< Tilbake til oversikten

Naturmidler for vektreduksjon

Chamomilla sa for siden:

Takk for nok en interessant link! :D
Rosenrot går forresten også for å være nyttig for vektreduksjon.
www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/rhod_ros.htm

URTEN KAN BRUKES VED FØLGENDE HELSEPLAGER / SYKDOMMER Fysisk og psykisk stress, nedsatt vitalitet, binyretretthet, manglende lyst og evne til seksuell utfoldelse, impotens, tretthet, depresjon, svak hjertefunksjon, kreft, overvekt, hoste, håravfall, hevelser og hemoroider.

Kjøpte en liten bok om urten fra Rolv.no for et par år siden. Interessant. Står mer om hvorfor den skal virke mot overvekt i boka.

Yrla sa for siden:

Takk. ja rosenrot er litt snillere enn ginseng som er veldig yang og passer bedre til menn enn kvinner. Jeg merket rosenrotens effekt da jeg brukte den et halvt år. Stimulerende. Jeg likte den ikke. Jeg ble for "svett" av den.

FrkMarge sa for siden:

En ting jeg alltid har lurt på: kan man bruke selve planten? Eller MÅ jeg kjøpe kapsler i dyre dommer? (planten er sukkulent og vokser som bare det på hytta i odt selskap med takløk og bergknapp:D)

Yrla sa for siden:

ja--- Jordstengelen av rosenrot er blitt brukt som mat både i Norge og andre nordlige strøk av verden. Fra Alaska berettes det at eskimoene har anvendt rosenrot som grønnsak, og det hevdes at de fremdeles bruker den. Ferske blad inneholder mye vitamin C.www.rolv.no/urtemedisin/artikler/rhodi_ro/art2.htm

Chamomilla sa for siden:

Sjekk linken til Yrla i innlegget over. De selger rosenrottinktur der. Det er nok mye rimeligere enn å kjøpe kapsler. Jeg stoler også på at det er skikkelige saker i den tinkturen. Litt tungvint å bestille via e-post i disse nettbutikktider, men det går helt utmerket. Tinkturen blandes ut i litt vann. Jeg pleier ta det på styrten og så drikke vann etterpå for å ikke la den sterke smaken bli værende i munnen. Tinkturen er drøy i bruk, du tar den også gjerne i en tre-månedersperiode og så pause. Se om du finner den lille boka om Rosenrot der, tror den beskriver hvordan du kan lage din egen, eller det står på nettsiden. Husker ikke helt. Tror det er mest gunstig å bruke 5 år gamle røtter. Du lager det altså at roten, ikke selve planten såvidt jeg kan huske. Har et lite knippe av disse i hagen her men det er så lite at jeg har ikke hjerte til å ta de for å eksperimentere med å lage selv. Håper de sprer seg litt mer (vi har delvis naturtomt).

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.