Etter en del eksperimentering på kjøkkenet har jeg kommet fram til dette brødet, som iallefall jeg ble veldig fornøyd med. Jeg skal ikke påstå det er 100% som vanlig brød, men iallefall noe av det nærmeste jeg har kommet. Det smuldrer ikke, hever fint uten å falle sammen, og får en god og sprø skorpe. Og smaken og konsistensen ble også veldig bra, syns jeg. Gjorde også et poeng av å prøve å få til et godt brød uten kli eller gluten, siden jeg vil prøve å holde inntaket av det minimalt til hverdags (så sparer man jo noen karber, da).
40 g solsikkekjerner
40 g grovhakkede valnøtter eller gresskarkjerner
15 g sesamfrø
15 g linfrø
20 g pofiber
25 g avfettet mandelmel
10 g fiberhusk/psyllium husk
1 ts johannesbrødkjernemel
2 ts bakepulver
1 ts salt
1 ss Natreenpulver
150 g cottage cheese
4 små egg / 3 store
Bland de tørre ingrediensene i en bolle. Mos cottage cheese med stavmikser sammen med eggene, og bland sammen med det tørre. Hvis du vil steke brødet uten form, lar du det svelle 10-15 min, da blir deigen fast nok til å formes på stekebrettet.
Stekes på 180 grader i 45-55 minutter, på nederste rille. Etterstek uten form på ca. 150 grader hvis du vil ha sprøere skorpe - følg med underveis. Avkjøl på rist. Hvis du vil ha litt tørrere skiver, skjærer du opp brødet når det er lunka, og lar skivene tørke litt på rista før du pakker dem vekk.
Dette blir et lite brød altså, det fyller ca. 2/3 av min lille brødform. Ikke press det flatt i forma, plasser deigen heller i en av endene, ellers blir brødet veldig flatt. Hvis du vil ha brød av normal størrelse kan du doble oppskriften (dobler du bør du bruke maks 7 egg, vil jeg tro.. eller 6 av de skikkelig store).
Fett: 90 g (68%) - Protein: 80 g (27%) - Karbohydrat: 16 g (6%)
Blir i underkant av 1g karbo per skive, avhengig av hvor tykke du skjærer dem. Husk at næringsinnhold i frø og nøtter varierer mye mellom produsenter, utregninga gjelder kun hvis du bruker de med minst karbohydrater.
Spennende, må huske å prøve dette når jeg en gang kjøper mandelmel igjen. Jeg er ikke storforbruker av lavkarbobrød,men i visse situasjoner er det greit å ha et brød.
Såg veldig innbydende og fristende ut. Prøve dette som en avveksling til Karins brød neste gang. Har vel det meste i hus, bare å få tak i CC, så er det å bake.
Jeg bruker silikonform, som kanskje er litt kortere og smalere enn standard brødform.. Men tror ikke det har så mye å si annet enn at du kanskje får et litt mer firkanta brød hvis forma di er større. Har du vanlig må du såklart bruke bakepapir eller smøre godt da, men anbefaler absolutt silikon, mye enklere :)
Har også bakt dette, med noen små variabler. Bakte dobbel posjon og brukte da en lang gammeldags brødform.
Hadde ikke profiler og byttet ut med kli og litt ekstra linfrø og sukkerrofiber og tok litt mindre valnøtter i. Brukte en TS JBKM og en TS Xzantum gum som er nesten tilsvarende. Litt for å spare på JBKM.
Ble et veldig godt og lett brød, ingen bismak. Tenkte å bake en ny posjon igjen, men har kjøpt profiber.
Men gjør ikke noe at det blir litt grovere egentlig for mitt vedkommende, så mulig jeg har i litt mere flak av sukkerrofiber og litt mindre av noe annet. Tross mange egg, så ble det ikke svampete.
Ved dobbelposjon, så blir det en boks med CC.
Takk for super oppskrift. Fin avveksling til Karins brød.
Så bra at dere likte brødet! Og takk for at dere orket å komme med tilbakemelding. Nå ble jeg glad, var nesten redd det var så elendig at ingen turte å komme med vurderinga si, hehe. Sitter og gomler nyrista brød med masse smør og ost nå.. Danker lett ut lørdagsgodt, NAM :D
Har også laget dette med CF, og det funker fint det også ja. Men brødet blir litt "lettere" med cottage cheese, innbiller jeg meg. Går fint å ha i litt kli eller lignende for de som vil det.. Sånn som oppskriften er blir det jo ganske fint, men jeg er ikke så glad i brød med masse linfrø og kli og slikt. Bytta forøvrig ut valnøtter med gresskarkjerner nå for litt variasjon, ble veldig godt det også. Brødet minner litt om det fra Funksjonell Mat, som var favoritten min før, men dette er mye bedre syns jeg :)
Når jeg lagde dobbel posjon som dette, så stekte jeg det som angitt i 45 min. Tok det så ut av formen og stekte det videre en 15-20 min på 150 grader, da ble det skorpe rundt hele brødet. :)
Pofiber er potetfiber. Selges på helsekost, og noen matbutikker har det vel i allergiavdelinga, tror jeg. :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.