< Tilbake til oversikten

Hvordan lage fiskekaker lavkarbo?

Nordmørsloppa sa for siden:

Trenger en oppskrift på hjemmelagde fiskekaker/fiskekarbonader uten melkeprodukter og kornprodukter(gluten,kaseinfrie)

:p

Kjempeflott om noen har ei oppskrift å dele med meg!

Takk Gerd! Hovedproblemet når jeg har forsøkt på egenhånd...fisk, egg og vann, er at de ikke henger helt sammen. men kan hende jeg kan bruke mere egg:p

Rin sa for siden:

Her er en oppskrift som bruker kokosmelk: Curryfiskekaker (skal prøve dem selv snart, men kan ikke garantere for dem helt ennå, altså...)

Yonah sa for siden:

Det hørtes veldig spennende ut! Også helt uten melk=genialt!

Yrla sa for siden:

Jeg lager de også med egg, løk og gressløk men får de ikke til å henge sammen så det blir fiskehakk mer enn kaker. Men det smaker godt likevel. Kanskje fiberhusk hjelper? Må kjøpe et eller annet.

Photobscura sa for siden:

Disse kan jeg gå god for! De er NYDELIGE! Tror sikkert jeg beskriver i oppskrifta hvordan jeg går fram, bytter blant annet ut fløte med farris/vann. Eneste måten for meg å få i meg hvit fisk. Om nom nom! :sikle:

Yrla sa for siden:

jeg brukte ikke fløte, er det det som holder det sammen utenom egg?

Photobscura sa for siden:

Nå så jeg du selv hadde skrevet det lengre ned, og jeg tror også selv jeg har skrevet det i thorleifsfiskekakertråden, men, ja. Egg og fiberhusk, mener jeg at jeg brukte. Og så lot jeg røra stå litt i kjøleskapet, da mener jeg den ble seigere!

Alynna sa for siden:

Jeg har ikke laget lavkarbo fiskekaker, men jeg synes fiberhusk, egg og litt xhantan gum (likner på jbkm) binder mine kjøttkaker minst like godt som da jeg brukte potetmel eller brødkrumme.

Jeg innbiller meg at for å få de til å sette seg, så gjelder regelen for alle fiske/kjøttkaker om at alle ingredienser skal være kjøleskapskalde, og at salt binder deigen. Og frossenfisk funker ikke spesielt godt i forhold til ferske fileter!

Yrla sa for siden:

takk dere to, det skal jeg prøve

Kanutten sa for siden:

Jeg har lært at fiskefileeter (sei og hyse, jeg lager sjelden fiskekake av torsk, DET er nedtur) bør ligge en dag eller to i kjøleskapet før man lager fiskekaker av dem ellers blir deigen kort, som vi sier her nord.

Salt først og bland/miks vel og lenge. Tilsett deretter egg, bland godt og deretter fiberhusk eller jbk (jeg foretrekker fiberhusk). Ha i litt fløte hvis ønskelig, men det er ikke nødvendig; fisken er jo full av vann.

Dette skal prøves! har fiberhusk i skapet:) Og egg i kjøleskapet..da mangler jeg bare noen løk evnt purre. Tror jeg kjøper sei og lakse filet i ferskvaredisken, og gjør som du sier med å legge det i kjøleskapet over natta:p

Yrla sa for siden:

Man bør la det svelle litt når man har i fiberhusk.

Ok:)

zitapus sa for siden:

Mannen min går på Primal Blueprint og vi lager disse fiskebollene.

Fiskekaker

1,3 kg fisk
3 egg
2 dl fløte
Salt
Pepper
Muskat
Vårløk
Løk (gul)

(vel, jeg er litt gnien av meg så jeg bruker ofte litt mindre fisk, kanskje 800 g).

Trikset med disse fiskekakene er å steke dem på forholdsvis lav varme. Da henger de sammen.

(hvis du heller i retning paleo og vil kutte fløten så kan jo den kanskje byttes ut med vann)

Rin sa for siden:

Jeg diktet opp en fiskekake-oppskrift uten kasein/korn i går. Jeg syntes det ble godt, men jeg har ikke akkurat spist mange fiskekaker i mitt liv til sammenligning. :p

Yrla sa for siden:

Nå har jeg begynt å få til fiskekaker og det smaker superdigg så jeg spiser det hver dag sammen med salat. Det er viktig med riktig mengde egg til fisk. Jeg tar nå 4 first price egg til 800 g first price frossen torsk og jeg bruker salt, pepper, gressløk og 100 g hakka gul løk. Jeg lar fisken trekke 20 min først, så visper jeg eggene og putter oppi fisken og løken og visper det sammen og steker opp ca 10 kaker og har i en stor boks i kjøleskapet.

Yrla sa for siden:

Torsk er en unik kilde til jod. Viktig for stoffskiftet. Mange mangler jod.

Ja, jeg bruker også mye egg i fiskekakene. de blir bedre, saftigere og "strammere i fisken" :D

Yrla sa for siden:

Ee-ee:) nam. Spiser det akkurat nå.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.