig) :)
Har ikke noen konkrete middagstips. Er litt lat når det kommer til oppskrifter.
Men wok er en slager her. Bruker kylling, first price o.l. har billige 2kg pakker. Svinekoteletter er ofte billige, spesielt nordfjordkjøtt sine. Fisk er det også mulig å finne billig om du velger de med litt større krav til tilberedning.
Så steker jeg grønnsaker. Velger ikke ferdigpose med wokgrønnsaker, siden det da er vanskelig å vurdere hvor mye av grønnsaker med høyt karboinnhold det er i de. Joda innholdsfortegnelse gir en pekepinne, men jeg liker å ha bedre oversikt. :) Ved å kjøpe ferske grønnsaker, kan jeg også velge ut kun de grønnsakerene jeg vil ha. Billigere er det også.
Kjøper ikke ferdigsaus, men har i litt soyasaus, eller bare krydrer, topper med litt ost, eller lager en variant av "kremet"wok med litt fløtesaus. Fløtesaus er bare ren fløte over maten.. Jeg digger kremfløte..
Vet som sakt ikke karbo-innholdet 100%, men om fløte og ost begrenses så er det kun antall karber i grønnsakene som vil spille inn. De karboene har du bare godt utav :)
Du kan jo lese gjennom og se om det er noe som passer for dere og så finne frem oppskirfter i oppskriftsdelen av forumet. Eller spørre om du slett ikke finner noe!:)
Då eg var student åt eg mykje tunfisksalat. Bland 1-2 boksar tunfisk med majones og/eller rømme og ha i litt hakka løk. Lag deg ein blanda salat av det du likar og ha øver olivenolje, salt og pepar.
Kjøpte også inn frosne kyllingfiletar og tok opp etterkvart som eg trengte. Laga salat, wok osv.
Dersom du bur nærme KIWI, har du jo mulighet til å kjøpte datovarer billig, samt Go Helg-produkta er ok.
Vel... ettersom jeg er student på lavkarbo selv.. burde jeg vel ha noen råd, men jeg sliter egentlig med mye av det samme selv. Det meste jeg spiser til middag går enten i stekepannen eller i ildfast form. Her det jeg handler inn som oftest:
kyllingfilet
kjøttdeig
egg
ost
brokkoli
rødløk
purreløk
hvitøk
grønn paprika
grønne bønner
avokado
aubergine
squash (courgette)
tomat
sellerirot
bladsalat
laksefilet
Blir ofte at jeg steker opp kyllingfilet med løk og paprika. Så er det krydderet og meieriproduktene/kokoskremen som bestemmer hva slags rett det blir. F eks er det nydelig med tandori masala eller garam masala og philadelphiaost eller tyrksisk/gresk yoghurt :3
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.