Jeg prøvde meg på en oppskrift på sjokoladeboller (kokkosboller) i dag, men siden jeg ikke hadde mascarpone så prøvde jeg meg på varianten med pisket eggehvite isteden.
Det gikk ikke bra i det hele tatt. Skummet ble helt tynntflytende når jeg blandet den stivpiskede eggehviten i kokkosfettet.
Jeg prøver nå å redde restene ved å tilsette gelantin, men det blir jo ikke en kremet masse som man kan sprøyte ut topper av kan man si...:(
Så derfor tenkte jeg å gå i butikken og prøve omigjen, men der hadde de bare fettredusert kokkosmelk (den som det ikke er fast kokkosfett i) og de hadde ikke mascarpone heller:(
Jeg må vel utsette prosjektet og dra i en annen butikk..., men om jeg ikke får tak i mascarpone, eller til en annen gang... kan jeg bruke fx philadelphia???:confused:
Jeg har aldri brukt denne osten før og derfor aner jeg ikke hva slags egenskaper og konsistens den har.:o
Marscapone er en fet kremost, så jeg vil tro at du kan bruke philadelphiaost eller tine kremost som erstatning. Kaaaaaanskje til og med kesam, men den har vel litt andre egenskaper som ost...
Om man visper fett i stivpiskete eggehvitter så faller det helt fra hverandre. Man kan heller ikke piske eggehviter stive om det er fettrester i en bolle.
Skal man blande eggehvitter med noe fett, så må det være mye sukker i hvitten (evt noe oppfører seg som sukker) så man får marengsmasse, som holder litt bedre på formen, og deretter blande de to tingene veldig forsiktig med en slikkepott.
Jeg hadde antakelig brukt en blanding av kremost og fløte og pisket dette. Men jeg synes at kremost er litt for salt/syrlig - mascarpone er mildere og nøytral, som fløte, cottage cheese, mozzarella, om du skjønner.... ikke så enkelt å erstatte.
Klassiske kokossboller som de i butikken, er uten fett i fyllet forøvrig, det er som regel eggehvite/gelatin, sukker og vanilje.
Philadelphia er ikke like salt som andre kremoster, syns jeg. Når du blander den med fløte og søtt forsvinner den utprega saltsmaken helt. Mulig det går an å bruke creme fraiche også, hvis du tykner den med noe.. Mascarpone er vel laget av creme fraiche, hvis jeg husker rett?
Ok... massen jeg hadde gelantin i er goood MMM, men ikke kremet da, det ble jo kokkosgele:o
Jeg får heller følge med neste gang jeg er i en mer velassortert butikk og kjøpe mascarpone så jeg får testet denne oppskriften...:o
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.