Tetre har blitt brukt av australnegerne i tusenvis av år. De knuser bladene og bruker dem til å behandle betente sår og hudproblemer. Under den annen verdenskrig var det med i førstehjelpsutstyret for å behandle infeksjoner.
Legende egenskaper
Tetre er en stimulerende og styrkende olje som først og fremst brukes på grunn av sine bakteriehemmende egenskaper. Den er ytterst antiseptisk og kan bekjempe mange ulike typer bakterieinfeksjoner, blant annet streptokokk- og stafylokokkinfeksjoner. Det er også påvist at den har virusbekjempende og soppdrepende egenskaper. Dessuten har den evnen til å stimulere immunforsvaret og virker faktisk bedre når det fins tegn til infeksjon. Den går spesielt godt sammen med sterkt antiseptiske oljer, for eksempel nellik, eukalyptus, lavendel, sitron, furu, rosmarin og timian.
Tetreolje brukes i behandlingen av mange slags luftveisinfeksjoner. Den er særdeles nyttig når det gjelder å bli kvitt forkjølelse og influensa, og virker spesielt godt i en dampinhalasjon.
Et annet viktig virkningsområde for tetreolje er kjønnsorganene og urinveiene. Den er effektiv ved både akkutt og kronisk blærekatarr og har blitt et av hovedmidlene ved mange infeksjoner i kjønnsorganene, blant annet trøske, uspesifikk urinrørsbetennelse, genitial herpes, kjønnsvorter, kløe og trichomonas. Fordi den er så lite giftig, kan den trygt brukes i høye konsentrasjoner i badevannet, og kan brukes i pessarer (skjedeinnlegg).
Tetreolje er et utmerket soppmiddel og kan påføres lokalt ved lidelser som fotsopp og ringorm. Den er mye brukt i hudvann mot akne. Den er også svakt smertestillende og lindrer smerte samtidig som den bekjemper infeksjoner i skader som liktorner, træler, betente neglrøtter, byller, sår, kuttsår og brannsår. Til desinfisering av et sår eller til lindring av insektstikk påføres tetreolje ufortynnet - det svir ikke engang.
Tetreolje kan blandes med vann og alkohol og brukes som munnvann ved dårlig ånde, munnsår og infeksjoner i gommen. Vorter har ofte blitt fjernet ved hjelp av tetreolje - prøv å påføre litt ufortynnet olje daglig. Tetreolje er også effektiv mot forkjølelsessår og andre typer herpes.
Psykologsik profil
Selv om tetreolje virker effektivt ved en lang rekke førstehjelpstilfeller og akutte skader, egner den seg aller best hvis du har plager som vedvarer og leges langsomt. Du kan også ha følelsen av at du aldri riktig klarer å nå ditt fulle og hele potensial og at du på et eller annet vis er ugunstig stilt og holdt tilbake av omstendigheter som ligger utenfor din kontroll. Bruker du tetreolje, vil du innse at du kan påvirke livet ditt og i det minste kan ta neste skritt mot en mer tilfredsstillende, lykkelig og meningsfylt eksistens.
Viktigste bruksområder:
Bakteriedrepende. Virusbekjempende. Soppdrepende. Forkjølelse og influensa. Blærekatarr. Trøske. Herpes. Førstehjelp. Hudinfeksjoner.
Fra boka Aromaterapi av Susan Curtis, Hilt & Hansteen
Tea Tree
Melaleuca alternifolia and M. leucodendron
The king of healing oils. Ranked as the Number 2 antiseptic oil (thyme being first). It is reputed to be 100 times stronger than carbolic acid and has the advantage of being safer to use than thyme. Keep several bottles in the house and car. Note: Top Parts used: Leaves Perfume: Resinous, slightly musty Physical use:
May be used undiluted on skin. Strong desinfectant: Antiviral, antifungal, antibacterial, antiseptic. Urinary tract infections and cystitis. Vaginal trichomonas, candida, thrush, herpes. Abscesses, athlete's foot, corns, warts, ringworm. Respiratory infections, coughs, bronchitits, colds. Cold sores. Mouth ulcers, gingivitis, bad breath, tonsillitis. Acne, boils, burns, sunburn. Mental/emotional:
All the properties give confidence. Magical properties:
Use the leaves or oil of this plant in any rituals where protection or cleansing is being requested.
