< Tilbake til oversikten

Stevia - en skrekkelig opplevelse!

bouboulette sa for siden:

Uæææ, jeg gledet meg som en unge til å prøve Stevia, men makan til....snål...smak har jeg ikke vært ute for:eek:.

Jeg ble så innmari skuffet, for av en eller annen grunn trodde jeg at det hadde nøytral sukkersmak.

Så nå må jeg bare spørre dere som liker og bruker Stevia - hva bruker dere det til ?
Jeg prøvde det i smoothie, i latte og gav det til ungenes havregrøt - haha, stakkars unger, de er sjokkskadet enda:D.
Tenker kanskje det kan brukes i baking, men har ikke turt å prøeve enda.

her er linken til den steviaen jeg kjøpte:
www.iherb.com/Wholesome-Sweeteners-Inc-Organic-Stevia-All-Natural-Sweetener-75-Individual-Packets-1-g-Each/39021

senorita sa for siden:

tja steviaen min med smak, uten smak, flytende og strø, har blitt stående her i skuffa mi.. Jeg er heller ikke glad i sukrinen eller sukrinmelisen min.. :( Eneste jeg liker smaken på er Splenda, og det er jo IKKE sunt.

Har kjøpt tagatesse, spent på om det er noe bedre... Foreløpig blir ikke noe av det brukt gitt..

Så jeg er ikke helt alene, haha;-)
Jeg sliter også med Sukrin, det må ufattelig små mengder til for at det skal passere radaren min. Synd, for et naturlig alternativ til sukker hadde vært flott for hele familien.

langaard sa for siden:

Hmm.. jeg bruker stevia, og liker det:)
Kan det være at du bruker for stor mengde:confused:

shailene sa for siden:

Smaken på stevia varierer en del mellom de forskjellige produsentene da, noen er mer bitre enn andre. Og det er en ganske fin grense mellom akkurat passe og alt for mye.. Første steviaen jeg prøvde var helt grusom, husker ikke hvilket merke det var, men er veldig fornøyd med disse to ihvertfall:
www.iherb.com/Wisdom-Natural-SweetLeaf-Liquid-Stevia-Vanilla-Creme-2-fl-oz-60-ml/11070
www.iherb.com/Now-Foods-BetterStevia-Zero-Calorie-Sweetener-Original-100-Packets-3-5-oz-100-g/322

Hva bruker du det i ? Det er mulig at jeg bruker for store mengder, ja, eller bruker det feil...:-)Tar gjerne i mot tips:)
Jeg har et bittelite håp om at det kan være greit i bakst, men har som sagt ikke turt å hive meg i det. Har eksperimentert litt vel mye de siste ukene, så har lyst å lage noe jeg vet blir vellykket nå;)

Jeg skal prøve en annen produsent, om det er som du sier at smaken varierer en god del:-) Ville gjerne at det skulle være økologisk, og fant bare den ene produsenten på iherb.

nellie sa for siden:

Jeg bruker en halv sånn liten pakke, altså 0.5 gram, i en porsjon havregrøt. Mer enn det smaker fælt i min munn.:p Stevia krever litt trening.

vaskeklut sa for siden:

Og jeg kan ikke bruke mer enn en kvart sånn porsjonspakning i en stor kopp te uten at det smaker alt for søtt og ekkelt ;) Men stevia har en liten bismak uansett da, synes jeg. Men jeg er så vant til å leve uten sukker nå at jeg bryr meg ikke. Apropos sukrin, dere har hørt rådet om å ikke bruke mer enn en spiseskje per eggeplomme? I bakst og sånn da. Det har fungert ypperlig for meg!

Blander du det inn i grøten da, eller klarer du å få strødd det over ?:)

Ja, mistenkte nok at Stevia er en treningssak, haha:D.

Ser ut til at jeg må kraftig NED på mengde, altså:D.

