Jeg skal lage ostekaken til Marianne, men så har jeg dårlig tid når den skal lages og håpet på å kunne lage den med smuldrebunn....
Er det noen somhar prøvd noe sånnt med hell?
Fx å bruke hakkede nøtter og smør istedenfor knust kjeks og smør?:confused:
Ja - her i Gerds ostekake, for eksempel. Det blir godt, men ikke-lavkarbere har en tendens til å jamre seg over smørsmaken. :o (Vi pleier å ha denne til familiens LCHFere etter julemiddagen...)
Hm... da går jeg for den :)
Kanskje smørsmaken blir mer utpreget fordi smøret ikke er smeltet?
De ostekakene jeg har laget før (høykarbovis) har smøret blitt smeltet i panne og kjeksen blitt stekt litt i smøret før man heller blandingen i en form.
Har det noe å si på smaken tro?
Jeg bruker Gerds bunn. Synes ikke det smaker mye smør, men ikke ha i alt smøret på en gang. Og jeg synes ikke det spille noen rolle om smøret er mykt eller litt smelta, smaker det samme synes jeg. Jeg legger smøret i en kopp i mikron og kjører noen sekunder ad gangen. Er litt kjølig på kjøkkenet, så romtemperert smør her betyr hardt smør.
JEG synes den smakte for mye smør. Neste gang vil jeg vurdere å bare finmale mandler og evt blande med litt sukrinmelis og ha det som bunn, og evt bare bittelitt smør.
Jeg lager bunn etter samme metode som med kjeks bare jeg erstatter kjeksen for kvernet mandler. Jeg smelter smøret og har det i med litt sukrin. Syns det er bedre enn kjeksbunn jeg da... ( jeg steker den litt som oppskrift sier med kjeksbunn, men tenker det går fint å la være)
Bruker du flytende bremykt eller romtemperert smør, blir ikkje botnen so hard.
smelta smør blir hardt når det stivner syns eg.
Trenger ikkje steike en botn som er laga av hakka/malte nøtter, smør og søting :)
Vet ikke hvorfor oppskrift sier en skal steke kjeks bunn heller, for det trengs vel egentlig ikke. Syns ikke bunnen blir hard med mindre en har for mye smør i. Siden mandlene ikke trekker det inn som kjeks har jeg da mindre smør i. Men hver sin lyst :)
Det er vel ikke for å steke, men for å få litt brunet smak på den??? Det har jeg alltid innbilt meg iallefall, at det blir litt sånn ristet smak da?:confused:
Den var ny for meg, men kanel er sunt og godt, så hvorfor ikke:D
Takk for mange gode innspill damer. Da blir det nok konfirmasjonskake:D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.