< Tilbake til oversikten

Ny Karbolett fra Idun, brownies!

Ninasju sa for siden:

Så den på butikken i dag men kjøpte ikke. Noen som har prøvd den? :)

Yonah sa for siden:

Nei, men så du på den hva den inneholder?

Ninasju sa for siden:

Husker ikke alt, men husker at det var 2 gram karbo pr 100, og at den var støtet med sucralose og at den ikke var glutenfri. Ellers mandelmel tror jeg.

Ninasju sa for siden:

Søtet ikke støtet :)

frøken sa for siden:

Har kjøpt den i dag:) Gleder meg til å smake:p

frøken sa for siden:

Namme namme nam!!
Bakte den i går, og den var kjempegod. Veldig god fersk, men enda bedre i dag etter ei natt i kjøleskapet! Skal definitivt bakes igjen. Seig og god.

Minus er at den var ganske dyr.

Yonah sa for siden:

Svindyr ja, men faktisk god og faktisk seig! Men jeg fikk skikkelig luft i magen av den.

Dietta sa for siden:

Har ikke sett denne enda jeg - men lurer på hva den inneholder. Fant ikke noe på nettet. Noen som har en pose og kan hjelpe ?

frøken sa for siden:

"polydekstrose, mandelmel, mysepulver, kakaopulver, hevemiddel (E450, E500), vaniljesukker, søtningsmiddel(sukralose)

Næringsinnhold pr 100 g ferdig bakst:
energi: 387 kcal
protein: 9,2 g
karbohydrat 2 g
hvorav sukkerarter 0,6 g
fett: 32 g
Kostfiber: 26,3 g
natrium 0,06 g

tilsettes 220 g smør og 3 egg.

fra nettet:
"Polydekstrose er et syntetisk tilsetningsstoff. Fungerende som en bulking agent for å forbedre smaken av redusert kalori mat, er polydextrose ofte brukt som en erstatning for sukker, stivelse og fett i mange kommersielle matvarer. Det er også brukt som et middel for å øke fiberinnholdet i mange produkter, og er ofte klassifiseres som fiber på ernæring etiketter."

Dietta sa for siden:

Så flott - tusen takk :blomster:
Denne ser jo veldig bra ut for oss da :D selv om jeg stusser litt på at de bruker vaniljesukker :eek:
Tror nesten denne må kjøpes og testes.

bittersweet sa for siden:

Den er helt utrolig god!
Jeg tilsatte litt sukkerfrie opphakkede sjokoladetrøfler og stekte den i 17 minutter... Da ble den nesten like god som "svigerinnens" halvstekte sjokoladekake.
Til og med prinsessen i huset likte den og ville ha den på bursdagen sin! (Sammen med vanlig sjokoladekake)
Jeg liker at vi lever i 2012 og får tilgang til slike produkter som gjør at hverdagen(festdager) blir enklere! :)

mofe sa for siden:

Oioi, kan jeg spise lavkarbo OG kose meg med brownies? Det er jo som å komme til himmelen :D

Hvor har dere fått tak i denne, i hvilke butikker? :) Kanskje man kan kjøpe den på nett og?

Yonah sa for siden:

Jeg fant den på meny i nærmeste by. Kosta over 60kr, men en sjelden gang kan den være verdt det.

Men obs, jeg reagerte veldig med løs mage etter å ha spist 2 muffins( ble 14 stk).. Mulig det har like mye med polydextrosen å gjøre som med søtstoffet. Men smaken var himmelsk og deilig seig!

Momse sa for siden:

Ååh, denne må jeg finne og prøve :cool:

Dietta sa for siden:

Me too :sikle: (vil ta med på ferie ;))

Yrla sa for siden:

billigere å bare blande sammen mandelmel og sukrin selv, slippe fiberet som gir gass og usunn sukralose, tilsette smør og egg, bakepulver og vaniljepulver. blir ikke mye mer komplisert å gjøre det selv om man har en oppskrift. går kjempefort

j88 sa for siden:

Bakt den i dag, og smaken var veldig god, men fikk masse luft i magen etter kun en liten bit. Så er neppe noe jeg kommer til å kjøpe igjen, noe som er litt synd siden den var så god, og veldig lett å rask å lage.

