Yrla sa for siden:
Hva motiverer deg til å trene?
Yrla sa for siden:
Hva motiverer deg til å trene?
VSB sa for siden:
Psykisk helse og velvære (+vekt).
nellie sa for siden:
Det er deilig!:D
De første månedene gjorde jeg det fordi at jeg måtte. Så ble det en vane og nå er det et herlig, deilig, morsomt, slitsomt, oppbyggende, befriende pustehull.:)
Trener som regel AKKURAT sånn jeg føler for fra dag til dag og det er hele poenget, for meg. Lyst, ikke burde-burde.
gamlebyen sa for siden:
Det er en rekke grunner til at jeg trener:
Vekttap/slanking
Velvære
Økt styrke
Økt utholdenhet
Mestring
Har slitt med overvekt hele livet,men nærmer meg nå normalvekt og det å kunne gå med bar overkropp uten å synes det er ubehagelig. Det siste er også en enorm motivasjon
Yrla sa for siden:
Thanks guys! Jeg sliter med motivasjonen selv om jeg har vært treningsnarkoman før. Jeg trente for ikke å gå opp i vekt, det var min frykt som fikk meg igang. Ikke bra motivasjon. Og så fant jeg ut at jeg ikke trengte trene styrke for å holde vekta fordi jeg gikk ned mer med yoga. Så slutta jeg med yoga og gikk ned enda mer. Yoga trente jeg fordi jeg ville bli best og for å bli yogainstruktør. Men da jeg skjønte at det ikke gikk an å leve av det mistet jeg motivasjonen og slutta. Så nå bare går jeg turer på 80 min dgl. og har egentlig lyst til å begynne med noe men jeg vil gjøre det skikkelig om jeg først starter og ha et mål. Jeg vil trene styrke egentlig men vil ikke ha store muskler så jeg vet ikke hva motivet skal være. Å bare trene for å holde seg i form er liksom ikke nok. Jeg syntes det har vært rart å høre at andre trenger et mål for å gidde trene, men når jeg nå ikke trener av frykt skjønner jeg behovet for en gulrot. Jeg kan trene yoga hjemme. Jeg har the black mat hjemme og ingen ting stopper meg, men hvorfor skal jeg gidde liksom. Jeg vet jeg blir glad i å trene bare jeg kommer igang, men jeg må ha en grunn som er god.
gamlebyen sa for siden:
Yrla,
når det gjelder styrketrening og frykt for store muskler, er det ingenting å være redd for. Det krever langsiktig og beintung trening.
Dørstokkmila er tung, men det er DU som må ta den.
For å kanalisere hypah, skjerpings! Se pokker å kom i gang! Du har alt liggende til rette, vår motivasjon er ikke din. Dette kan du. Det er det ingen tvil om. Derfor er det ingen unnskyldninger!
Streng nå, med de beste intensjoner
Señora sa for siden:
Jeg trener for å ha en frisk og sunn kropp. Før var kroppen syk og tung.
timich sa for siden:
Bulldog sa for siden:
For å bli bedre.
Yrla sa for siden:
Dørstokkmila er ikke tung om jeg bare finner rett motivasjon, for lysten er der. Du misforstår hvorfor jeg nevnte masse muskler. Jeg mente at om man ønsker å bli fitnessutøver har man et mål med å bygge. Jeg har forresten funnet en god motivasjon; å trene for å leve lengst mulig og for å være i form til å takle livet best mulig. Da blir det ikke egoistisk å trene, jeg vil trene for å være her for andre lengst mulig.:) Å trene av forfengelighet bare og av frykt for å bli mobba for å være tykk eller tynn, kan jeg bare ikke stå for. Thanks guys.
Runegutt sa for siden:
For å bli mindre insulinressistent.
For å gå ned i vekt
Fordi det er gøy og føles bra.
Fordi kona blir snillere (eller er dette feil?)
Fordi jeg synes det er gøy å løfte tyngre enn ungjypplinger :)
Har lagt på meg i voksen alder. Mystiske arbeidstider, mye utsettelser av spising for så å spise masse brød eller potet. Så fikk man til slutt dia2.
Har forbannet meg på at jeg skal greie å holde meg unna insulin til jeg fyller 80 :)
index sa for siden:
Jeg trener for å få mer overskudd i hverdagen, samt for å stramme opp kroppen etter at lavkarboen har gjort sitt. Jeg går mye senere ned i vekt nå når jeg trener i tillegg til lavkarbo, men kroppen fungerer bedre og holdningen har blitt bedre. Selv om jeg bruker en del tid på trening så får jeg likevel gjort mer enn før, siden jeg har fått mer overskudd. Dessuten har det etter hvert blitt gøy å trene, det føles godt å få brukt kroppen litt skikkelig etter en lang dag foran kontorpulten...
