< Tilbake til oversikten

Schrødingers katt

VSB sa for siden:

Så på dette og en reportasje om utholdenhet. Viste at noen var født med et gen som gjorde at cardio trening ikke hadde effekt. Ganske demotiverende... Vet jo ikke om det gjelder meg da, har jo sett stor utvikling siden august, men spesielt utholdende har jeg aldri vært. Ville egentlig bare åpne for flere tanker...

FrkMarge sa for siden:

Leste det jeg også og ble egentlig litt lettet jeg... Jeg har nemlig veldig lite effekt av typisk kondistrening og nå tenker jeg at jeg kanskje ikke KAN bli god i det fordi jeg ikke har gener for det - dvs jeg er ikke LAT eller en som juger for meg selv ved å tro at jeg trener mer enn jeg gjør... Jeg gjør mitt beste og blir ikke bedre - faktisk!:o

Styrketrening derimot har jeg godt utbytte av! Også utholdenhet i form at å holde ut lenge i moderat tempo. Løping er direkte smertefullt både for muskler, ledd, lunger, hode og selvtillit. Og sånn har jeg alltid vært, selv da jeg trente 5 dager i uka og var 17 år uten lappen boende på bygda...:D

VSB sa for siden:

I grunnen god beskrivelse av meg også dette...

nellie sa for siden:

Hva mener dere med at dere har dårlig effekt av kardiotrening? At ikke oksygenopptaket/kondisen blir noe bedre med tiden eller at dere ikke forbrenner noe når dere kardioerer eller?

Ang løping så har nok ikke jeg dette genet for dårlig effekt av kardio, men løping er vondt likevel.:) Ihvertfall i en ganske lang tilvendingsperiode. Gå heller for noe skånsom kardio som f.eks ellipse eller sykkel.

VSB sa for siden:

For min del, så vet jeg ikke om dette stemmer på meg. Enn så lenge har jeg hatt fremgang, men aldri tidligere vært noe stor på utholdenhet. Synes hele saken var interessant og ville høre flere tanker rett og slett...

Ang. Løping, så er jeg muligens i ferd med å bli "frelst".

nellie sa for siden:

I starten, når man begynner å løpe får man jo til og med vondt i ansiktet fordi at det rister:p

smgj sa for siden:

Jeg når ganske lett et middels nivå (akseptabelt for meg som er snart 40 og aldri har vært veltrent...), men der er det stopp (og så mister jeg piffen og da kan jeg iallfall ikke forvente framgang). Da bruker jeg "minutter pr tilbakelagt km" som målestokk. Men seig - det er jeg, bare det går rolig. Kan gå i timevis i skogen.
Vet ikke, men jeg har tenkt "jeg er ikke bygd for fart" mange ganger.
Til gjengjeld kan jeg sitte mye på rompa og fremdeles lett trene meg tilbake til samme terskel bare i løpet av 1-2 uker. trekker på skuldrene

Ellers er jeg enig med nellie - til å begynne med rister alt "løst" og leggene blir vonde. :p

nellie sa for siden:

Jeg er heller ikke bygd for fart. :nei: Men jeg regner med at det her er snakk om at man rett og slett ikke får bedret oksygenopptaket..

Kondis er ferskvare. Det kjente jeg på i dag! Har ikke trena kardio på 3-4 uker og i dag var jeg helt tilbake på scratch. Men heldigvis så har jeg ikke dette genet, så det går fort oppover igjen. Og nå er jeg i form til å klare å presse med en gang også. Det er verre når kroppen generelt er svak og man må bygge den opp, samtidig som man liksom skal bedre kondisen.

sylwester sa for siden:

Typisk genetikk at nøytrale mutasjoner blir arvet tilfeldig og øker diversiteten. Jeg regner ikke med at hvordan kroppen reagerer på cardio trening gir en vesentlig ulempe med å få barn idag :p

FrkMarge sa for siden:

Tror ikke det nødvendigvis var en ulempe i steinalderen heller... Selv er jeg altså ikke bygget for fart, så lokkedue i jaktsammenheng ville jeg vært elendig som, men muskelstyrke bygger jeg faktisk ganske fort, og jeg tipper på at det også var minst like viktig?

Nå har jeg aldri trent så systematisk at jeg har målt fremgangen min, men jeg kan dra et eksempel fra arbeidslivet isteden:
Jeg begynnet å jobbe i butikk for noen år siden og i den forbinnelse MÅ man faktisk løfte tomme europaller. Vi stablet dem oppå hverandre på stabler på 1,5-2 m.
I begynnelsen var jeg fryktelig klumsete med disse tunge dæljene, men etter bare noen få mnd fikk jeg inne teknikken og musklene som skulle til så jeg bare kunne lett lempe dem rundt og løfte dem opp over hode og plassere dem på toppen av stabelen. Tok me ikke mer enn 2-3 mnd tror jeg.
Jeg har samme erfarin hver gang jeg begynner på nytt å trene... Det tar kort tid før jeg har blitt mye sterkere, men kjappere blir jeg bare ikke:o
Men som smjg sier; jeg kan også gå i timesvis på tur bare tempoet er moderat. 10 min med jogging og jeg er nesten hjertepasient.:p

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.