< Tilbake til oversikten

Litt inspirasjon til dere med diabetes 2/prediabetes

taraquin sa for siden:

I begynnelsen av mars fikk jeg ei henvisning på ei som var svært nære å utvikle diabetes 2 (jeg jobber som fysioterapeut). Hun fikk henvisning til dia-spesialist som satte henne på en strikt lavkarbodiett (ble overraska da jeg hørte det). Kroppen hennes produserte 4 ganger så mye insulin som normalt og jobbet på overtid sa legen. HUn var 20 kg overvektig. Hun fikk opptil flere ganger i uka oppfølging av meg og en miljøterapeut, pasienten har ADHD, er uføretrygdet og trengte litt ekstra støtte. Jeg laget styrketreningsprogram med fokus på baseøvelser hjemme med strikk, ettbens knebøy til stol etc, og utholdenhetsanebfalinger, hun skulle trene dette hver dag, noe hun nesten greide. Jeg rådførte meg litt med en ernæringsfysiolog jeg kjenner og tok en kikk i kjøleskapet og gav henne noen oppskrifter hver gang ejg var innom. Anbefalte henne et blodsukkerapparat. Målte midjemål 2 ganger i måneden. HUn veide seg selv daglig når hun stod opp. Pga kurs og manglende diakost på hotellene hun bodde fikk hun ikke fulgt opp alt så godt som hun kunne. Vi testa blodsukkeret hjemme for å vise henne f.eks hvor mye trening utgjorde, f.eks gjorde 20 min styrketrening at det droppa fra 5.3 til 4.5, noe som sier hvor bra trening er ift diabetes!