Yonah sa for siden:

Nei, jeg tror ikke man får til det samme selv. Eller har du en genial oppskrift som gir seig brownies uten ingredienser som har bismak eller som ikke gir luft i magen? Denne var seig som vanlig sukkerkake.

Anarko sa for siden:

Hurra for Idun! Den er litt dyr ja, men i sjeldne tilfeller må den her bli et godt alternativ :)

Benzo sa for siden:

Er det noen som har sett denne i Oslo-området. Finner den ikke på lokal Rema eller Meny.

Anarko sa for siden:

Rimi har den her i Bergen i allefall.

kejlis sa for siden:

jeg fant den på Eurospar :)

Rin sa for siden:

Jeg så den på Meny på Ringnes Park. (Så etter den for å få studert innholdsfortegnelsen, kjøpte ikke :cool:)

frøken sa for siden:

Innholdsfortegnelsen ligger lenger oppe i tråden:)

shailene sa for siden:

Tagatesse gjør jo brownies litt seige. Ikke like seige som vanlige da... Mye tagatesse, og relativt lite egg og væske gir god konsistens på lavkarbobrownies, syns jeg. Proteinpulver gir vel også en viss seighet, mener jeg å huske? Men det gir kanskje litt luft i magen å..

Odde sa for siden:

Noen som vet om disse Idun karbolett finnes i molde :p

Odde

bittersweet sa for siden:

I Oslo finnes den iallefall på Meny alnabru. :-)

Hapzen sa for siden:

kjøpte på meny i dag :-) skal prøves i morgen!

Fumle sa for siden:

Jeg har også funnet og tenkte jeg skulle prøve i den helgen for da skal vi i 75årslag :D

Hapzen sa for siden:

overraskende god, men tror nok de blir bedre etter en natt i kjøleskapet så gleder meg til å prøve i morgen. Mannen fikk melis på sin og da ble han også fornøyd :-)

Dietta sa for siden:

For de som lurer, så har de disse på Meny på Gulskogen i Drammen (helt sikkert andre lavkarbere enn meg her ;))

Dietta sa for siden:

Fyttekatta - denne var sinnsykt god :eek::eek:
Farlige saker å ha liggende i skapt :D

frøken sa for siden:

Og hvordan gikk det med magen??:rolleyes:

Hapzen sa for siden:

Jeg fikk MYE luft i magen... lurer på hvorfor, noen som vet?

Dietta sa for siden:

Helt fint :D Spiste bare en pitteliten bit i går da den var nylaget, men i dag på skolen til junior spiste jeg en stoor bit - og ikke merket noen ting :)

Yonah sa for siden:

Jeg tror det har mye polydextrose å gjøre, reagerte veldig på disse jeg og, som å spise en hel plate sukkerfri sjokolade da jeg spiste to muffins. så mye reagerer jeg vanligvis ikke på splenda.

Becky sa for siden:

Noen som har funnet denne i Trøndelagen?:)

milena sa for siden:

Ojojojoj, denne var god!!! Delte den opp i 16 små stykker og nå vil jeg helst ikke ha den stående på benken...:rolleyes: Er det noen som har prøvd å fryse den eller som har erfarin og kan tenke seg fram til at det kan være en grunn til absolutt å ikke gjøre det? På forhånd takk!

Hapzen sa for siden:

Jeg tinte akkurat opp et stykke som jeg hadde fryst. Helt supert det, men ble mye seigere, mistet den crispye kanten..

milena sa for siden:

Takk for svar! Jeg tok sjansen og hev de oppi. Men, godt å høre at de blir bra når de tines:rolleyes:!

Becky sa for siden:

Om flere lurer, så fant jeg denne på Meny på Solsiden:)
Var litt skeptisk, men den var virkelig god! Litt salt synes jeg, men neste gang tror jeg at jeg skal bytte ut halvparten av smøret med usaltet. Og kanskje litt hakket mørk sjokolade og peanøtter... :p

milena sa for siden:

Ja, kan tenke meg det ble salt. Jeg bruker alltid usaltet smør. Til og med på skiva, så kan jeg heller ta litt salt på når jeg trenger det:). Men at den var god, det var den!