Jeg er helt avhengig av tea tree olje, har brukt den i flere år og har den alltid i medisinskapet. Jeg skulle ønske ALLE hadde den i medisinskapet, jeg tør ikke være foruten!!
Jeg hadde et infisert sår på foten som ikke ville gro, etter et grusomt fall for noen år siden. Jeg ble satt på antibiotikakur men det hjalp ikke. :eek:
Jeg fikk tipset om å smøre ren tea tree olje direkte i såret og legge på gasbind, 2 ganger daglig. Etter 4-5 dager var såret helt borte, ikke ARR engang. :eek: :eek:
Desverre får vi i helsekosten ikke lov å selge den lenger (ble tatt ut for et par år siden) pga at den kan misbrukes. Helt tragisk. Så nå fås den kun på apoteket. Det som er så tragisk er jo at de som jobber på apotekene vet MINDRE om oljen enn vi i helsekosten, siden vi hadde den i årevis, så jeg skjønner ikke helt hva som går av regjeringen. Men men....
Jeg smurte det på såret til katten min, og hun slikket på såret hele tiden... Men jeg hade aloveragele oppå da...
Kan det være grunnen til at hun tørnet?
Fikk beskjed fra oppdretteren til vofsen min om å ligge unna den oljen. Det har visst hatt konsekvenser for hunder før. Så jeg ville valgt noe annet ja.
Den kan umulig være ren, for da er det strengt forbudt for andre enn apoteket å selge den. Ingen helsekoster får lov lenger. Men jeg har hørt rykter om at den er på vei tilbake til oss. :D
var forbudt på apotek og en stund, men så er det lov igjen da...jeg bruker den til å behandle sopp i strålen i hoven til hesten min...den er innamri sterk ufortynnet da!
Først og fremst vil jeg bare si hvor overlykkelig jeg er for å ha funnet dette forumet! Har lenge prøvd å få hjelp fra diverse andre legeforumer, men folk her inne virker virlig som om de veit hva de snakker om.
Jeg lurer på en ting angående tetre-olje. Jeg har lange sliti med underlivssopp, og lurer på hvordan man kan bruke tetre-oljen for å bli kvitt dette. Kan den brukes rett på underlivet, om må jeg eventuelt blande den ut?
Du ska i hvart fall ikke bruke den direkt på underlivet!! Du må spe den, men med vad..? Olje kanske? Eller i en god krem som ikke svir - bara en dråpe eller to - ikke mer
:p
Jeg er usikker på om den kan brukes ren på slike steder, jeg bruker den ren i sår osv, men i underlivet er jeg litt mer skeptisk. Hva med å blande den ut i litt yoghurt naturell og smøre på? MEN har du prøvd vaginalkapsler med melkesyrebakterier? Jeg var plaget av sopp i svangerskapet, og ble totalt kvitt det med disse kapslene. Innførte 1 stk morgen og kveld i 2 uker og ble kvitt det veldig fort. De kan brukes forebyggende også, jeg skal snart ta en kur siden jeg prøver å bli gravid, de optimaliserer miljøet i skjeden slik at sædcellene trives bedre og lever lenger.
I tillegg bør du unngå hvitt sukker så godt du kan, siden mange har overvekst av Candida Albicans i tarmfloraen, noe som ofte gir utslag i hyppig underlivssopp! Soppen eeelsker sukker. ;)
Har prøvd vaginal kapsler ja, og det kan virke for noen få dager, men det kommer fort tilbake igjen. Tror jeg også har fått sopp i tarmsystemet, så jeg prøver å behandle det på andre måter. Skal begynne på en olivenbladekstrakt (tror jeg det her..) behandling så snart skolen er over, og prøver å spise youghurt og masse C vitaminer. Holder meg unna sukker, gjær og alt annet jeg er intolerant mot... slitsomt!! :eek:
Så håper det gir seg snart...
