< Tilbake til oversikten

Litt inspirasjon til dere med diabetes 2/prediabetes

taraquin sa for siden:

I begynnelsen av mars fikk jeg ei henvisning på ei som var svært nære å utvikle diabetes 2 (jeg jobber som fysioterapeut). Hun fikk henvisning til dia-spesialist som satte henne på en strikt lavkarbodiett (ble overraska da jeg hørte det). Kroppen hennes produserte 4 ganger så mye insulin som normalt og jobbet på overtid sa legen. HUn var 20 kg overvektig. Hun fikk opptil flere ganger i uka oppfølging av meg og en miljøterapeut, pasienten har ADHD, er uføretrygdet og trengte litt ekstra støtte. Jeg laget styrketreningsprogram med fokus på baseøvelser hjemme med strikk, ettbens knebøy til stol etc, og utholdenhetsanebfalinger, hun skulle trene dette hver dag, noe hun nesten greide. Jeg rådførte meg litt med en ernæringsfysiolog jeg kjenner og tok en kikk i kjøleskapet og gav henne noen oppskrifter hver gang ejg var innom. Anbefalte henne et blodsukkerapparat. Målte midjemål 2 ganger i måneden. HUn veide seg selv daglig når hun stod opp. Pga kurs og manglende diakost på hotellene hun bodde fikk hun ikke fulgt opp alt så godt som hun kunne. Vi testa blodsukkeret hjemme for å vise henne f.eks hvor mye trening utgjorde, f.eks gjorde 20 min styrketrening at det droppa fra 5.3 til 4.5, noe som sier hvor bra trening er ift diabetes!

Status etter 8 uker: Blodsukkeret som var tosifret fastende er nå 5.3-5.6 hver morgen, midjemålet har gått ned med 6 cm, midje\hofteratio (ift metabolsk syndrom) har gått fra 0.93 til 0.87 (bør vell være maks 0.8), kroppsvekta har gått ned 10 kg, greier hun 10 kg til er hun på idealvekt. Insulinproduksjonen var nå normal, dvs 75% redusert sammenligna med for 8 uker siden. Legen hadde sittet med et stort smil og sagt at det ikke skulle være mulig å oppnå så gode resultater som dette på så kort tid og sa at dette ble siste konsultasjon. Hun var naturlig nok kjempeglad og jeg ble veldig glad på hennes vegne. Hun har jo gjort jobben selv og fulgt våre råd så godt hun kunne. Kostholdet hun fulgte var ganske likt LCHF, men med noe mer protein, mye nøtter, litt rosiner og frukt ved blodsukkerdropper, mye egg, hvitost, smør, olivenolje, masse overjords grønnsaker, noen få rotgrønnsaker som reddiker, gulrot etc i små mengder og noen få rugsprø\fiberrik med massivt med pålegg. Alle middager laget fra bunnen.

Lavkarbo + fysisk aktivitet gjorde jobben på under 2 måneder! Om 2 måneder til er hun sannsynligvis normalvektig! Diabetes 2 risikoen er historie!

smgj sa for siden:

Utrolig bra - og inspirerende!

Kula sa for siden:

Fy flate, så hyggelig lesning!

taraquin sa for siden:

Glemte å si at når hun kommer ned på idealvekta så tenker vi å slakke litt ift kosten, og la henne spise alt av grønnsaker fritt med noe potetreduksjon, maks et kornbasert måltid pr dag, noe bønner\linser etc, litt mer i fedongata da vi tror det er lettere for henne å holde ut i det lange løp med litt mer å velge i. Så får vi se om det fungerer eller om hun må kjøre litt striktere igjen, har uansett gitt henne beskjed om at hun må være nøye med maten og trene jevnlig resten av livet siden hun er svært disponert for DB2, noe det virker som hun er innstilt på å gjøre da hun trives med både mat og trening :)

Dietta sa for siden:

Utrolig flott lesing :heia:

Kanutten sa for siden:

Det er det jeg sier; putter kan sine ting! :heia: Kjempeflott og inspirerende lesing!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.