Bunn: 100 g mørk kokesjokolade 125 g hakkede peanøtter (eller andre nøtter). Jeg finmalte de, men grovhakkede går også 1 ss kokosolje (kan droppes)
<strong>Ostefyll:</strong>
200 g philadelphiaost 3 dl kremfløte 1 dl sukrin
Saften av en lime
Gelelokk: 1 pk sukkerfri gele
Start med å smelte sjokoladen i vannbad sammen med kokosoljen. Grovhakk eller finmal nøttene og bland inn i sjokoladeblandingen. Ha i kakeformen, og sett kaldt til bunnen er stiv. Det går helt fin å sette den i fryseren.
Så starter du med ostefyllet. Bland osten og sukrinen godt sammen, og pisk fløte i en annen bolle. Så vender du kremfløten inn i osteblandingen. Tilslutt klemmer du ut saften av limen og blander forsiktig inn. Ha blandingen over bunnen. Også denne går det fint å sette i fryser for å bli fortere ferdig.
Gelelokket skal tilberedes som det står på pakningen. Settes i kjøleskapet, og så må du følge med. Når gelen begynner å stivne skal den helles over ostefyllet. Det går også an å sette gelen i fryseren, men da må du følge godt med, for det går fort!
Er det meningen man skal bruke full mengde med vann i gelelokket? Det står jo ikke hvilken sukkerfrigele man skal bruke. Vanligvis bruker man halv mengde vann i gelelokk.
Du kan benytte akkurat hvilken sukkerfri gele du vil :) Jeg husker ikke hvilken jeg hadde, men jeg lagde gele med akkurat den mengden med vann som sto på pakken. Vil du ha mer smak benytter du mindre vann tenker jeg :)
Hvor stor kakeform bruker du? Blir 26 cm for stor?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.