Synes igrunn det høres litt skummel ut med denne sterke oljen :confused: må den brukes lokalt? Ei venninne har snakka så varmt om en timianolje behandling i aromatherapi som skal virke veldig effektivt på sopp, og tror den ikke brukes lokalt :p
Jag skulle nog gå til en lege med underlivssoppen. Jag hade problem med det för ett par år sedan, och blev penslad med en jodlösning som löste problemet. Senare har jag fått något soppmedel att köpa på apoteket - tror det finns att få köpt utan recept nu för tiden... Sopp i magen och övriga systemet må du nog strypa med sockerfri, jærfri kost. Vet inget annat sätt
:rolleyes:
Husk bare at mange leger ikke vil vedkjenne seg Candida, de nekter å tro det er en reell "sykdom". Dessuten er det vanskelig å måle konkret overvekt hos noen, siden ALLE har Candida i systemet. Men her er et skjema du kan sjekke på:
Jeg har selv mye candida og må derfor unngå sukker og gjær. Jeg blir 100 % bedre etter få dager på feks. Atkins induksjon eller lignende, der jeg unngår stivelse, men spiser mye fett og proteiner. Blir som et nytt menneske! Mye pga candidaen men også pga hormonforstyrrelser som bare blir verre og verre jo mer karbohydrater jeg spiser.
Pga candidaen har jeg også slitt med sopp både i munnen, under armene (esj) og i underlivet, men jeg holder underlivssoppen i sjakk ved å ta jevnlige melkesyrebakteriekurer både oralt og vaginalt.
Har du tatt melkesyrebakterier som vanlige kapsler? Yoghurt er egentlig for svakt i din/vår tilstand, vi trenger mye sterkere ting. Du skulle hatt en virkelig sterk kur med melkesyrebakterier! Jeg har skrevet litt om melkesyrebakterier her (skrev det som en "historie" slik at folk kan se hva de virkelig gjør i kroppen):
Jeg kan anbefale en syvdagerskur med flytende melkesyrebakteriedrikk, denne er vel den sterkeste på markedet og inneholder 30 milliarder (:eek: :eek: ) melkesyrebakterier per glass. Den er dyyr da, koster vel 6-700 kr, men er totalt verdt det. Ellers finnes det gode sterke melkesyrebakterie-kapsler i helsekosten, sjekk at de står KJØLIG!! Melkesyrebakterier er levende oranismer og dør etter kort tid i romtemperatur, så om ikke kapslene/drikkene står kjølig i butikken, gå til neste butikk.
Disse oljene, som timianolje, oreganoolje og tea-tree olje, må for all del IKKE brukes lokalt uten at du har fått hjelpe av en som kjenner skikkelig godt til det og akkurat den oljen du skal bruke. Det kommer også an på hvor sterke de er. Bruker du for sterkt olje direkte på hud/slimhinner kan du skade deg skikkelig.
[color=purple][/color]
Ren oregano olje kjenner jeg veldig godt til. Har brukt det i lange perioder, men det selges ikke "sterk" nok i Norge. Den tok jeg 3 dråper i en ss vann hver morgen og kveld og det tok knekken på alt av symptomer (+ evt. basilusker i halsen !) . Men de første dagene var ikke gode - "die off" kaller de det visst. Jeg lukta som en pizza-sjappe !
[color=purple][/color]
Tea-tree oljen har jeg hørt om iforbindelse med kviser og dårlig hud, og da er body shop oljen god nok, men aldri mot sopp .... Men det kan jo godt hende den hjelper der og...
[color=purple][/color]
Ville heller prøvd Iset sitt alternativ ja :ja:
Har for leeenge siden mista tillitt til leger, så enig med deg der. Feilmedisineringer er litt av grunnen til soppen til å begynne med.
