Jeg er en mann på 36år som har slitt med mange helsemessige utfordringer siden ungdom. Har hatt uttallige legebesøk og utredninger som alle som en ikke viser noe som helst. Utfordringene har generelt bestått i utmattelse og lavt energinivå. Har også hatt en type sitring i kroppen og en følelse av å være syk og forgiftet.
Etter alle år med legebesøk har ingen noensinne nevnt kosthold noe jeg nå i voksen alder finner litt merkelig..
Jeg startet på type egendefinert "primal blueprint" diett for ca 3 måneder siden og har opplevd en dramatisk bedring av generell helse og vil påstå at alle symptomer er redusert med 50-70%. Det er likevel noe som fortsatt føles som en type forgiftning.
Jeg har også 6 gamle amalgamfyllinger jeg har begynt med å fjerne til tross for at tannlegen min sier det bare er tull og tøys. Han sier at han har fjernet amalgamfyllinger i 15 år og innåndet dette daglig uten å få noen syptomer av det.
Anyway...
For 1 måned siden startet jeg å drikke to store kopper (ca 4dl) kaffe ( noe jeg aldri har drukket) daglig for å se om energinivået kunne bedres ytterligere så jeg kunne fungere tilnærmet normalt i hverdagen. Kaffen virket til å ha stor effekt på dette men en underliggende følelse av å være "forgiftet" er fortsatt til stede. Jeg prøvde imidlertid å kutte ut kaffen denne uken og har ligget "grisesyk" i sengen i 3 dager med alle mine symptomer mangedoblet før ting begynte å normalisere seg.
Jeg følte meg bedre når jeg gikk på kaffe men har noen usikkerheter rundt det at jeg får slike voldsomme abstinenser når jeg ikke drikker det.
Bør jeg fortsette på kaffe ? Er det noen sammenheng mellom det å være i ketose og drikke kaffe jeg bør vite om ?
Koffein kan påvirke blodsukkeret og insulinnivået hos enkelte. Merker du at du brått blir sulten etter ha drukket kaffe, bør du kanskje unngå det. Om kaffe kan være spesielt bra eller dårlig for "tilstanden" din vet jeg ikke.. Men koffein er jo et stimulerende stoff og øker derfor stressnivået i kroppen, og det er jo generelt ikke helt bra for de som sliter med helsa. Sånn generelt tenker jeg også at det er jo ikke uvanlig at man føler seg veldig pigg og rask i en stressende periode, for så å plutselig bli grisesjuk når man gir kroppen muligheten til å gire ned, uten at det betyr at det er sunnere å holde kroppen i høygir.. Da er det lett å gå på en smell. Dette gjelder jo spesielt for de med utmattelsessyndrom og slikt.. Har du eller legen din vurdert om det kan være det du har? Det kan jo gi mange merkelige kroppslige symptomer i tillegg til utmattelsen.
Takker for svar! Jo..har egentlig fått diagnosen ME i mangel av noe annet. Da jeg ble anbefalt av legen å søke uføretrygd startet jeg mitt eget firma som gjorde det mulig å ha noe mer fleksibel arbeidstid etc. Har levd av dette nå i ca 12 år men har perioder hvor det er hardt å komme seg gjennom dagen. Spesielt når onkel stat legger til 4timer pr dag i sjemavelde, mva,skatt osv.
Å ofre sukker eller andre ting for å få en lettere hverdag helsemessig er for meg et lite offer.
Jeg blir ikke sulten av å drikke kaffe. Tvert imot egentlig. Etter at jeg kom over i ketose føler jeg at sult og blodsukker er rimelig stabilt dagen igjennom. Jeg blir sjelden så sulten at jeg blir desperat etter mat og tar meg god tid til forbereding etc.
Jeg var en aktiv idrettsmann før jeg ble sjuk og har klart å holde kroppen sterk med personlig trening. Men i det øyeblikket jeg presser kroppen til å øke pumpa blir jeg rett å slett syk og må stoppe med en gang.
Jeg har prøvd å ignorere dette ved et par annledninger og har havnet på sykehus med 3 ukers opphold som følge uten at noen finner noe galt. Det eneste man finner er en liten økning av virus i blodet men ikke noe som gjør at rødlys blinker.
Jeg har som sagt liten erfaring med kaffe da jeg kun har prøvd dette en måned. Jeg har imidlertid ikke opplevd noen konstans som har påvirket meg så positivt i den grad kaffe gjør og jeg har vært igjennom hele helsekostmølla uten noe særlig utslag.
Mulig denne virkingen også vil avta når kroppen tilvenner seg ?
Jeg liker definitivt ikke tanken på å gjøre kroppen avhengig av et rusmiddel som kaffe men må innrømme at jeg nå begynner å bli sliten av å leve uten energi og leter etter løsninger.. :confused:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.