Eirik N R sa for siden:
For en generell god helse. Bli utholden og sterk for å takle hverdagen bedre. Trening er gøy! Og uten tvil for å endre kroppssammensetningen mot mer muskler og mindre fett. Har aldri vært spesielt deffinert og muskuløs. Men nå er snart tiden inne ;)
senka sa for siden:
Blir bedre psykisk og fysisk
Mer opplagt
Bedre kropp,strammere
Kanskje vektap
Det sosiale
Kommer meg ut:)
shailene sa for siden:
Syns definerte muskler er pent, så jeg trener for å få større muskler og lavere fettprosent. At det er bra for helsa gjør jo heller ikke noe. Bedre å få styrketrening inn som en vane mens man er ung, enn å begynne med det etter kroppen har begynt å forfalle.
ftdmia sa for siden:
Fordi etter russetiden og friår, så begynte jeg å få en slags rusbrusjentekropp (tynnfeit), så jeg måtte gjøre noe for å ikke forfalle i 20-årsalderen :p ante ikke hva jeg drev med i begynnelsen og da var det rimelig kjedelig, men etter at jeg flyttet til Stavanger og begynte på et ferdig oppsatt program ble ting litt enklere etter hvert, og selv om jeg koser meg masse med treningen og skeier ut både titt og ofte, så ser jeg store forandringer i kroppen min etter over 1 år med trening, og DET er supermotiverende!
Yrla sa for siden:
Nå fikk jeg ut fingeren og meldte meg inn på EVo på Nordstrand, 12 min å gå hjemmefra og 2 min fra jobben. Endelig er jeg igang. Og nå blir det mye trening. Jeg er hekta før jeg har begynt. Slapp av, jeg skal begynne forsiktig:) Jeg er glad, selv om jeg skulle ønske den utløsende årsaken var annet enn forfengelighet og kropps-stolthet så er jeg glad jeg skal trene fordi jeg vil ikke forfalle. Jeg er latterlig tynn så det blir morsomt å komme på styrketrening så og si muskel-løs og ikke muskuløs:)he he. Gratulere meg da!:) Slutta å røyke og begynner å trene for fullt igjen. Ikke mer selvdestruksjon på meg nå, altså! Nå skal ingen komme her og komme her, jeg skal være tydelig og ikke bukke og la noen ri på ryggen min. Det er for slitsomt til at jeg orker å ta vare på meg selv. Snodig å sense at jeg er stolt av meg selv. Har tenkt det er veldig teit men det er jo bare hva det er ;glede over hva en har gjort.
ToreH sa for siden:
ja, jo, men det er aldri for seint....jeg er 39 og havnet i 40 årskrisa, men har kroppsutseende som enhver ungdom vil misunne meg... (oh, fuck, var det innbilsk???)
Så det er ALDRI for seint :D
ToreH sa for siden:
Åja, jeg trener for å være mest mulig sexy....er det noe galt i det lissom? :D
Den som får flest blikk-konkurransen må jeg vinne!!!! hypah skynder seg for å trene enda mer
ja og så trener jeg litt for å holde helsen i form og gjøre det best mulig i konkurranser da.... ;)
Yrla sa for siden:
hva slags konkurranser? det er jo gulrøtter din heldiggris:)
Yrla sa for siden:
jeg hadde lyst til å bli yogainstruktør på Elixia men det går jo ikke an å leve av så da mista jeg motivasjonen til å bli dritbra i yoga. Æsj.
Marella77 sa for siden:
haha! Herlig å være litt innbilsk!! :)
Jeg trener fordi det er godt for kroppen min! Jeg liker å trene nå, men før gjorde jeg det kun fordi jeg måtte for å ikke stivne i ryggen og nakken.
Nå trener jeg så si alle muskelgrupper, og kjenner at musklene vokser og strammer opp kroppen! Jeg trener på studio fast 2 ganger i uken, går turer i bakker og trener i stua når jeg føler for det! Fått dilla på knebøy ;)
Trener også med slynge, noe som er tungt og som gjør meg skikkelig støl etterpå, og det er herlig å kjenne at man har tatt i skikkelig.
