< Tilbake til oversikten

Vondt i magen ETTER jeg begynte på lavkarbo

Glaubzup sa for siden:

Gått på lavkarbo en stund nå og har gått ned 6 kilo så langt og er fornøyd med det! Hører alle sier de er blitt bedre i magen av lavkarbo men jeg kan ikke di meg enig der!! Har ikke vært plaget med luft og oppblåst mage før men nå er jeg det nesten daglig! What to do!? Har lurt på om det kan være sukrin eller 70% sjokolade eller noe sånnt? Er det virkelig sånn at jeg må ha vondt i magen etter å ha lagt en kake lixom? Dessuten spiser jeg jo ikke det hver dag så er litt forvirret, fortvilet og irritert pga dette! Noen som er plaget med det samme? Eller viktigere; noen som har en løsning!??

shailene sa for siden:

Det kan være intoleranse for meieirprodukter, hvis du har økt inntaket av det. Noen merker ikke symptomer med mindre de spiser mye. Mange blir litt rar i magen av å plutselig øke inntaket av fiber og frø.. Hvis du spiser mer frø, kli og fiberrike melerstatninger enn tidligere kan det være det du reagerer på. Sukrin regnes som et av de "mildere" søtningsmidlene, men noen får magevondt av det også. Spiser du vanlig 70% sjokolade med sukker, er det sikkert ikke det.. Lavkarbosjokolade med maltitol er døden for magen.

smgj sa for siden:

Om du mistenker søtstoffer så ligg unna en ukes tid og test... Det er ikke livsnødvendig. ;) (Selv om det er godt. ) Er det sånn at du reagerer på det - så får du se etter stevia, eventuelt spise så sjelden at du har samvittighet innenfor ditt regime til å skeie ut med sukker/honning...?

Melk er som shailene sier den andre store synderen. Her er også det letteste å ligge unna en periode for så å teste med en bra mengde med melkprodukter i løpet av en dag. Går dette bra - så tåler du melk. :)

For min egen del kan jeg si at jeg som regel må lete i "maten døgnet før" for å finne synderen. Husk at det også kan være tilsetningsstoffer i ferdigmat eller f.eks i kosttilskudd som slår ut.
En siste faktor er at en mage som allerede ER irritert gjerne vil reagere også på ting som den vanligvis tåler... Derfor er det viktig å kutte seg ned til en bra tilstand før man begynner å teste.

Ellers er det enklere å gjette dersom du legger ut hva du spiser...

Glaubzup sa for siden:

Takk for svar.. Men kan man plutseligslutte å tåle meieri produkter da? Spiser egentlig ikke mer av det enn hva jeg gjorde før.. Utenom fløten da .. I går Foreksempel spiste jeg hjemmelaget lav karbo brød det reagerer jeg ikke på det vet jeg.. Med skinkeost og paprika på. Lunsj en vanlig salat med litt fetaost.. Middag wokblanding med svinekjøtt og saus fra blue dragon.. Kan det være den? Til kvelds brownies kake med et par jordbær i kaka var det da egg, sukrin, mandler, sjokolade, vaniljesukker, bakepulver, kakao.. Så aner ikke hva det kan være

Rin sa for siden:

Blue dragon-saus for wok? Har du sett sukkerinnholdet i den? :o

Og jeg reagerer også ganske dårlig på mye sukrin - det er dessverre ikke problemfritt for alle. :cool:

Xenia sa for siden:

Tipper kunstig sukker er grunnen. (Har spist svært lite av det denne uka, for forrige helg hadde jeg laget kake med masse kunstig søtning, og hadde et regelrett helvete... ) Denne uka ingenting og magen er fin... :)

smgj sa for siden:

Nja, man slutter vel sjelden plutselig, men det hender det tar til å oppdage det... ;)Men kake med sukrin? Det kan jo ratt hende du er en av dem som reagerer på sukrin.

TrillTrall sa for siden:

Min mor som alltid har vært en kalv fikk plutselig magesmerter etter å ha drukket melk i godt voksen alder. Når hun kuttet ut melken var magen helt fin. Min far reagerer på egg, det gjorde han ikke da han var yngre. Så ja, matvareintoleranser kan oppstå i voksen alder.

BenteR sa for siden:

Støtter dere som sier at intoleranse plutselig dukker opp.
Minsten min på 22 år har alltid vært glad i karri; plutselig så får han en hoven blødende munn og negerlepper bare jeg har hatt litt karri i maten.
Jeg tenker alltid når man får ubehag eller vondt, at man må bruke litt tid og elminere "kandidatene" og så sakte men sikkert innføre en og en igjen helt til man finner synderen.

senorita sa for siden:

Jeg får vondt i magen av kunstig søtning.. Ville først prøve å kutte ut det :)

Glaubzup sa for siden:

Takk for svar! Har fulgt råd og holdt meg unna melk og sånnt.. Men til ingen nytte, har også holdt meg unna sukrin.. Nå er jeg dritt lei!! Rett før jeg slutter rett og slett, jeg har så vondt det ødelegger hele dagen min! Idag har jeg spist 2 lavkarbo skiver til frokost med skinke på.. Lønsj et par blåbær og jordbær,. Middag laks med bacon og grønnsaker.. Spiste et par valnøtter før middag da.. Vet ikke noen som
Vet hva som kan ha gjort utslag?

shailene sa for siden:

Hva slags lavkarbobrød spiser du? I starten fikk jeg dødlig vondt i magen av brød med masse kli og fiber og frø, men det gikk jo over etterhvert. Kan det være irritabel tarm du har? Da blir man gjerne verre av "grove" grønnsaker, brød, frø, osv..

BenteR sa for siden:

Tenkte også brødet. En del lavkarbobrød inneholder hirse og det kan lage trøbbel.....

milla84 sa for siden:

samme her.. gubben blir gal av all luften jeg slepper ut :o:eek:

Runegutt sa for siden:

Skriv ned nøyaktig det du spiser hver dag i ei uke, så skal vi se hva vi finner ut.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.