Nei, har ikke hørt det om sukrin - i fotballfruens kjeks var det et egg og 4-5 ss sukrin, forøvrig. sett bort i fra sukrinsmaken, var kjekssmaken god (nøttebasert), så skal prøve igjen med bare 1 ss.

nellie sa for siden:

Ja, blander stevia i grøten!:) Og strør med litt sukrin. Det er det eneste jeg synes sukrin funker til..
Når jeg baker bruker jeg tagatesse og sukrin i skjønn forening og bare smaker til med stevia for å få det ekstra søtt.

Åssi sa for siden:

Jeg prøvde også steviapulveret for første gang i dag.. skikkelig skuffet, og kakaosjokoladen gikk i vasken.. Bestilte også flere stevia dråper, for synes den jeg hadde fra før med vanilje ikke var så god. viser seg at det bare er stevia jeg ikke synes er så godt.. :(

nellie sa for siden:

Stevia vanilla creme er forferdelig... Huff.

Bik sa for siden:

Tror grensen mellom for mye og passelig er veldig liten. Bruker man for mye smaker det vondt.
Funker neppe å strø på grøten. Husk at det er 200 ganger søtere enn sukker.

Rin sa for siden:

Jeg bruker mye stevia, men det er ganske ille om man feildoserer, ja. :cool: Og så er det en smak som ikke passer til alle ting - jeg synes feks ikke det passer til ting med kaffesmak, men det meste av te er finfint.

Yrla sa for siden:

stevia alene blir for bittert eller for lite søtt, synes jeg, men i bakst og sjokolade etc sammen med sukrin funker det.Jeg er spent på neste gang jeg får lyst på marengs og skal teste med kun stevia som søtning for å se om bitterheten forsvinner i eggehvitene/ovnen. (Advar meg om noen har testa allerede) Det er to steviatyper som er nevnt som er urene. Jeg ville ha kjøpt den fra nustevia som kun er blandet med sukrin (erythritol) eller tatt en helt ren en fra nustevia. husk å lese nederst på sida der produktet beskrives på innholdsfortegnelsen,på iherb.

Aaaaaahhh....200 ganger søtere enn sukker forklarer mye....:).

Ok, ja, men nå er jeg noe mer overbevist om at jeg kan få stevia til å funke bare jeg doserer det riktig:). Skal prøve meg på kjeks igjen i morgen, med stevia/sukrin blandet. Krysser fingrene:)

vimsen85 sa for siden:

Jeg blander alltid sukrin og stevia og synes det gir en god søtsmak. Jeg bruker kun stevia i dråper. Har en som heter KAL. Jeg bruker ca fem dråper pr ss sukrin (bruker ikke å måle så mye). Tagatesse kan også blandes med stevia. Eller alle tre. Når jeg bruker sukrin og stevia i is er det ingen som kan skjønne at det ikke er sukker i :) Jeg har noe steviapulver som er grusomt!

vaskeklut sa for siden:

Synes BenteR har et fint eksempel på å søte med både stevia og sukrin her. En knivsodd med stevia.

Yrla sa for siden:

jeg har en kryddermåler i steviaboksen min. Veldig kjekt. Fordi man kan se på tabeller hva ett krm tilsvarer i sukker og dosere riktig. På nustevias hjemmeside er det forklart hvilke doser man skal bruke. Rent hvitt steviapulver:www.friendlyshop.nu/media/Konverteringstabell.2.sv.pdf

Yrla sa for siden:

De som kjenner til steviamerker som smaker veldig bittert og fælt ved små mengder , skriv det her til advarsel for oss andre, please.

Alynna sa for siden:

Jeg har enda ikke turt å teste stevia, siden jeg fant en flaske (sånn med dråpeteller) på krydderhylla til eksen min. Den sto visst igjen fra en som han delte leilighet med, som var veldig opptatt av økologiske varer og alternativmedisin/urtemedisin.

Smakte litt på fingeren, og fyttigrisen så fælt... som bismaken til flytende natreen, bare mye mer konsentrert bismak - og så i tillggg bittert.

