< Tilbake til oversikten

Vasking av bunadskjorter og sølv

Marella77 sa for siden:

Jeg så akkurat på God Morgen Norge, og fikk noen tips om vasking av bunadskjorta.

Forbehandle med flytnde vaskemiddel, feks blenda. Trykk forsiktig inn, ikke gni. La det virke i en halv times tid.
Anbefaler Zalo kun til fettflekker.
Vask den alene i maskinen, bruk vaskepose dersom den er gammel.
Vask med blekemiddel, feks Omo hvite. Flytende har ikke blekemiddel, så bruk derfor pulver.
60 grader.

Dersom det er fargede broderier på skjorten, så vask på 40 grader og ikke bruk blekemiddel!! Bruk flytende.

Sølvtøy:

Finmalt salt i sølvfolie i en bolle, hell over varmt vann. Så varmt du får i springen. Pass på at det løser seg opp litt. Legg oppi sølvet.

La det ligge en liten stund, følg med. Det lukter vondt, men det skal det gjøre.
Vask med zalo og varmt vann, og tørk med tørkepapir.

Marella77 sa for siden:

Ps, vær obs på om sølvet er oksidert. Da skal det ikke vaskes på denne måten!

Gerd sa for siden:

Husk at man ikke skal bruke blekemiddel på linskjorter. Det ødelegger fibrene!

Sølvtipset der hjelper :ja: Men ikke viss sølvet er blitt skikkelig svart.

Har akkurat hatt en runde sølvpussing nå i forbindelse med konfirmasjon :ja:

og det finnes egne kluter til pussing av sølv, det er VELDIG effektive :ja:
Kjøpes der man får kjøpt sølv :)

Marella77 sa for siden:

Ok, men de sa at man kunne bruke blenda pulver med blekemiddel på linskjorter på tv, men vet om hun dama hadde mye peiling eller ikke da... Men hun snakket om det blekemiddelet, at det var bra for å få bort det gule skjæret i skjorta...

Photobscura sa for siden:

Ah, vaskepose var lurt! Bunadsskjorta mi er søtti-åtti år gammel (og ser heller ikke ut som den har blitt vaska på like lenge. :p)
Jeg har fått tips av Carisma om å bruke Vanish Crystal White. Skjorta, og forkleet også, er SERIØST møkkete! Nærmest gråbrun.
Hvordan ser man at sølvet er oksidert, forresten ...?

Aha, da gjelder det ikke min. Den er ikke oksidert. Kanskje litt matt.

Hvilket program ville dere brukt på bunadsskjorta? Helt vanlig daglig vask, eller?

elien sa for siden:

Jeg har bare håndvaskent den, tør ikke ta de i maskinen:eek:

Elin

Too late! Men maskina mi er helt ny, da.

Isyng sa for siden:

Man skal aldri henge inn ei skjorte strøket når man er ferdig med den. Den skal bare vaskes og henges bort. Og ikke i plastikk. Da kan man bruke et gammelt putevar el.l.

Begge disse tingene gjør at skjortene får gulskjær :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.