Lykke til Yrla!! :)
Marella77 sa for siden:
Hurra for deg Yrla! Herlig lesning!!! :D :heia:
Nordmørsloppa sa for siden:
motivasjon nr 1 er utseende..og det skal jeg ikke lyve om er en stor motivasjon for meg :D
nr2 er helsemessige fordeler
men klart...har man ingen helse så hjelper det ikke om man er aldrig så snasen:)
nr 3 jeg liker å trene
nr 4 hundene får aktivisert seg i samme slengen
nr 5 det er sosialt
langaard sa for siden:
Jeg trener fordi jeg elsker følelsen av og være den beste utgaven av meg selv:)
Yrla sa for siden:
Tusen takk:) Når du tar knebøy neste gang kan du tenke på meg. Vi er to om det:) Nå skal vi bli fine!:)Marella77 sa for siden:
Jepp, det skal jeg gjøre ;) Nå skal vi bli superfine!! :D
ToreH sa for siden:
Funke det å ja ;-)
Carisma sa for siden:
For endorfinkicket!
nellie sa for siden:
Så bra Yrla! Kos deg med treninga!:) Ingenting galt med å "ta litt av" i perioder..
Yrla sa for siden:
Det var så herlig å begynne igjen idag. Kom til et senter med to medlemmer inni. Det passa meg bra fordi jeg måtte prøve meg frem med tyngden. Ha ha, jeg er så svak i forhold til sist jeg trente styrke. Det var deilig kjenne ordentlig på musklene og utfordre seg selv. Selvfølelsen økte bare etter e'n økt. Haaaa! Jeg er støl allerede. Tror jeg skal trene styrke 3 g i uka og jeg håper jeg gidder å gjøre yoga hjemme 2-3 ganger i uka. Om det er sol kan jeg gjør det utenfor. Ikke så morsomt å få tilskuere men det er koseligere enn inne. Jeg liker ikke å trene alene men individuelt.
ftdmia sa for siden:
scilla sa for siden:
Hei Ylva!
Trening er ikke bare for det estetiske:) Du Får en sunnere, sterkere kropp av å trene, en som kan motstå belastningsskader, som kan bære deg gjennom et langt liv, som kan tillate deg fantastiske naturopplevelser, du får sterkere beinbygning, et sterkere hjerte, du får forbedret mental helse, du får overskudd..... Så mange ting som ikke bare er knyttet til vektkontroll! Insulinresistens blir bedre av trening, og kroppsfettprosenten også...kunne fortsatt veldig lenge her, men skal begrense meg;) et tips er å finne noe du ikke har prøvd før, kanskje gleden ved å lære klatring eller padling eller noe annet kan motivere?
Masse lykke til med trening!
Yrla sa for siden:
Takk. Jeg trives med styrketreninga der jeg trener nå:) Merker raskt fremgang.
Kula sa for siden:
Angst. Angst for å bli pleietrengende de siste tiårene jeg lever. Jeg er overbevist om at tung styrketrening øker mulighetene mine for å ikke bli pleietrengende i løpet av de neste femti årene.
psychgeek sa for siden:
Jeg trener fordi det får meg til å føle meg vel. Jeg går ofte ut som et helt annet menneske etter en god treningsøkt. Under økten er jeg ofte i en egen sfære som bare handler om å lytte til egen kropp og kjenne at den fungerer, kjenne at det er deilig å anstrenge den.
Det er så fint å se resultater av arbeidet også. Trener jeg 3-4 ganger i uka, ser jeg raskt at kroppen er sterkere, strammere og etterhvert mindre.
Jeg liker prosjekter, jeg liker å sette meg konkrete mål og jeg liker konkrete resultater: trening gir meg alle de tingene. Og med en god dose lykkehormoner i tillegg: whats not to love:-)
ToreH sa for siden:
:D Pleietrengende blir du nok uansett, trening eller ei. Antakelig blir vel vi som trener masse, hardt, tungt og pesende de mest pleietrengende...haha
Kula sa for siden:
Ja, kanskje jeg blir pleietrengende de siste timene - det er forskjell fra de siste tiårene.
Resten av det du skriver er bare tøys.
Yrla sa for siden:
hypah snakker om seg selv, kula
ToreH sa for siden:
Haha, jeg trener for å leve i nuet, ikke om 50 år. Det tar vi som det kommer.
Inshallah! :D
langaard sa for siden:
Snakk for deg sjøl, en sterk kropp takler alderdommen bedre:)
BitTorres sa for siden:
Fordi jeg liker å bli sterkere. Jeg liker å bli mykere. Jeg elsker følelsen av å ha et hjerte som makter skikkelig tunge oppgaver uten å fuske. Jeg vet at kroppen takler dette fordi jeg spiser mat som hjelper kroppen, i stedet for å jobbe mot den.
