< Tilbake til oversikten

Hvorfor sover jeg så mye bedre nå ...?

bouboulette sa for siden:

Nå er det ca. 3 mnd siden jeg la om kosten til lchf, og et par uker inn i omleggingen la jeg merke til at nattesøvnen ble sammenhengende. Et mirakel, ettersom jeg har hatt dårlig og avbrutt søvn de siste 8 årene, eller mer.

Det må ha en sammenheng med kostomleggingen, så tenker kanskje noen her har et godt svar ? ;-)

nellie sa for siden:

Har du begynt å ta noen kosttilskudd f.eks? F.eks en kombo av magnesium og sink kan ha en gunstig effekt på søvn. Ellers så er det mange som opplever som deg å sove bedre!:) Deilig da.

Nei, tar ikke andre tilskudd en Udos Choice. Var på vei til å klikke hjem en vitaminblanding fra iherb (magnesium, sink og b ? ), men så at verdiene lå langt over norsk grense, så droppet det.

Vet du forresten om man får tak denne blandingen i Norge ? :-)

senorita sa for siden:

Jeg sover bedre på lavkarbo :)

senka sa for siden:

Jeg tror ikke at det hjelper meg,uansett har jeg mine sovemedisiner:(

bligravid? sa for siden:

Har aldri hatt problemer med søvn, men merker at jeg trenger mindre søvn. Eller må så veldig opp å kvitte meg med gårsdagens vanninntak, at jeg våkner naturlig tidlig...

Så nå går det i rundt 6 timer med søvn, uten at jeg er trøtt da..

Rin sa for siden:

Mulig kroppen rett og slett blir bedre i stand til å sove / nyttegjøre seg av søvn når man har fjernet mange forstyrrende faktorer fra kostholdet?

Jeg har også merket bedring, enn om det kanskje ikke høres sånn ut når jeg sier at jeg som regel sover i alle fall to timer hver natt - men jeg er kronisk syk, og før jeg la om kostholdet, hadde jeg ingen døgnrytme. Så da er bedringen ganske drastisk! :)

smgj sa for siden:

Karbohydrater om kveldene skal potensielt forstyrre søvnhormonene... Så det kan jo være en årsak?

PrøveKanin sa for siden:

Jeg sover også som en stein på lavkarbo

shailene sa for siden:

Jeg sover like godt uansett. Men merker det er mye lettere å komme seg opp av senga når jeg spiser lavkarbo, det tar ikke like lang tid før kropp og hode våkner. Før var jeg helt ubrukelig til godt utpå formiddagen.

Jeg har det på samme måte - kommer meg lett ut av sengen og i gang med dagen. Før var det et slit å få i gang motoren...:-)
Men akkurat det henger nok for min del sammen med den generelle formen, som har blitt så utrolig mye bedre etter kostomleggingen. Normal energi, tåler lite søvn over korte perioder (før ble dagen HELT ødelagt av en natt med 5-6 t søvn...), tåler mer stress og mas, og ikke minst; tåler å gå uten mat!! :D

HURRA!:)

mrs kishty sa for siden:

Jeg også sover mye bedre på Lavkarbo. Er mye mer uthvilt og sover som en stein når jeg sover. Er ikke så hardt å komme seg opp om morgenen heller :)

Bønna200 sa for siden:

De norske grensene er så latterlig lave at eksperter sier du bør ta minst dobbel dose. :eek:
Jeg har bestandig hatt søvnproblemer og det har jeg enda. Tar magnesium på kvelden. men må fortsatt ha imovane før jeg skal sove. Og det er bare for at kroppen skal slappe av... :(

Dietta sa for siden:

Jeg trenger mindre søvn på lavkarbo, helt klart. Er mer våken, fungerer mere og har vanskeligheter med å ta en middagslur - noe som aldri var et problem før :o

Carisma sa for siden:

Det hjelper definitivt på søvnkvaliteten at stressnivået i kroppen senkes på lavkarbo.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.