Becky sa for siden:

Kjempegod!:D Men fikk litt luft i magen, men det skal jeg tåle for en så god kake:p
Det som er snedig er at det står på pakken at om du bruker usaltet smør så må du tilsette salt... Men det er vel kanskje en smakssak.

Marina sa for siden:

Nå har jeg vært på Meny, Coop Mega, Rema, Kiwi, Rimi og div helsekoster og ingen har hørt om denne :( Noen som vet hvor jeg kan få tak i den i Bergen?

Momse sa for siden:

Jeg har også lett rundtom, men ikke funnet noe....
Hiver meg på, og håper noen vet :heia:

StineH sa for siden:

Jeg også vil finne den i Bergen!

Hvilke butikker har dere andre Bergens-letere vært på?

Marina sa for siden:

Jeg har vært
på Nesttun: Coop, helsekosten og Meny
Fjøsanger: Safari
Loddefjord: Rema 1000 Kjerreidvik og Kiwi Bjørndalsbrotet

Tenker å sjekke ut Søreide (Kiwi, Prix, Rema)og butikker i byn neste uke. Dere andre da?

StineH sa for siden:

Jeg hadde tenkt å sjekke Nesttun på mandag, men da slipper jeg det.. Skal se på Coop på Lagunen og på Safari på Fantoft..
Den kan ikke bestilles på Internett da?

frøken sa for siden:

For dere som ikke finner den...
Det er mange velassorterte dagligvarer som tar inn varer hvis man spør.

Photobscura sa for siden:

Å, herregud ... Brownies! Det var sykt godt :sikle: Da har jeg spist meg ferdig på det for en stund!

Odde sa for siden:

Hei

Er det noen som har en pakke med karbolett brownies som kan legge inn strekkoden her i en melding.

Snakket med en ICA butikk som kan ta den inn men de trenger koden :)

Odd E

elien sa for siden:

Nå har jeg lett og lett på alle butikker i nærområde å finner den ikke:confused:.

Må utvide søket, noen som vet om noen butikker i Sandnes/Stavanger område som har disse?

Elin

Odde sa for siden:

Hei

Prøver igjen - Ingen som har EAN Koden til denne :D

Odde

LaLa77 sa for siden:

Hva med å sende en mail til idun?
Er sikkert enklere :)

Momse sa for siden:

Jeg har leitet på Vestkanten og Sartor; ingenting!
[size=3][/size]
Noen som har funnet den i Bergen nå?

Odde sa for siden:

Litt Info fra IDUN

Hei!

Beklager sen tilbakemelding.
Idun Karbolett får du tak i hos følgende butikker: Ica Supermarked, Ica Nær, Rimi, Spar Marked (F), Spar Supermarked (F), Eurospar, Meny, Safari og Helgø.
(F) betyr at produktet er frivillig i disse butikkene.

Ha en fortsatt fin dag og en god sommer.

Med vennlig hilsen

LANTMÄNNEN CEREALIA

Merethe Lie Mathisen
Forbrukerkonsulent

og påfølgende om dere ber butikken(e) om å ta det inn -

EAN nr (D-pk) til karbolett brownie er 7038088086619.

:)
OddE

Ninasju sa for siden:

Meny Askøy har :-)

StineH sa for siden:

Jeg har sett både på Safari og Meny... Ingenting der...

Sweet Pink Kitty sa for siden:

Vil bare informere om at man finner disse på Ultra (Sørlandssenteret). Helt fantastiske brownies, men syntes de var noe salte? Tror jeg prøver usaltet smør neste gang.

Mye mulig det er billigere, men smaker overhodet ikke det samme. Jeg kan ikke fordra mandelmelblandinger og sukrin er ikke noe for meg. Jeg opplever at disse ferdiglagde blandingene ofte er hundre ganger bedre enn dem man lager selv.

