Jeg har et lite spørsmål med tanke på høyden min. Jeg er 1,58 høy og veier (hmmm, vil jeg si det da tro) 64 kilo. Målet er 55 kilo (hvilket jeg trives best med å være).
Jeg er usikker på hvor mange gram fett jeg bør innta pr dag, samt hvor mange gram protein. Jeg holder meg til max 15 gram karbo pr dag, da jeg følger Ketolysekuren.
I dag for eksempel, har jeg spist 145 gram fett til sammen. Vet ikke om dette er altfor mye eller helt passe med tanke på at jeg ønsker å gå ned i vekt?
Tusen takk for at du gidder å svare! ha en strålende kveld! :-)
Skal i utgangspunktet ikke være noe du behøver å tenke på. Spis dine få karbo fra sunne kilder, spis deg mett og ikke noe mer og du vil gå nedover. Vil gå litt tregt med deg da du ikke har noe særlig overvekt. :)
Du må regne ut energi%.
Du skal ha ca 1 g protein pr kg kroppsvekt, mer om du er veldig aktiv.
Så spiser du 15 g karber pr dag. De skal utgjøre 5% av totalen.
Resten blir da fett!
Hei
For de fleste er det ikke noe problem med matens sammensetning på ketolysedietten, Man spiser det man vet man kan spise , har det godt og går ned i vekt. :D
Det er bare hvis vekten står stille i uker, selv om man er i ketose og mosjonerer, at det kan være lurt å rekne litt på hvor mange Kcal man spiser, og om sammensetningen er rett.
100 gram fett pr dag passer for mange, men det avhenger jo av vekt mm.
Etter min mening bør fettet komme fra MAT, ikke diverse oljer,fløte udos etc. Nakkekoteletter, bacon, fet fisk, avokado m.m. er gode fettkilder.
Vennlig Hilsen
Torkil:)
Er ikke det mer tungvint enn å bare regne gram da..? For at den prosentgreia skal stemme må man jo uansett spise ca. samme antall gram per dag.. :o
Slik gjør jeg det med 2 enkle regnestykker:
64 g protein + 15 g karbo * 4 kcal = 316 kcal (dette får du i deg fra protein og karbo)
1200 kcal - 316 kcal / 9 kcal = 98 gram (er minimum gram fett du bør spise)
Karianna.. Hvis du går ned med det kostholdet du har nå trenger du jo ikke forandre noe. Men hvis du ikke er fornøyd med vektnedgangen kan du kutte litt ned på fettet, til 100-130 gram, sett at du følger den generelle "proteinregelen" (1-1,5g per kilo kroppsvekt hvis du ikke trener).
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.