Hei, håper jeg poster dette på rett sted.
Litt om meg først. Jeg har iløpet av det siste 1,5 året gått mye ned i vekt med grete roede.
25 kg de første 10 mnd og etter det har jeg vaket opp og ned 5 kg å kommer ikke videre ned. Bestemte meg derfor for en uke siden at jeg skulle forsøke Lavkarbo.
Jeg har lagt meg på en type som består av grønnsaker som vokser over jorda, 1 fiberrik, ulike kjøtt/fisk/fugl/skalldyr og ellers ingenting med mer enn 5g kh pr 100 g.
Jeg trener hardt 3-4 ganger i uka.
Denne første uka på Lavkarbo har kroppen vært litt slapp, men ellers grei. Søtsuget har ikke vært her i det hele tatt og vekta har tusla seg ned over hele uka.
Så plutselig i dag er jeg så fysen , sulten og sukkerhungrig. Wæh, vil ikke ha det sånn.
Ihvertfall i starten, å se om det går over. Gjør det ikke det, innta mer fett.. hjalp meg. Det var også rett før mensen det da.. En periode jeg til vanlig føler for kosemat.
Støtter meg til smjg her - prøv å spise ordentlig proteinrik mat, litt grønnsaker og fett.
Hjernen din roper på sukker, det tar sånn tid i starten før den er komfortabel med å hente energi fra fett, derfor kommer søtsuget så plutselig og kraftig. Hvis du passer på å spise godt - jeg sier spis heller oftere og mer de første ukene - får å i større grad kontrollere søtsuget.
Tenk at det er en avvenning på gang, du har faktisk abstinenser. Sammenlikn med andre typer abstinenser (røyk, kaffe mm) Kanskje de blir lettere å håndtere om du bevisst kan se at dette er "kjemisk" - og at kroppen din vil klare seg fint UTEN søtsaker?
Det er individuelt. Noen får et enormt søtsug etter en sånn utskeielse, for noen kan det så ta flere dager før fettforbrenning er i gang igjen, og noen ender opp med å karbo-fråtse i flere uker... skal du først dekke søtsuget ditt, gjør det med godkjente lavkarbovarianter. Feks kan du piske krem med litt flytende natreen (eller andre søtningsstoffer i) og ha over bær. Sjekk ut oppskriftstråder på oppskrifter mm for tips.
Jeg anbefaler dog at du FØRST spiser ordentlig mat og så sjekker om søtsuget fremdeles er like stort. Dette er en like stor mental jobb som fysisk jobb - det med å endre kosthold og kostholdsvaner :)
Jeg tar med at inntak av rent sukker som i sjokolade vil øke blodsukkeret og med det insulinutskillelsen. Du vil da ikke være i ketose igjen før glukoselagrene er tømt. Hjernen din blir superhappy - men vil raskt begynne å kreve mer rask energi når lagrene er tømt, og du vil stå overfor samme situasjon igjen. Det kan altså bli en ganske ond sirkel etterhvert.
I stedet for å døyve med frukt/youghurt så kan du bruke nøtter/ost (ikke alle kan spise ost i store mengder) eller noen ruller med skinke. Jeg spiste mye trønderfår i en periode... ;)
Det går litt bedre her nå etter at jeg tok inn en liten neve nøtter i ny og ne :-)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.