I følge den testen du sendte skal jeg vist ikke spise youghurt heller :confused: fordi det inneholder lactos (som jeg forresten også er allergisk mot) blir skikkelig forvirra jeg.. Har også veldig mye magesyre og reagerer på frukgt og ting med høyt syreinnhold, så er litt skeptisk til sånne behandlinger også.
Tenker jeg kanskje prøver ut olivenbladekstrakt før jeg satser på noe annet. Håper virkelig det vil gi seg snart!
tusen takk for hjelp! :)
Du kan altså spise den, eller misforstår jeg helt? Litt usikker på hvordan disse oljene virker..?
Fann detta på en sida om Tea tree oil - men ingen instruks
"As an antibacterial agent, tea tree oil is said to alleviate hemorrhoids, and treat candidiasis and other vaginal infections. " (www.wisegeek.com/what-is-tea-tree-oil.htm) vilket borde tyda på att det går att använda för både utvärtes och invärtes sopp...
De solgte den på body shop for en stund siden, den ble antakelig tatt av markedet samtidig med at helsekosten fikk forbud mot å selge det. De har ihvertfall ikke lov å selge den lenger, står det i katalogen deres.
Jeg bestilte fra USA, fikk bror til å ta med seg. Den var ikke ille dyr, 15 dollar - og hele baggasjen hans lukta som et pizzabakeri da han kom frem ! :p Jeg er gullmedlem hs GNC, men har ikke handla der på lenge. vet ikke om de sender til Norge.
[color=purple][/color]
[url="javascript:showEnhanced()"][/url]
Herbal Plus® Oil of Oregano
30 milliliters
Mix & Match BOGO 50% Off*([url="javascript:showCustomPopUp('/promo/index.jsp?promoId=2280699','promo','width=450,height=500,toolbar=no,status=no,menubar=no,scrollbars=yes,resizable=no');"]See Promotion Details[/url])
AVAILABILITY: IN STOCK
Leaves warehouse in 1 - 2 full bus. days. ([url="javascript:showPopUp('../helpdesk/popup.jsp?display=ship&subdisplay=process','availability','width=500,height=400,toolbar=no,status=no,menubar=no,scrollbars=yes,resizable=yes');"]Details[/url])
[url="javascript:showPopUp('/emailAProduct/index.jsp?productId=2133950','emailFriend','width=480,height=530,toolbar=no,status=no,menubar=no,scrollbars=no,resizable=yes');"]Email[/url] this product to a friend.
I Sverige får du köpt Tea Tree olja igen. Min mamma köpte en flaska till mig på Naturapoteket. Går att köpa på nätet också - denna webshop ser ut att skicka utomlands www.grongava.com/merinfo.php?pid=93
Fann också en webshop som säljer Oregano olja www.mcotools.nu/default.asp Vet inte om de skickar utomland dock - Men dyra droppar... 199 kr för 8 ml :eek:
Oreganol P73 olja 8ml – Oregano olja
Handplockad vild oregano från bergsområden vid Medelhavet producerat kallpressad och destillerat med ånga på gammalt vis, inga kemikalier används för koncentrationen vild oregano P73. Använd en droppe under tungan eller på reflexologi punkter, (använd inte vid underlivet).
Massera tandköttet med en droppe på fingret eller tandborsten för att minska flödet av parasiter och bakterier, genom saliven till övriga organ. P73 är garanterat Vild Oregano. För att vara ätbar måste den essentiella oljan komma av vild oregano från bergstrakterna kring Medelhavet, fri från kemikalier och besprutning. Den Oregano som används är den riktiga 100% Medelhavs Oregano, garanterad handplockad i orörd natur.
Byborna betalas för att begränsa plockning för att bevara plantorna. Oregano P73framställs på gammaldags sätt, kallpressas och destilleras med ånga. Inga kemikalier används för att skapa extraktet.Vi är stolta att ha den enda Oregano produkt på marknaden som genomgått flera tester. Studier på Georgetown University i Washington, DC., har visat att den vilda bergs oregano som vi använt i Oreganol är ett effektivt medel mot svamp, fullständigt dödande för Candida albicans i koncentrationer så minimala som 0,25 mg/ml. Den är också mycket säkrare att använda än andra populära anti-svamp medel på marknaden.
