< Tilbake til oversikten

Intoleranser og lavkarbo

savoy sa for siden:

Hei

Jeg har fått vite at jeg har intoleranse mot: melk, eggehvite, hvete, bokhvete, mandler, hasselnøtter, kakao, soyabønner, kidnebønner, geite og sauemelk, bygg, cashewnøtter, pistasjnøtter..

Jeg har laget knekkebrød med mandler og hasselnøtter, men det utgår helt nå. Det meste som er glutenfritt er jo også høykarbo, så da blir det liksom bare kjøtt, grønnsaker og frukt igjen som jeg tåler. Men frukt skal jeg helst ikke spise så mye av siden jeg gjerne vil bittelitt ned i vekt.

Er det noen som har tips om hva jeg kan spise i tillegg til kjøtt, fisk, grønnsaker og frukt? Majones er laget av eggeplomme så jeg. Ellers lagde jeg omelett av bare plommene i dag og det blir nok første og siste gang.

Hvis noen har noen tips så blir jeg glad.

En oppgitt hilsen fra Savoy

Runegutt sa for siden:

Tja, da sitter du igjen med fett, fisk,kjøtt,eggeplomme og grønt.
Høres for meg ut som et ketogent kosthold.
Så er det bare å skru opp med frukt når vekta er der den skal være.

shailene sa for siden:

Runegutt har rett, og den lista var da ikke så lang! Masse god lavkarbomat du kan spise enda, er jo ingen grunn til at dette ikke skal gå bra. Finnes jo fortsatt mange frø, kjerner og nøtter du kan spise også. Macadamianøtter er de nøttene med minst karbo. Gresskarkjerner er også veldig lavkarbo, og inneholder mye magnesium. Knekkebrød kan du lage med diverse frø og binde sammen med fiberhusk. I bakst kan du bruke kokosmel, proteinpulver, eller male de frøene/nøttene du tåler til mel, og bruke fiberhusk og johannesbrødkjernemel som erstaning for eggehvite og gluten. Du får nok ikke kaker og brød til å heve noe nevneverdig da.

savoy sa for siden:

Det er nok bare å finne alternativene men syns det er egg i alle oppskrifter jeg har. Så kommer nok til å savne egg og ost aller mest.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.