Har forresten nettopp besvart eksamensspørsmål feil. Spørsmålet var: Er maxpulsen treningsbar? Riktig svar var nei. Men vi på lavkarbo vet bedre...
Nordmørsloppa sa for siden:
Som jeg har sagt før, og andre nevnt i tråden jeg;
jeg trener for å bli den beste utgaven av meg sjøl :)
ToreH sa for siden:
Huh? Er maxpulsen trenbar? Nei, det er den jo ikke. Men hvilepulsen er trenbar, dvs du kan øke ditt arbeidskapasitetsspenn.
Jeg tror mange aldri klarer teste sin makspuls fordi for å kunne tyne deg så maks ut er du avhengig av å være meget godt ttrent. Jeg har gått opp i makspuls med 1 slag, men det er fordi jeg ble bedre trent, sterkere både fysisk og mentalt.
Særlig det siste gjorde at jeg klarer presse meg MYE hardere enn før og derfor tar jeg meg mer ut rent puls-messig også
Er nok mer derfor man sier at makspulsen er "trenbar", ikke at man trener den til å slå flere slag.
Hvis ikke du har publisert og anerkjent forskning som motbeviser dette da Bittorres?
streber sa for siden:
Skal jeg tørre å fortelle hvorfor jeg startet å trene da tro...ja jeg gjør det. Var singel i 03 og hadde akkurat startet med litt samvær med en suuuupersprek mann:pOppdaget at det var behøvelig å ut å røre på seg for "henge med":_plystre:Nå tåler ikke kroppen styrketrening mer desverre( 100% sikkert, behøver ingen "har du prøvd" forslag), men jeg får ikke betennelser av trim heldigvis så det har jeg fortsatt med. NÅ gjør jeg det for å være den beste utgaven av meg selv jeg kan være, fordi det gjør meg lykkelig og stolt:)
BitTorres sa for siden:
Annerkjent forskning på høykarbo trykk, ja, men hvormange studier på fettdrevne personer har du sett? Jeg har trent mange forskjellige idretter i mitt liv, blant annet langrenn, og vet godt hvordan man presser seg for å måle makspuls, jeg målte den blant annet på FSC rommen i Oslo under oppsyn av en PT, og fikk samme resultat der som jeg gjorde selv, nemlig 194.
Noen år senere hadde jeg - i tråd med all forskning - noe lavere, nemlig 191. Siden den er noe variabel med dagsform (hvor mye du klarer å presse deg på aktuell dag) kan den jo variere noe, opp mot 2 slag. Så mellom 191 og 193 altså. Deretter gikk jeg over på lavkarbo, ikke for å gå ned i vekt, men for å se om jeg kunne bibeholde en god helse. Jeg gikk på skikkelig strikt LCHF, ca 10 - 15 gram pr dag, og jeg løp intervaller og langkjøring, trente 4- 5 dage i uken. Det som skjedde på pulsklokka etterhvert som mnd gikk, var snodig. På kortintervalldragene, lå jeg på ca 185 på de to siste dragene (4 min 1200 meter) men på langintervalldragene skjedde det snodige ting som sagt. Jeg kjørte 2 km rolig, 3 km intervalldrag, osv osv. På det siste draget gikk pulsen over 201. Noen mnd senere 212. Så 220. 229. 236 og siste måling 249, deretter sto det bare Error. På kortintervalldragene lå jeg stødig på 182-185,og på langkjøringene på 120 - 130. Men på de harde lange dragene, der jeg egentlig skulle hatt syre som rakkern, men aldri fikk noe, bare åndenød, gikk altså pulsen helt amok, og den holdt seg der, til draget var slutt, kunne vare over en km. Til jeg stupte i grøfta. Forskjellige pulsklokker hjalp ikke, resultatet var det samme, med noen få slags variasjoner. Mange på lavkarbo har opplevd økning av maxpuls, men min teori er at mat med ødeleggende effekt på hormonene begrenser de indre organers potensiale. Lavkarbo normaliserer dette, og avstresser de indre organer, og gir dem muligheten til å realisere sitt potensiale. Jeg hadde også store mengder ketoner å ta av, opp mot 0.5 dl før trening gav hjertet nok ketoner å ta av. Ketoner er jo som kjent super oktan for hjertet og lunger.
