Hei:)
Det er mange her som er på lavkarbo i flere år og jeg lurer på om dere er hele tiden,eller med pauser i ketose??Pleier dere å bruke ketostiks eller ikke.Har aldri sjekket det med ketostiks...men det sies selv om mann ikke går ned i vekt,at mann kan være i ketose.Og om det er samme plage som i begynnelsen av lavkarbo og ketose med hodepine,lite energi,dårlig form...eller det er bedre etter en stund.
Tusen takk håper på noen svar:)
Jeg er i ketose. Måler ikke med stix, men alle urinprøver tatt i forbindelse med diabetes og slikt viser at jeg har ketoner i urinen.
Et par ganger har jeg økt karbene litt, og da kjenner jeg det godt i kroppen når jeg går tilbake på karbene etter et par dager; hodepine, uvel, uggen og generell "nå blir jeg syk-følelse"
Jeg er som regel fortsatt i ketose, på tredje året. Verken måler med stix eller loggfører maten hver dag, men i perioder, for å sørge for at jeg fortsatt har en viss oversikt over hva jeg spiser. Ser da at jeg helt naturlig ligger under 30 g kh/daglig, med enkelte dager oppe i 50-60, uten at jeg faller ut av ketose så lenge det er "riktig" mat jeg spiser. Ketose-ubehaget kommer bare etter en real søppel-sukkermat-utskeielse. :cool:
Jeg er stort sett i ketose, sjekker en gang i blant med stix, særlig hvis jeg har spist frukt eller annen høykarbomat. Og jeg tåler nok ganske mye karber, for jeg tror jeg ligger på rundt 50 g om dagen.
Det er litt over fire år siden jeg begynte på ketolyse.
Jeg er mer på lavkarbo nå, og jeg går ikke ned i vekt. De få kiloene jeg har gått opp, tror jeg faktisk er litt vann og kanskje litt muskler - jeg trener en god del nå :)
Kjenner ingen av de plagene jeg hadde første og andre gang jeg kom i ketose, synes det er en behagelig tilstand og stortrives med kostholdet.
Sjelden sulten og aldri mer så sulten at jeg blir kvalm, jevnt blodsukker...
Ketogen diett er også kost for epileptikere. Og de får satt opp en kostplan som gir de nok energi, de går ikke ned i vekt. Ergo, kroppen må jo få nok energi, og får den nok energi via kosten, så trenger den ikke nødvendigvis å bruke av fettreservene.
I tillegg gjelder alle de "vanlige" bremseklossene - sykdom, stress, utilstrekkelig/dårlig søvn, osv. Og stabiliseringsplatåer kan man nok også oppleve uansett hvordan kroppen forbrenner. Ketose er ikke magi, dessverre. :cool:
Vekta mi går både ned og opp uavhengig av ketose eller ei. Jeg tror det er en myte (for veldig mange) at man kan spise så mye fett man vil, bare man er i ketose. Jeg får mer og mer tro på kcal inn/ut, men at man på lavkarbo slipper blodsukkersvingningene, og at man får en mer normal følelse på hva som er sult og ikke.. I tillegg er jo ren mat gull verdt for alle funksjoner i kroppen.
Akkurat Rutt:) da jeg begynte på lavkarbo leste jeg om å spise masse fett,fløte ...
men nå er det bare snakk om kcal inn /ut som du sier Rutt:)
Takk for svar.
Kcal inn vs. kcal ut blir jo en forenkling iallefall. Gjelder jo å prøve legge forholdene til rette for at kroppen selv skal greie å regulere antall kcal inn og kcal ut, sånn at man enten er i energibalanse eller lett underskudd uten at man føler at man må begrense seg. Har man forstyrrelser i fettforbrenninga, hormonubalanser, psykiske ubalanser, ubalansert kosthold, osv. kan det såklart bli vanskeligere å få til dette.. I teorien skal ketosediett gjøre sånn at du faktisk kan spise akkurat så mye du vil fordi du ikke lenger har lyst til å spise mer enn kroppen forbrenner.
Glemte og nevne at jeg må få i meg minimum 2300 kcal pr dag for ikke og gå ned i vekt. Karbohydratene er på max 5 til måltidet, og jeg spiser mellom fire og seks måltid/mellommåltid til dagen, hvilket betyr at karbohydratene stort sett ligger på 20-25 pr dag.
Jeg spiser mellom 2100 og 3500 kcal pr dag, men jeg har stoffskiftesykdommer som virker inn og forstyrrer, + diverse annet knask slik som diabetes og epilepsi....
Hei, da man går i ketose er det en regel som bør følge ,og det er å drikke meget,drikk minst 3 liter vann om dagen eller mere. Unngå sukkerfri brus, da det fører til sultfornemelser og sug. det er som regel for lite inntak av væske som skydes hodepine, kvalme og dårlig form.:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.