Ragso sa for siden:

Meny på Sletten har :)

StineH sa for siden:

Da må jeg reise dit med en gang! :P

Atir sa for siden:

Safari Vestkanten og Safari Midttun har jeg kjøpt den:)

Clockwork sa for siden:

Prøvde denne igår, ekstremt god! Ble noe oppblåst av den ja, men joggu verdt det! Heldigvis er den dyr å lage.... :o

Clockwork sa for siden:

Forresten, noen som vet, eller har testet, om denne gjør utslag på ketosen?

Okie sa for siden:

Jeg lot meg friste. Merket ikke noe på ketosen. Men du verden for luft i magen... varte i flere dager jo..

Jabba sa for siden:

Spiste du mye på en gang ?

Blåbærpiken sa for siden:

Meny på Skedsmokorset har den.

Fantastisk god :hungry: :love:
Mye bedre enn den fra easy living

Okie sa for siden:

Definer mye? hehe, jeg åt en liten firkant...

Idun har dessverre trukket denne fra markedet, men jeg er på jakt etter å gjenskape den med originale ingredienser. Men! Er det noen som mot all formodning husker hvor mye innholdet i posen veide? Kan det muligens være like mye som i den brødbakemiksen deres ...?

Yonah sa for siden:

Har du prøvd den sjokoladekaka fra easy liviing? Jeg synes den slår denne en høy gang, smaker som vanlig sjokoladekake og ungene våre elsker den(noen ganger er det praktisk å lage 1 kake når jeg har lyst på og ikke 2kaker).

Den fra idun inneholdt vel bl.a. polydextrose, ertefiber og masse rart som jeg aldri har sett på helsekost.

Sikkert ikke det svaret du ville ha.

Nope! På ingen måte det svaret jeg ville ha, jeg lurte på hva innholdet veier, og kun det. :)
Jeg vil ha brownies, ikke sjokoladekake. Og jeg tåler å spise polydextrose en og annen gang. Det er faktisk polydextrose i ganske mange lavkarboprodukter, og jeg har alt bestilt en kilo fra USA. Det er polydextrosen som nettopp gjør browniesene til Idun seige, dette har jeg fått svar på fra produktutviklerne ved forespørsel.

Jeg spurte på facebooksida igjen, jeg.

Yonah sa for siden:

Men hvor får du tak i polydextrose da? Jeg tåler også det innimellom. Jeg har vel gitt opp seig lavkarbo brownies og holder meg til det som smaker OK. Si i fra om du finner dextrose.

Har du googlet på bilder av denne posen? Kanskje du finner noe der?

Jeg bestilte fra netrition. Dyr frakt, men billige produkter. Har lest hver eneste tolliste jeg har kommet over, men det står ingenting om at det ikke er lov å innføre, så jeg krysser fingrene.

Jeg har googlet bilder, og jeg har kikket gjennom mange blogger som har skrevet om det i håp om at vekta skal nevnes, men no sigar.
Så langt har jeg innholdsfortegnelsen, næringsinnholdet pr 100 gram, og jeg vet hva og hvor mye som skal blandes i av vått.

Jeg nøyer meg ikke med OK, jeg syntes disse browniesene var dødsgode, og da er det dødsgod jeg går for!

Yonah sa for siden:

Følger spent med på om du får til dette!

TrillTrall sa for siden:

Send en e-post til Idun og spør?

nellie sa for siden:

305 gram. ;)

Yes, fikk svar på facebook-siden deres, så jeg! :)

thessis sa for siden:

Helt enig! Savner den kaka veldig jeg også! Håper du får det til! Og håper du vil dele oppskrift når den tid kommer ? :)

Det skal jeg helt klart gjøre når jeg har alle ingredienser i hus! Blir vel et par, tre uker til. Jeg spiser stort sett bare denslags når syklusen står i sjokoladens tegn. :cool:

Chamomilla sa for siden:

:lol:

Blir spennende å se hva du får til. Gleder meg til du har eksperimentert frem en oppskrift. ;) Har en niåring som elsker brownies og lavkarboforsøkene har aldri gitt brownieskonsistens...

Regner med at iherb ikke hadde de dextrosegreiene siden du har handlet et annet sted... (?)

Ja!