ToreH sa for siden:
Har du fremstilt kroppen din for testing på olympiatoppen eller tatt kontakt med Hexenberg? Resultatene du har oppnådd er sensasjonelle og unike i verdenssammenheng og motbeviser all kjent forskning. Dette kan være en ren medisinsk sensasjon som MÅ dokumenteres for ikke å bli tatt for renspikka oppspinn. Jeg anbefaler deg å fremlegge deg selv og de du har erfart har opplevd dette for middelbar og omfattende testing.
Bjørn Ferry nevner ikke noe om dette i sin bok så det er jo klart at du antakelig har skutt gullfuglen her med dine resultater om de kan ene og alene knyttes til lavkarbo.
Det som også er allment kjent er at abnormaliteter i stoffskiftet kan gi slike utslag uten at man føler seg syk på noen måte. Ikke uvanlig fenomen og man kan faktisk ha slike sykdommer uten å være klar over det.
Kanutten sa for siden:
Pappa skulle sjekkes for hjertet, men han klarte ikke få høy nok puls til den sjekken. Han fikk da beskjed om å dra hjem og trimme på ergometern noen uker for så å komme tilbake for å sjekke om pulsen kunne bli høy nok for å sjekke hjertet på nytt.
ToreH sa for siden:
Jepp, akkurat det der er et velkjent "fenomen" som kan misforstås til å tro at makspulsen er trenbar.
Jo bedre trent du er både fysisk og psykisk, jo mer reell blir makspulstesten din fordi du klarer utnytte med av ditt genetiske potensiale.
Mange av oss klarer ikke få reell makspuls fordi vi rett og slett ikke klarer pushe oss så hardt at den nås, men ved mye systematisk trening, gjerne mental trening så flyttes evnen til å tåle smerte og ergo man får et mer reelt makspulsmål.
Men, BitTorres har jo kanskje skutt gullfuglen da, om han har spist seg til en høyere makspuls enn han noensinne har hatt. Hvis så er tilfelle, så bør dette komme toppidrettsutøvere og Olympiatoppen til gode. Ja for den del, hele idrettsverdenen bør få undersøke hans genetikk fordi er det NOE enhver idrettsøutøver ønsker så er det et størst mulig spenn mellom hvilepuls OG makspulsen sin. Jo større spenn, jo bredere register og bedre fysisk kapasitet.
BitTorres sa for siden:
Jeg har snakket med Kenn (Hallstensen) om det, og han syntes mine opplevelser var om ikke enestående, så uvanlige. Han visste om flere som hadde opplevd lignende ting, men de holdt kjeft om det, da de var på landslagsnivå innen flere idretter i Norge. Men at mine verdier hadde økt så mye som de gjorde, hadde han ikke vært borte i før. Jeg er usikker på mine siste målinger på 249, fordi klokka rett etterpå gikk over i error modus, men 236 målte jeg flere ganger. Pulsen gikk ganske raskt nedover etterpå, som signaliserer god form. Jeg har målt det som går ann å måles hos legen, og som 43 åring har jeg verdier som hos en godt trent 18 åring, sa legen. Det må jeg jo si meg fornøyd med :)
Men jeg må spørre om en ting: Hvorfor skulle ikke en maxpuls være trenbar? Rent fysiologisk? Er det noe du har lært og lest i alle fagbøker? Vi har også lært og blitt opplært i fler tiår nå, at mettet fett er farlig. Når store menn gjør små feil, er det farlig. Så, rent fysiologisk og biologisk - hvorfor er ikke maksimalt antall slag et hjertet kan slå, trenbart?
smgj sa for siden:
www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10688280
www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17960504
Det finnes altså folk som mener at maksen ikke er skrevet i stein...
BitTorres sa for siden:
Jeg har heller ikke funnet noen GOD fysiologiske grunner til at HRMax ikke kan endres. Nå var jo disse observasjonene det motsatte av hva jeg har opplevd - min max steg. Den amerikanske legen Michael Eades mente det kom av de store mengdene ketonlegemer som ble dannet av cocosfettet jeg gikk på. Han opplyste om at ketoner var hjertemuskelens store kjærlighet, og at det gir 28 % mer energi enn fett. Jeg tror fortsatt at potensialet til hjertet blir "drept" av for store mengder usunne karbohydrater - og frigjort av store mengder fett. Nå løper jeg ikke lenger, og spiser mye mer karbo enn jeg gjorde den gangen, men jeg er overbevist om at jeg nok en gang kunne gjort det samme om igjen.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.