Hvis man koker kranvannet i spania, kan det da brukes som drikkevann?
Nå mener jeg ikke kun til te eller kaffe, men å drikke utelukkende kokt kranvann i to uker.
Bakteriene blir jo borte, men hva med klor o.l? Er det sunt å drikke vann som er såpass kloret?
Hvorfor ikke bare kjøpe flaskevann? Er ikke det ganske billig fortsatt?
Om det er blitt dyrere skjønner jeg problemstillingen din altså...
Man ang kloring så er det ikke så lenge siden det var vanlig med ganske ihjelkloret vann her i Norge også. Det er mange kommuner som har innsjøer som drikkevannskilde, og da har klor vært eneste mulige rensemetode som har vært effektiv nok inntil for få år siden.
Jeg vet ikke om Spania bruker høyere konsentrasjoner av klor enn vi gjorde her i landet, så det kan jeg ikke uttale meg om, men om du kan bruke det som tevann, bør det kunne drikkes også mener jeg.:)
Reis på en større matbutikk litt utenfor sentrum og kjøp inn fem-litere med vann.
Problemet med kranvann i utlandet er at det ofte er filtert flere ganger. Vannet i London f.eks er brukt min. fire ganger før når du tapper det i krana.....
Det er ikke prisen som er problemet... Det er bare det at jeg skal på tur med min mor, som ikke kan løfte mer enn en kilo, mens jeg klarer nesten ikke bære pga leddsmerter. :o Derfor hadde vi tjent på å slippe å bære alle vannflaskene.
Men jeg har tenkt litt på å dra på ett større supermarked med taxi og handle inn både mat og drikke. Da blir det jo ikke så lange biten å bære. :)
da jeg bodde i spania gikk jeg lei av å kjøpe vann og kjøpte meg rensefilter som jeg hadde på krantuten.. funker fint ;) er det mange av spanjolene også bruker..
Og kjøp deg sånn trille til å ha varer i, :D nesten som en trillekoffert, men til varer.. Funker kjempebra det!
Rensefilter var jo en glimrende ide! Det har jeg aldri tenkt på. :_plystre:
Det burde jeg nesten ha hjemme her også for vannet smaker grusomt til tider og det ligger ofte sand igjen i glasset når det er tomt...
Det blir litt mye å dra med seg en trille, men jeg har faktisk tenkt litt på å bruke kofferten min. :ja:
Du kan fint koke vann og drikke det, men det smaker skikkelig dårlig!
På Costa Blanca ihvertfall er det sånn at det er mye dritt i vannet i springen. En ting er nå klor og bakterier men det er også mye små plastbiter og sand som ikke er renset ut av vannet. Vi har filter på kranen og drikker vannet uten å koke det. Det smaker helt greit, Men våre gjester kjøper utelukkende vann på flasker da de blir syke, de blir skikkelig dårlig i magen, om de drikker det vannet vi drikker. Mange butikker har tilbud om gratis utkjøring av varene om du handler for mer enn 60 Euro. Handler du for mindre enn det må du betale litt.
God tur!
Vannet i Dublin er renset opp og ned i mente. Folk drikker det rett fra springen.
Jeg bli likavel sjuk hver gang jeg nærmer meg springvann der borte. Til og med isbiter blir jeg dårlig av. Jeg takler rett og slett ikke vannet uasett hvordan det er renset. Flaskevannet tåler jeg og det drikker jeg litervis av!
Nei, det smakte ikke godt. :nei: Så her ble det kjøpevann. Men er minimarked på hotellet, så da er det ikke så langt å bære. :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.