Nei, jeg fant det kun noen få steder, som ikke ville sende til Norge. Supera her på forumet som tipsa meg om netrition. :)

thessis sa for siden:

Bare lurer: har du fått testa ut polydextrose? Vurdere å kjøpe og prøve det i kakebakinga til jul :) hvordan synes du smak og bakeegenskaper er, om du har fått testa det da ;)

Og så lurer jeg fælt på hvordan det går med brownie eksperimenteringen, om du er i gang med det :D

Herregud, jeg har jo helt glemt det! :o

Jeg fikk til vellykket browniesoppskrift på første forsøk! Synes jeg, i alle fall. Mulig noen vil ha den mer søt, og jeg vurderer å prøve splenda neste gang, ev. med sukrin og steviapulver, for da jeg lagde denne begynte sukrinsmaken å bli alt for fremtredende, og det var hakket før det ble for mye vaniljesmak også (det er splenda i originaloppskriften, og selv om det vel ikke akkurat er det sunneste søtningsmiddelet, så har det sine fordeler med smak og sånn, men da må man nok ha en del mindre, ettersom nettovekten er mye lavere enn sukrin).
Polydextrose er supert fordi det gjør ting seigt og sprøtt. Men ikke helt lett å skjønne hvordan man skal bruke det, da. Det funker vel som en delvis erstatning av både mel og sukker, og det er littegrann søtt også.

Her er den!

Min oppskrift:

130 gram polydextrose
50 gram mandelmel (funksjonell mat)
50 gram bakepro
50 gram bakekakao
60 gram sukrin
ca 40 dråper stevia med vaniljesmak (nunaturals)
2 romtempererte egg
220 gram smeltet smør

20-25 min på 180 grader. (Min steker litt "tregt", så jeg brukte 25, men det kan man finne ut med gaffeltesten).

Tenkte også jeg skulle prøve å lage cookies med ca samme oppskrifta, det tror jeg kan bli bra. Men kanskje med mindre smør/egg?! Og deff hakka nøtter og sjokoladebiter. :)

thessis sa for siden:

Supert! Takk skal du ha :) Dette må prøves :D

Bare hyggelig! Om du tester med annet søtningsmiddel, bør du ha en annen vaniljekilde, forresten. Vaniljen er viktig. ;) (Typ ekte vaniljepulver fra helsekost e.l.)

thessis sa for siden:

Takk for tips :)

Tror jeg kommer til å mixe litt søtstoff og inkludere tagatesse, og bruke vaniljepulver, når den tid kommer :D

Yonah sa for siden:

Så utrolig artig at du fikk det til Photo!

Ja! Nå hadde jeg jo innholdsfortegnelsen fra originalen, samt at jeg nistuderte alle browniesoppskrifter jeg kom over som hadde polydextrose i seg. :)

Yonah sa for siden:

Hvordan reagerer magen din på polydextrose?

Jeg føler nemlig at hvis jeg spiser ting med det i, så reagerer jeg mere enn om jeg spiser ting med bare maltitol. Mulig det kun er summen av maltitol OG polydextrose OG mengden jeg inntar som spiller noen rolle. Men jeg tåler type mindre lettis med maltitol og polydextrose enn samme mengde atkinsbar, og jeg innbiller meg at det er mere maltitol på en atkinsbar enn en kule lettis.

Tja, jeg må jo si at jeg ikke tar det så tungt dette med reaksjonene jeg får av sånne ting, og jeg reagerer jo på polydextrose. Jeg får aldri magevondt, direkte, men blir oppblåst og sånn, men det går jo over. Så lenge jeg inntar det i ensomhet sånn at jeg ikke sjenererer noen (:cool:), er det ikke så farlig med det, jeg blir nok aldri sånn at jeg sitter timesvis på toalettet, akkurat, men magen blir jo litt løs ... Reagerer vel som med maltitol og sukrin omtrent! Men polydextrose er jo et rent kostfiber, så klart man vil reagere i en eller annen grad. Men i de lettisene er det vel også enten lactitol og inulin i tillegg, noe mange reagerer på - særlig sistnevnte.
Eneste jeg selv må være ekstremt forsiktig med er tagatose, om jeg spiser mye av det, DA får jeg forferdelig vondt i magen.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.