< Tilbake til oversikten

Kreatinnivået har gått opp, hjelp?

Runegutt sa for siden:

Dåktern ringte i dag, og meldte at på siste blodprøven var kreatinnivået høyere enn det har brukt å være.

1. Går kreatinnivået opp når man lever ketogent?

2. Noen som har formening om hva dette skyldes? ( Jeg kan ikke drømme om at nyrene mine ikke fungerer som de skal)

Takker for alle svar.

nellie sa for siden:

Trodde kreatin var innmari positive greier, jeg..

Runegutt sa for siden:

Tja. Prøvde kreatintilskudd for noen år siden, mend et fungerte over hode ikke.

Kanskje dette forhøyete kreatinnivået er årsaken til den syke muskelveksten jeg har for tida?

Kanskje omlegginga fra RYP til splitt er tingen? Uka består egentlig bare av tre øvelser: Benk, Roing, Militærpress. To 5 setts pyramider/omvendte pyramider på hver. Så kjører jeg noen superlette beinøvelser i tillegg på to av dagene.

nellie sa for siden:

Kanskje det er forskjell på kreatinet man tar som tilskudd og det kroppen produserer?

Runegutt sa for siden:

smgj, med unntak av noen måneder nu, så finnes det ingen blodprøver hos fastlegen som ikke inbefatter styrketrening. MEN, jeg har bytta ut helkroppstreninga til fordel for en splitt, fordi jeg ikke kan gjøre knebøy.

Hm, mulig den fastende blodprøven kan ha noen rare verdier, siden jeg trente klokka 06:00 tok prøven klokka 10:00, og selvsagt ikke hadde spist imellom.

smgj sa for siden:

Alt som du gjør forskjellig fra rutinene den dagen prøven tas kan ha innvirkning. Nå aner ikke jeg noe om hvor fort keratinet svinger i blodet, men les f.eks denne
www.mh-hannover.de/fileadmin/kliniken/rehabilitation/1_Aktuelles/1.9_Publikationen/circadian_variation.pdf

Jeg vil tro at den treningen din kan ha påvirket resultatet.

jap.physiology.org/content/93/4/1280.full
bmb.oxfordjournals.org/content/81-82/1/209.full

Det du bør ta med deg er faktisk at høy keratin kan være en markør for muskelskade. Kan styrketreningen din være for hard?

Ikke tren før neste prøve og se hvordan det da fyker av....

Runegutt sa for siden:

Takker :)
Nei, ingen muskelskade. Har miniskskade, men den har jeg hatt i snart et år.

Treninga er ikke for tung. Har ennu overskudd.
Skal ta ny prøve på torsdag, og da uten trening først.

smgj sa for siden:

Jeg tror du misforstår litt hva jeg mener med muskelskade. Styrketrening er jo "skadende" på den måten at det belaster muskelfibrene og noen skades, såvidt jeg forstår? Dette er jo en naturlig del av tung (tyngre) trening. Sånn som jeg oppfattet noe av det jeg leste (med forbehold om at dette er nytt stoff for meg) så vil høyt keratin også bety "mye reparasjons/byggearbeid" i musklene. Dette er i så fall noe som glidende kan gå over i det vi vil kalle belastningsskade. (For store skader.)

Ikke at jeg vet om det er det som gjelder for deg.

Runegutt sa for siden:

Nei, ingen belastningsskader under oppseiling.
Men jeg har lagt om treningsregimet.
Istedenfor helkropsprogramm, med stort sett 3 sett på hver øvelse, så er det nu splitt, med minimum 10 sett/øvelse.

Mulig du dermed er inne på noe. Selvsagt blir hver muskelgruppe belastet hardere for hver treningsøkt, men de får også mere hvile mellom treningene.

smgj sa for siden:

Jupp. Du får rapportere tilbake når du får en "upåvirket" prøve. Jeg blir jo nysgjerrig jeg også. ;)

Yrla sa for siden:

sa du til legen at du drev med styrketrening da?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.