Det är många som försöker kopiera vår succé med olja av oregano och kallar sina produkter för oregano eller använder det Latinska namnet “Oreganum Vulgare” för att få det att verka vetenskapligt. Detta Latinska namn används av botanister för att
beskriva över 60 olika sorter av plantor, som oftast inte har några likheter med riktig oregano förutom smaken. Riktig Oregano växer enbart i speciella omständigheter för jord och klimat och kan inte bli återskapad på din egna bakgård, även om fröna är de samma och de blir planterade. Det är den perfekta omständigheterna som finns i bergen kring Medelhavet som producerar den oregano med aktiva välgörande ämnen.
8ml pris 199 kr inkl porto. För mer info besök:www.p-73.com
Jeg har nå endelig fått tak i tetre olja :) Ble supersoveraska da de sa at de faktisk hadde den på apoteket igjen.
Har hatt kjempe effekt av den som soppbehandling (sopp i huden) pluss at jeg bruker den på noen fotvorter og føflekker + arr.
Jeg har brukt den gjevnlig 2 ganger om dagen de siste dagene nå. Og jeg lurer litt på om det kan være skadelig å bruke mye av den overe lengere tid? Hvor mye burde man bruke den? Helst bare et par ganger i uka hvis det er over store hudområder (utblanda i baseolje). Det sies jo at vorter skal behandles med ren olje 3 ganger daglig i noen uker, så da kan det vel ikke være så skadelig?
Jeg har for ikke så lenge siden tatt en sterk pille- Diflukan mot sopp (og vil snart også få påfyll av dette), og er derfor litt redd for sterke preparater som kan gå utover lever og nyrer.
Vil jo bli frisk så snart som mulig, men er litt engstelig for at jeg gjør FOR mye for det noen ganger..
Noen som veit hvor forsiktig man burde være med oljen? Finnes det noen "regler" der?
Hmm.. Tetre skal bare være lov å selge på resept siden det er kreftfremkallende? Driver en dyrebutikk, og selv produktene jeg tidligere solgte til dyr, tok jeg ut av sortimentet pga dette.. En som jobbet på apoteket på samme sted jeg jobber som først gjorde meg oppmerksom på dette.
Men kan jo hende reglene er forandret igjen? Jeg tar det ihvertfall ikke inn noe mer..
Tror tetreolje kan være skadelig for dyr ja. Er nok ikke noe man skal bruke helt uiten at man veit hva man driver med. Føler jeg driver med litt ekspimentering på meg selv.
Kanskje lurt med en liten puase fra det. Føler det kan bli litt mye, hvertfall når jeg også putter i meg masse krydder, urter og kostillskuff samtidig.
Skulle gjærne blitt frisk snart! :eek: slitsomt det her! Føles som hele livet går ut på å prøve behandle seg med ting som ikke funker helt, mens man venter i all eveighet for å få seg en ny legetime.
Finnes det noe dokumentasjon på at tea-tree olje er kreftfremkallende ? Kan ikke finne noe data på det noe steder. Jeg har plukket blader fra selve treet da jeg var på Mauritius og botanikeren som viste oss rundt fortalte at oljen de fremstiller fra bladene har blitt brukt mot hudproblemer i hundrevis av år. Bruker tea-tree såpe i ansiktet hver dag, og stift/olje på q-tips på evt. kviser, da forsvinner de fort.
[color=purple][/color]
Oregano olje kjøpte jeg et lite lager av i USA igjen og tar hver morgen og kveld som kosttilskudd sammen med multivitamin, omega 3, aloe vera og kalsium.
[color=purple][/color]
Ja,tetre-olje hjelper mot arr..sies det..
Mamma fikk en info-folder fra sykehuset etter hun hade operert bort ena brøstet pga kreft att hun skulle pleie arrene med tetre-olje...
