< Tilbake til oversikten

Shepherd's pie

Milla123 sa for siden:

Jeg har selv laget denne retten flere ganger, oppskriften holder til 2 voksne og 1 barn så det er bare å prøve seg frem hva gjelder mengde:) En rask og velsmakende rett inspirert av denne oppskriften fra Rema1000:*
www.youtube.com/watch?v=ogmrf6y7ajk&feature=youtube_gdata_player

Sheperds pie lages i utgangspunktet med lammekjøtt og det er også verdt å prøve!

Ingredienser:
1-2 gulrøtter
1/2 løk (gul)
1 fedd hvitløk
1ss tomatpuré
Revet parmesan
500 gr kjøttdeig eller karbonadedeig (storfe)
2ss Worcestersaus
1dl grønnsaksbuljong.
1 pakke blomkål/brokkoligrateng(frossen)

Slik gjør du:
Ha posen med grateng i en kjele.
Skjær gulrot, hvitløk og løk i terninger. Her anbefaler jeg å bruke en rasp for å gjøre jobben lettere på løk og hvitløk.
Stek grønnsakene.
Stek til de er blanke (helst i olivenolje!)og tilsett kjøttdeigen til den brunes så vidt.
Ha i tomatpuré og stek videre.
Ha over buljong og rør til en tykk "røre" med kjøttdeig.
Hell blandingen over i ildfast form.
Når gratengen er smeltet, mos det hele med en stavmikser slik at det ligner potetmos. Det er godt med litt grove biter.
Ha gratengen over kjøttdeigen og fordel som et lokk, strø deretter parmesan på toppen.

Stek i ovnen på 200 grader i 15min eller til parmesanosten er brun og fin på toppen.*
Server gjerne med frisk persille!

Bon appetitt!

Furine sa for siden:

Shepherd's pie er godt! Eg har også ein lavkarboversjon som er god, men ganske ulik frå den du har laga.

senka sa for siden:

Må prøves snart:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.