Jeg sto å kokte grøt til poden, blandet cottage cheese i, og av gammel vane lot jeg være å banke av siste resten, og slikket skjeen ren... Fikk i meg ca 1 bs cottage cheese... :eek:
Og 10 minutter etter satt det et akutt søtsug - craving... :mad:
(Har spist alt annet etter boken, og har ikke hatt søtsug de siste dagene...)
Noen som vet hvorfor cottage cheese ikke er tillatt på induksjonen?
Tenkte den tanken selv... Mitt candidaproblem tror jeg ikke er noe videre alvorlig... jeg bare kombinerer de to fordi jeg mistenkte meieriprodukter i utgangspunktet og uansett ville kuttet dem ut, så en kombinasjon er enkelt... ;)
Men det kan jo være en sammenheng likevel... Jeg spiste mindre enn 10g... Og, ja jeg skal holde meg unna meieriprodukter, men hva gjør man når man pluttselig står der med en tom skje og ostesmak i munnen... :(
Men jeg lurer på hvorfor Atkins sier Cottage Cheese er fy?
Det er jo bare fy på induksjonen da,og jeg tror det har med innholdet av karbo å gjøre,men jeg får sende den videre og se om det finnes noen med et bedre svar.
Jeg driver jo med induksjon nå (oi, der var DET offisielt :eek: :p ) - og vi var nettopp på butikken, og jeg kjøpte CC, inneholder jo 1.9 pr. 100 gram.
Men jeg tenkte sånn.. det er jo greit å spise det, hvis jeg allikevel kommer i ketose? Bare at det ikke blir helt.. Atkins? :o Hvis jeg holder meg under 20, liksom?
Herlighet, jeg føler meg skikkelig som nybegynner igjen jeg nå :lol: :rodme:
Jo hardere ost, jo større grad av fett og proteiner, og jo mindre grad av melkesukker.
[font=Verdana][/font]
Cottage cheese er såkalt ferskost, den har blant annet ikke fått silt fra mysen. Det er mysen som inneholder det meste av melkesukkeret etter at melken har skilt seg og ostemassen har klumpet seg. Denne mysen er det som ellers blir brunost. Brunost er melkesukkerkaramell ;)
[font=Verdana][/font]
Muskat
Jeg har brukt cottage cheese i tunfisk salat - det er veldig godt.
Også godt med gottage cheese og varme bær som et lite "snack".
Jeg har brukt en del CC og fremdeles vært i ketose... :)
Den der skjønte jeg ikke HP. Stigen er laget ut fra karbeinnhold og GI. Mer grønnsaker kommer først, men OM man ikke orker mer grønt, kan man gå direkte til steg 2 - CC. Stigen er bare en anbefaling......
Uke
(25 karbohydrater pr dag) Mer salat og grønnsaker fra tillatte matvare lista 2. (30 karbohydrater pr dag) Friske oster (som cottage cheese etc) 3. (35 karbohydrater pr dag) Frø og nøtter
(40 karbohydrater pr dag) Bær og visse meloner
(45 karbohydrater pr dag) Vin & andre lavkarbo spiritus
(50 karbohydrater pr dag) Belgfrukter, bønner
(55 karbohydrater pr dag) Frukt (utenom bær og meloner)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.