[color=red][/color]
Har heller ikke sett noe dokumentasjon på det. Men alle produktene jeg førte som inneholdt tetre ble trukket tilbake av leverandør i fjor. Det var bla pga at i fjor sommer døde en liten hund som følge av at den hadde et flåtthalsbånd som inneholdt tetre. Men at den var kreftfremkallende, har jeg kun hørt av hun jeg snakket med som driver apoteket her. Kan evnt smette ned og høre med henne, hvis det er noen som lurer på dette?
Jeg har jo mest greie på hvordan effekt det har på dyr, jeg da.:o
Nå er det jo så mangt man ikke selger på apoteket som det sies er kreftfremkallende eller usunt på andre måter. F eks hestehov-blader, som er utmerket til forkjølelsesmedisin, fordi de virker utskillende på slim. Men det har de visst ikke lov å selge. Så da må vi enten sanke selv, eller plukke rødkløver. . .
Te-tre-olje har jeg kjøpt i England. Bruker det aldri - ALDRI - ufortynnet. En bomullsdott med vann, og så et par dråper tetreolje på. . . Nemlig IKKE på olje. . . (har noen sagt til meg. . .) Eminent på kviser og sår og til myggmiddel for folk som er allergisk mot stikk. Og det eneste som hjelper på herpes-munnsår!!!
Ikke noe farlig med hvetekimsolje. Det er en godt, kjent naturmiddel. har brukt det mot tørr hus/utslett. Men jeg har gått tilbake til aloe vera...mest frdi det er mindre klissete med gele kontra olje :)
Det jeg er redd for er at det har en negativ virkning på sopp. Det skal ikke mye til før jeg merker at den blomstrer opp. Fikk litt den samme følelsen av å bruke hvetekimsolje, som jeg får når jeg f.eks. spiser sukker som er det soppen lever på. En annen mulighet er at den faktisk virker imot soppen, for jeg kan faktisk kjenne når jeg tar medisiner mot sopp også.. er det mulig at den inneholder noe form for sukker eller gjær?
Jeg fikk råd om å bruke hvetekimsolje mot seborreisk eksem, og det er jo sopp da..... Den vil blomstre opp først, - den forsvarer seg mot å bli "drept". Slik er det med mange av midlene som virker ! Det blir verre før det blir bedre. HELT SANT !
[color=#800080][/color]
Oregano olje er veldig virkningsfullt mot sopp/candida. Men dessverre selges den ikke i Norge. Jeg har kjøpt i USA og der forteller de om "die off symtoms", dvs. når soppen dør så blir du verre en periode. Det kan ta en ukes tid og man lukter som et middels pizzabakeri, - men det er uhyre virkningsfullt.
[color=#800080][/color]
Aloe vera tar litt lengre tid før det virker, og du må ta det hele tiden. men det er jo mye behageligere da. Jeg bruker Volare sin gel og den er helt fantastisk. De brukte den på brannskade avdelingen på Haukeland Sykehus før - for å pleie hud/arr, men så ble det for dyrt (fortalte en sykepleier meg).
[color=#800080][/color]
Men så er det slik da at noe virker godt på noen, men ikke på andre. Man må prøve seg frem !
takk for tips! :)
Skal til legen imorgen å få supersterke piller mot sopp (forhåpentligvis) så da må jeg utsette oljene litt, så organene mine ikke går heeelt i oppløsning :p
Etter det blir det intensiv hudpleie. skal prøve hvetekimoje da! ;)
Jeg fikk kjøpt i Danmark 100 % tea tree oil.Gutten min på 7 år har fått vorter på hakka:eek: .vet noen om tea tree oil hjelper ,og hvordan skal smøres?:confused:
Det ambefales ikke å bruke tetre-olje på barn!
Oljen kan brukes urfortynna på sånne ting etter det jeg har hørt. men ville ikke ambefalt det til en liten gutt, oljen er sterk og kan gå utover organer.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.