< Tilbake til oversikten

Ketolyse på normalvekt

ketoseprinsen sa for siden:

Hello!

Jeg slanket meg jo med ketolyse, men har spist lavfett i en god stund nå kombinert med myeeee trening. Nå har jeg selvsagt fucka til skuldern min så jeg kan ikke trene noe særlig styrke på en stund, men så mye cardio jeg vil.
Vurderer å spise ketogent igjen for denne perioden da man mister mindre muskler ved slikt kosthold.

Noen erfaringer rundt å gå tilbake til slikt kosthold etter å ha spist lavfett? Vil jeg sprette opp noen kilo i vekt?

Åssi sa for siden:

Jeg vet ikke hvordan det er når man allerede en gang har slanket seg med ketolyse.
Men jeg spiste lavfett før jeg la om til lavkarbo, og jeg er slank og normalvektig. Jeg gikk kanskje et par kilo opp i begynnelsen, men er tilbake til normalt nå :) Bare ikke gå overboard med alt fettet, det var hvertfall det som gjorde at jeg gikk opp i begynnelsen.

nellie sa for siden:

Hvis du har spist mer karbohydrater, vil du nok ikke gå opp noe særlig, når du igjen kutter ned til et minimum.. Ihvertfall ikke i mer enn noen dager. Vil jeg tro.. Du får teste og se hva som skjer.:)

:( Panikk.

Savner egentlig ketolysematen(hay spis så mye du vil a..), bedre enn min kaninmat med litt kjøtt attåt.
Jaja, får bare prøve litt og se hva som skjer. Det blir maks 20 karbo i såfall.

nellie sa for siden:

Det går forresten veldig bra å trene uten skulder.;)

Tjaaa..kondis ja, mage nei, rygg nei, bryst til deeels, armer nei, benpress o.l ja.
Vet ikke helt hva det er enda, er ikke sånn at det gjør vondt å bevege på den, men fikk en blackout på bentreningdagen min forrige uke og hadde en vill smerte opp fra skuldern, via nakken og opp i huet. Ble blind på det ene øyet i noen minutter og supersvimmel. Det ga seg etter en stund, men dagen etter smalt det til igjen og etter det har ikke smerten gitt seg helt. Gjør ikke vondere når jeg beveger meg noe særlig, men all trening som involverer den minste bevegelse/dragning i skulder eller partiet rundt voldtar meg.

Knebøy=au. Alle typer benkpress også au, biceps/triceps au. :(
Eneste som av en eller annen merkelig grunn funka OK var pushups.

nellie sa for siden:

Hun her har noen sånne uforklarlige skuldersmerter og trener endel alternativt i forhold til det. Kanskje du finner noen tips der, etterhvert som du blir litt bedre.:)

Jeg har trena med en knekt skulder det siste halve året og bruker mye smithmaskin og sånt, for å slippe belastninga. Også har du jo den friske skuldra som du kan trene.:)

Takk for linken. :)

Skal prøve å bare ta det rolig et par uker for å se om det går over, hvis det ikke løser seg så må jeg se mer på det. Skal til kiropraktor nå snart og kanskje han smekker noe på plass. Ikke det at jeg har trua ;)

Løpinga gir jeg ikke opp da! I frustrasjon over at jeg ikke klarte å trene som jeg ville i dag tok jeg ny pers på 10km. Hehe

Største grunnen til at jeg tenkte litt lavkarbo igjen var egentlig fordi jeg leste i boka til Björn Ferry at animalsk fett kan redusere skadeperioder og sånt(har lest det andre steder etterpå også..). Så det er vel vinn vinn vinn. Mer mat, mindre au og kanskje til og med mer mat.

nellie sa for siden:

Skulderplager er vel omtrent den mest vanlige skaden blant styrketrenere..

Han Eirik Sandvik har skrevet endel om det.. Uheldigvis så vet han å ta seg godt betalt for det.:o

Men her ligger noen artikler..

Shooterr sa for siden:

Det jeg lurer på er hvorfor noen som har hatt suksess på lavkarbo vil gå bort i fra det i det hele tatt. Høykarbo-kosthold er vel ikke bra for noen; dog jeg kan skjønne at det kan være gunstig for toppidrettsutøvere å ha litt høyere inntak av (først og fremst trege) karbohydrater enn folk flest.

smgj sa for siden:

Om du leter litt her inne finner du nok hvorfor TS har tatt sine valg...

