Yrla sa for siden:
Nøtter og frø ikke ordentlig lavkarbo?
Janeymaleney sa for siden:
Tenker at det er satt ganske på spissen,av hva som er helt optimalt å spise (?)
Likevel,så syntes jeg det blir litt vel satt på spissen,for de aller fleste tåler å spise frø og nøtter,samt belgfrukter. Det er for det meste raffinert sukker og hvetemel som er hovedsynderen i de aller fleste sitt kosthold.
Correct me if I'm wrong ;)
Lemen sa for siden:
Det er vel ikke det at nøtter og frø ikke er ordentlig lavkarbo han sier da, men at man bør bryte ut av det gamle tankemønsteret man er oppvokst med der man skal spise pålegg på et eller annet underlag.
Han slår et slag for ren, naturlig mat til alle måltider. Også med nøtter og frø, bare ikke i knekkebrød eller andre brødlignende produkter.
smgj sa for siden:
Og så er det jo et spørsmål om mengder.... det er ikke få ganger jeg har lest at folk må kutte/redusere nøtter og frø fordi de virker som partystoppere. Og for kroppen er det nok det samme om de kommer fra skål på bordet, eller fra knekkebrød.
Yrla sa for siden:
Jeg måtte lage en oppmerksomhetslokkende overskrift:) men du, i en annen artikkel sier han at frø og nøtter (og korn såklart) ikke er menneskeføde. Man kan jo tenke seg et liv uten fabrikker. Ser du et kornaks gidder du ikke spise melet i frøet. Ser du en hasselnøtt skal du være veldig sulten om du skal gidde å knekke de harde skallene. Så det er helt klart ikke meningen å spise mange nøtter ,noe det blir i bakst med mandelmel f.eks. Kokos derimot er en stor nøtt, muligens er det tryggere. Har noen kunnskap om denne også inneholder fytiner slik korn, nøtter og frø gjør? Kan google selv også.senka sa for siden:
Enig :)Jeg sluttet med å lage knekkebrød for flere mnd siden,akkurat pga at vekta står stille.Nå sluttet jeg med min favoritt frokostblandning av frø for noen dager siden,samme årsaken:rolleyes:
Yrla sa for siden:
ja, tror man bør spise lite om noe. Hører noen si her inne at de spiser en hel pose nøtter om gangen, da er det ikke rart vekta stopper opp. Er det visse saker man ikke klarer å disiplinere mengden på er det lurt å unngå de helt.
senka sa for siden:
Ja,mann skulle ha litt i små mengder,av og til.Selv spiser jeg skjelden nøtter,nesten aldri.Synes det er godt med blanding av frø.Da kan vi ikke bake lenger som han sier :(
Klara sa for siden:
Han utdyper i kommentarene under og sier at han selv har nøtter som nødmat. Og at dersom man spiser nøtter og frø tre ganger om dagen, så blir man i praksis en frøeter. Så det handler om mengder også ja!
Interessant innlegg!
Yrla sa for siden:
Hvis vi skulle hørt på alles advarsler hadde det ikke vært noe igjen å spise:)shailene sa for siden:
Det jeg også tenker. Spiser nøtter og frø med god samvittighet.
Mariann S sa for siden:
Eg e sooooo glad i valnøtter, og har tenkt å spise dei med goood samvittighet :)
Eg skal jo leve, det går ikkje and å kutte ut slett alt :)
Yrla sa for siden:
Jeg tror ingen matvare er farlig men vi må bare lære å tilberede den riktig og det er det vi i den nye tiden nå finner ut av. Det er ikke svart-hvitt. Ingenting er dårlig men alle ting kan misbrukes sånn at det får en negativ effekt. Vi må lære å skjelne ved å få en haug kunnskap å sortere. Raw food, veganermat, Paleo osv osv, alle har noen poenger men blir vi for ekstreme blir det ikke sunt lenger så vi må legge litt vekt på mange ting ikke all vekt på e'n.
Sugarpill sa for siden:
Åhhhh, jeg er så LEI av all lavkarbo-fundamentalismen...jeg lever godt på et moderat lavkarbo-kosthold der til og med korn (gasp!) i små mengder er inkludert, samt "erstatningsvarer"- akkurat nå koker jeg lavkarbo-pasta basert på inulin etc, som jeg skal spise til middag med rød pesto (gasp, igen!).
Jeg respekterer at endel vil leve helt "rent" lavkarbo, men for mange vil bare det å gå over til frø-knekkebrød og spise mer fett og protein generelt innebære en drastisk forbedring fra tidligere kosthold. Ikke perfekt, kanskje, men mye bedre. Vi er mange som fint tåler gluten etc, og som kan gå ned i vekt og ha god helse selv om vi spiser "erstatningsvarer", ikke er i ketose etc.
Jeg vil ha meg frabedt at noen skal definere hvorvidt mitt eller andres kosthold er "ordentlig lavkarbo". Og, om så tarmfloraen min eller wtf ville vært sunnere hvis jeg holdt meg til helt "ren" lavkarbokost, ville jeg ikke hatt det like bra mentalt. Og for meg er sunn psyke og trivsel viktigere enn perfekt tarmflora.
Yrla sa for siden:
Du kan dessverre ikke frabe deg andres synsing om saken.
Sugarpill sa for siden:
Tar du alt bokstavelig? :rolleyes:
shailene sa for siden:
Tror folk er litt for opphengt i dette "partystopper" konseptet også. Er det ikke derfor mange unngår nøtter og frø? Personlig tror jeg det oftest handler om at man rett og slett får i seg for mye energi og/eller karber.. Alt handler jo om mengder. Og variasjon! Såklart er det ikke ideelt (helsemessig) å spise det samme måltidet 3 ganger om dagen, enten det er hvetebrød eller lavkarbobrød, eller hva som helst annet. Har man intoleranser eller allergier blir det jo selvfølgelig noe annet da..
Sugarpill sa for siden:
Helt enig ang. "partystopper"-greia, har tenkt det samme selv når jeg har lest om dette her inne- frø og nøtter f.eks, inneholder jo mye konsentrert energi, selv får jeg lett i meg altfor mange kalorier hvis jeg spiser nøtter. Og f.eks. ost, en annen "partystopper", er for meg lett å spise for mye av (og er også temmelig kaloririkt), samme med fløte, rømme etc. Det er vanskelig å få kalorioverskudd av roastbiff, liksom...
Yrla sa for siden:
Jepp:)