< Tilbake til oversikten

Motivasjonsinnlegg til meg selv

Babydoll89 sa for siden:

Hei alle sammen,

Jeg er en av de som så lenge jeg kan huske har vært på den overvektige siden, jeg er ikke mer enn 23 år nå så det ligger friskt i minne hvordan det var å alltid føle seg tyngere enn alle andre på både barne,ungdoms og videregående skole. Jeg har vært innom diverse dietter, alt fra å spise meg ihjel for så å sende det i retur, til å rett og slett ikke spise i det hele tatt.
Selvtilliten var i mange mange år på bunn, det gjorde ikke saken akuratt noe bedre at jeg fikk acne vulgaris med på kjøpet i løpet av tenårene. Jeg gikk ifra å være en spøkefugl (som en beskyttelsesmekanisme for hvordan jeg egentlig følte meg) til å bli innesluttet. Til å føle meg begrenset på alle felt.

I fjor tok jeg en gang for alle et endelig oppgjør med vekten som gradvis hadde sneket seg på. Jeg var så lei, det gikk gradvis men sikkert. Jeg holdt motet oppe og vekten gikk sakte men sikkert av. Folk begynte å kommentere det, jeg begynte å se det selv, jeg fikk nyvunnen selvtillit, komplimenter ifra fremmede. Det føltes godt.

Nå har det seg slik, og jeg vet ikke hva det er med meg. Jeg vet vekten bare er et tall, men hver gang jeg begynner å nærme meg målet ser det ut til å gå skeis. Jeg gikk i lang lang tid uten en eneste sprekk, nå virker det som jeg sprekker mer enn jeg holder meg til kostholdet.
Jeg føler meg svak, ikke fordi jeg er redd for å ikke nå målet mitt men rett og slett fordi jeg er livredd for å falle tilbake der jeg startet.
Innimellom føler jeg meg rett og slett kontrollert av mat.
Jeg vet veien er kort fra jeg tillater meg visse saker, til jeg havner tilbake til utgangspunktet. Og det som er ekstra skummelt med det er at jeg ikke selv legger merke til det.

Jeg ønsker å være sterk denne gangen, og jeg ønsker å nyte de mål jeg har nådd og se frem mot å nå enda det siste mål.

Legger ved noen før og nå bilder, mest for at jeg skal skal påminne meg om hva jeg er og hva jeg var.
Jeg må innrømme jeg er stolt av å ha kommet dit jeg er, er bare så fryktelig redd for at det skal gå helt skeis

Veide meg ærlig talt ikke på veldig mange år, det høyste jeg har sett på vekten selv er 88kg. Vet jeg har veid mer enn det, da jeg hadde gått ned endel til da.

69,9 kilo, dette er for 4 uker siden. Har siden da gått opp til 72kg. Mye fordi jeg har hatt disse "sprekk" periodene mine.

Elewyn sa for siden:

oi, det var forskjell ja, du ser flott ut :)

Jeg skjønner godt problemstillingen din, jeg er redd for å gå i samme fella selv. Som du sier er det viktig å minne seg selv på hva man har oppnådd og hvor langt man har kommet. Når jeg når mitt mål så har jeg aldri lyst til å gå tilbake igjen. Jeg har egentlig ingen gode råd, siden jeg er langt unna målet mitt enda, men stå på. Det er lett å tenke på vektnedgang som en kur, men skal man holde vekten, så nytter det ikke å gå tilbake til gamle vaner når man er i mål :(

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.