Gidder ikke gå gjennom alt, men det er fakta vanskelig å trene slik jeg gjør på lavkarbo. Og jeg spiser alle karbo fra trege karbokilder. Brun ris, havre, fullkorn og myyyyyyeeee grønnsaker.
Jeg er selv frelst når det gjelder lavkarbo, jeg er dessverre født med teit kropp og dårlig tålmodighet så jeg ville prøve litt strengt "treningskosthold" for en periode. :)

Shooterr sa for siden:

OK - det var ikke ment som kritikk, men som nysjerrighet. Jeg trener ganske heftig selv, og det fungerer utmerket med lavkarbo (ketose til og med), men jeg aksepterer at folk er forskjellige; selv om det er min mening at ingen har spesielt godt av å spise korn (sikkert bare miljøskadet etter å ha sett noen dokumentarer om emnet i det siste :)

smgj sa for siden:

Tro meg - når det gjelder korn har jeg presis samme oppfatning. Er du interessert i temaet anbefaler jeg boka og bloggen "Wheat belly" sterkt.
Min personlige mening er at ikke alle karbohydrater kan skjæres over en kam og at vi - etter det jeg kan forstå - er minst utrustet til å takle høy GI, sterkt insulindrivende karbohydrater.

Når det er sagt er det også individuelle forskjeller. Vi er genetisk ulike utrustet og vi har gjennom miljø (epigenetikk) og sykdom i tillegg utviklet oss forskjellig. For noen av oss fører det til at man er veldig var overfor alle typer karbohydrater (f.eks diabetikere, prediabetes og om man plages med kraftige blodsukkersvingninger), andre tåler mer. Jeg tror at fysisk aktivitet både beskytter mot karbohydratenes mulige skadevirkninger og at enkelte personer kanskje også trenger karbohydrater for å yte mest... men jeg tror ikke noen trenger mel eller sukker (raffinert sukker/fruktose) og at dette kanskje er noe av det som potensielt er veldig skadelig. Vi kan faktisk overleve (men ikke nødvendigvis ha det best?) helt uten karbohydrater fra kosten.

Husk... en person sin blodbane inneholder ca 1ts sukker. Alt vi inntar som forrykker denne balansen (en neve vingummi anyone?) må behandles av kroppen for å unngå krise. Jo mer hurtigvirkende sukker og jo større mengder, jo større belastning.

Sorry for utredningen- brenner litt for dette... :o

Tja. :) Alle er forskjellige som du sier, jeg trente mye på ketolyse selv. Minst 5 ganger i uka, ofte mer. Variert trening selvsagt.
Men etterhvert begynte jeg å trene 2 ganger om dagen alle dager utenom søndag, og da for å ha både bedring i oksygenopptak og muskelvekst + raskere restitusjon. Prøvde først med ketolyse, det var beinhardt. Virkelig hardt, så ble det "lchf" med 15% karbo ca og det var mye bedre. Men jeg sleit med andre "bivirkninger" så jeg ville prøve mer normalt kosthold, og da var det som om motoren min ble både trimma og overhalt. Så min personlige erfaring og mening er at skal man trene over et visst nivå så funker ikke ketogent, andre mener det motsatte. Sånn er det bare ;)

Anyway, mulig korn er drit, men jeg tror f.eks søtningsstoffene som folk flest bruker når de skal være sunne er verre. Så alle propper i seg et eller annet som er såkalt bevist usunt. Korn og lignende spiser jeg av en grunn: jeg trenger karbohydrater iom jeg ikke kan bruke fett som hovedenergikilde og det er utrolig vanskelig å spise 300+ karbo fra bare grønnsaker :p

Er helt enig i hva du sier. :) For meg så er det så enkelt at jeg har blitt ufrivillig treningsnarkoman fordi jeg er panisk og fanatisk når det gjelder min frykt for å gå opp i vekt igjen, og jeg er rett og slett redd for å eksperimentere med kosten for mye. Derfor spør jeg kanskje mer enn nødvendig noen ganger :D

smgj sa for siden:

Det er aldri feil å spørre, men jeg håper du innser at "min" og "din" og "andres" fasit neppe er identisk, selv om alle kan lære av hverandres erfaringer.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.