Jeg måtte skylle munnen min med et glass vann! :eek:

Har jo lest at det finnes bra og dårlig kvalitet, men jeg er så redd for å kjøpe katta i sekken...

Kitsu sa for siden:

Jeg har bare prøvd flytende stevia, og bruker det til det meste jeg skal ha søtt i. Men jeg er ikke spesielt vár for bitre smaker, så er kanskje derfor jeg ikke merker noe bismak.

Den TS linket til er forseten ikke ren stevia, er mer inulin i enn stevia.

vaskeklut sa for siden:

haha, unnskyld at jeg ler, men om du kun har smakt på det "bart" skjønner jeg du er skremt :D det smaker jo død og fa*ns oldemor :p det er ikke på langt nær så grusomt når det er utblanda riktig :)

Alynna sa for siden:

Ja, og attpåtil var dette før jeg begynte med lavkarbo :D Det var ikke engang en liten dråpe da, har jo smakt på f.eks suketter rent, før, og det var ingenting i forhold :P

Jeg skal holde et øye med denne tråden, og skal nok tørre å kjøpe en flaske når jeg ser hva flere folk anbefaler :) Er student, så jeg tenker meg alltid om en ekstra gang når jeg handler på helsekosten.

bligravid? sa for siden:

Har aldri prøved stevia, men venter på en flaske i posten. Antar at den kommer til uka. Jeg kan ihvertfall komme hit å si hva jeg fikk ut av produktet :)

VSB sa for siden:

Jeg blander alltid flere søtningstyper. Har også overdosert stevia og det er fælt...

Makat sa for siden:

Vel...har også prøvd for mye stevia å måttet kaste... Jeg blander stevia/sukrin/evt yakonsirup og det smaker søtt:D Ellers, når jeg erstatter med stevia, deler jeg mengden på 33...og får sånn omtrent rett mengde stevia:p
Glad hver gang det dukker opp oppskrifter med steviamengden ferdig oppmålt:D

Yonah sa for siden:

Jeg har bare prøvd flytende stevia. Og den er helt ok den, utblandet i mat. Men kan kan ikke bedømme smaken ved å dryppe på fingeren, da må det jo smake helt horribelt pga den er så utrolig konsentrert. Jeg bruker 1-2 dråper i en kopp te, litt ettersom hvor stor koppen er. 2 dråper holder lenge på 3 dl. I krem bruker jeg vel en 5-6 dråper på 3 dl fløte.

Å strø stevia over grøten høres helt grusomt ut også, den må jo røres ut, det er jo ikke noe strøsøting, pga den er så søt.

Pingvin sa for siden:

Jeg er kjempeglad i latte og andre kaffedrikker, og kjøpte Stevia English Toffee til å ha i kaffen. Hadde et par dråper i og det var helt for jæææhæævlig.
Men kom fram til at jeg kunne bruke det når jeg lager iskaffe og da funket English toffee superfint. Ble knallgod iskaffe.
Men er skeptisk til om jeg blir å bruke stevia til noe annet..

vimsen85 sa for siden:

Jeg syns stevia i kaffe er vanskelig å få godt, men jeg har hatt stevia og sukrin og da var det ok. Bruker denne: www.iherb.com/KAL-Pure-Stevia-Extract-Alcohol-Free-4-fl-oz-118-ml/18986

Er nettopp begynt på mitt andre glass. Det første kjøpte jeg i august i fjor. Synes ikke den er bitter eller har bismak, men det er ikke godt å overdosere. Jeg har ikke smakt god stevia fra butikker i Norge. Har prøvd to typer og begge var grusomme.

Yrla sa for siden:

Hvilket merke var det? er det den alle skryter av er så veldig god?:) eller er det denne www.iherb.com/Stevita-Flavors-Naturally-Flavored-Liquid-Stevia-Toffee-1-35-fl-oz-40-ml/14876

La Guapa sa for siden:

Bruker kun Tagatesse her i gården.
Fantastisk i all matlaging (inkldert baking)
Ingen bismak ;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.