Jeg har lagt inn måltidene mine på diett.no fra tid til annen, men i dag skulle jeg legge inn frokosten min. Jeg tok en liten bit atkins endulage crispy milk chocolate, biten veide 6 gram. Når jeg legger inn denne viser det seg at diett.no sier at det er 3,36 g karber i denne lille biten. Er det slik at diett.no ikke tar høyde for at det er sukkeralkoholer i denne sjokoladen? Står jo på pakken at det er 48 g i 100 g sjokolade, og av disse er 42 sukkeralkoholer(maltitol). Det kan vel ikke stemme at det er så mye karber i en slik minibit da?
Nei, selvsagt trekker de ikke fra sukkeralkoholene.
Men obs, maltitol har en høy GI og det stemmer visst ikke helt trekke i fra alle grammene fra sukkeralkoholer slik vi har gjort her inne i flere år. Ca halvparten er nok mere riktig.
Takk for svar, da slår jeg meg til ro med at det var dataen som var skylden og ikke sjokoladen. hihi. Grunnen til at jeg spurte var at på noen andre produkter der inne står det spesifisert at det er trukket fra kostfibre osv så jeg ble litt i tvil. Godt jeg hadde papiret til sjokoladen så jeg kunne se litt selv også. Er jo ikke alltid jeg har oversikt over om det er sukkerarter eller sukkeralkoholer så derfor ble jeg litt i tvil.
Kostfiber skal trekkes i fra i følge regelverket, regelverket sier ikke noe om sukkeralkoholene, derfor teller diett.no de med. Det er jo bare vi som spiser lavkarbo som trekker de fra, og diett.no er jo ingen lavkarboside.
Når det gjelder de sukkeralkoholene er det nok veldig individuelt hvor mye man tar opp. Jeg har vel en mistanke om at det er de som tåler de best som tar opp mest... rett og slett fordi det man faktisk tar opp ikke kommer ut som en irritant i tarmen.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.