< Tilbake til oversikten

Jordbær og bringebær

torgn sa for siden:

Er Jordbær + fløte + splenda = OK i en ketogen kur ? Satser på å kunn innta 40 kh pr dag...

TrillTrall sa for siden:

Jordbær inneholder 6,6 g/kh pr. 100 g, bringebær inneholder 3,2 g. Da kan du jo veie og finne ut hvor mye du kan spise i forhold til det andre du spiser den dagen. :)

Runegutt sa for siden:

Holder du deg i ketose med såpass mye karbo?
Bringebær i moderate mengder gårgreit. Jeg er mer sjepisk til jordbær.

shailene sa for siden:

En gang i blant går det nok helt greit, men ville absolutt valgt bringebær hvis dette er noe du har tenkt å kose deg med ofte :)

Åssi sa for siden:

splenda? er ikke det bare lavkalori? eller tar jeg feil

Runegutt sa for siden:

Jeg tåler fint Splenda. Får ingen blodsukkerøkning av det.
Hvor sundt det er i det lange løp for meg og miljøet er en annen sak.

Gracella sa for siden:

I ketose kan man være på godt ovet 50 g karbo om dagen. jeg har lest en plass at noen er i ketose selv med et inntak på nærmere 100 g, men da er det ikke målbart som overskuddsketoner i urinen.
Ketose er ikke en tilstand man går inn og ut av ved 15-20 g karbo, men en tilstand hvor kroppen produserer ketoner som hovedenergikilde :)

Splenda er lavkarbo, mest pga vekten - eller mangel på vekt ;)
Mange er skeptisk til splenda siden det er et kunstig framstilt søtstoff.
Personlig synes jeg det går greit å bruke en gang i blandt. Sukrin smaker rart og kaldt i en del bakverk og stevia kan gi en bitter ettersmak.

Alynna sa for siden:

Jeg slanket meg med ketolyse, og spiste bær et par ganger i uken, med søtning og fløte. Da spiste jeg nok ca 100-150g bær, litt avhengig av type og karboinnhold, Det gikk mye i sesongjordbær og ellers en miks av blåbær og bringebær, iblant bjørnebær. Brukte vel en halv til en desiliter fløte.

Det fikk ikke meg ut av ketose.

Bær er proppfulle av alt mulig sunt, synes det er et bra sted å få karbene sine fra.

Gracella sa for siden:

Det går nok fint hvis du ikke har tenkt å spise det hver dag - og at du passer på mengden.
Til sommeren har jeg tenkt å spise en del jordbær og fløte, Det er ikke alltid at jeg synes jeg trenger søtning i tillegg, men stevita (blanding av stevia og sukrin, fåes på iherb) eller sukrin synes jeg er best da. Liker at "sukkeret" knaser, hehe :)

Runegutt sa for siden:

Jeg går ut av ketose hvis jeg spiser litt for mange karber i et måltid.
Mulig sammenheng med Dia2 og insulinresistens.
Går jeg ut av og inn igjen blir jeg direkte dårlig.

Så for meg, er det max 20g karbo i lang tid fremover. Så lenge jeg har det bra, og vekta går ned, er jeg fornøyd.

Gracella sa for siden:

Ja, det vil nok variere en del, spesiellt når det er sykdom med i bildet.
Jeg har ikke diabetes, men er nok disponert for det - "halve slekta" har fått det :(, så jeg spiser lavkarbo (egentlig ketogent rundt 50 g) bl.a for å ikke få dia2.

Jeg mener at Torkil P.A. har satt 15/20 g karbo på sin ketolysekur, for det er der de fleste går mest/lettest ned i vekt.
Dette blir ofte oppfattet som en grense for å være i ketose (trodde det selv også i begynnelsen)

Det viktigste er jo at man finner ut hva som fungerer på egen kropp og at man føler seg vel!

I dag har jeg spist sellerizza til frokost :D og tenker på hvor kjedelig det hadde vært med to brødskiver - og hvor heldig jeg er som kan spise sunn og god "pizza" til frokost når det faller seg slik :)

Runegutt sa for siden:

Før jeg kutta røyken for to år siden, gikk jeg ned så det grein etter med fedon.
Kunne tillate meg noen knekkebrød eller noen skiver rugbrød hver dag.
Så kutta jeg røyken, og har pent henta tilbake 28Kg. Har forsøkt bortimot alt. Har veksla mellom relativt streng Fedon, og Ketolyse.
Men nu, av en eller anna grunn, ser det ut til å løsne. Mulig kroppen har funnet seg i å leve uten 3 pakker gulmix/uke.
Jeg har startet ekstremt strengt denne drøye første uka.
Kjører en slags LCHF møter Torkild, møter Atkins.
Alså, holder meg strengt til det alle tre er enige om, og kommer til å innføre ny mat gradvis. Cocosa er min venn :)

Rin sa for siden:

Som med så mye annet er det ganske individuelt om vi tåler bær uten å hindre vektnedgang, og eventuelt i hvilke mengder. :cool: Jeg spiser gjerne bær i sommersesongen, nyter smoothies/"iskrem" av jordbær/bringebær, og har ikke problemer med det. Men jeg passer på å spise dem sammen med fett og protein, for å balansere det som et måltid.

smgj sa for siden:

... og ute i verden verserer det teorier om at vi tåler mer karbohydrater når det er varmt ute og mye lys. (Fordi det påvirker døgnrytme, bevegelse og forbrenning.) Jeg vet ikke om det stemmer, men kjenenr jo at tung mat er mer fristende seinhøst og vinter, mens lettere salater, frukt og bær frister mer på sommeren.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.