Mange ting KAN være bra, men på internett er det ofte noen som prøver å fortelle andre at de er helt tullete hvis de ikke gjør X,Y,Z. Tror fler med meg har erfart at LC (low-carb) tillater stor grad av personelig tilpasning, uten at resultatene uteblir. Her er noen eksempler på overdreven påståelighet jeg av og til legger merke til:
Du må trimme.
Du må spise grønnsak.
Du må spise frokost.
Du må spise x antall ganger pr dag.
Du må drikke x glass vann.
Du må spise x mengde protein.
Må si at folk på akkurat dette forumet er flinke til å unngå dette. Stolt av dere!
Kjekt hvis noen har andre utsagn av denne type, eller meninger om de jeg har listet.
Med unntak av frokost og antall måltider, bytte ut MÅ med BØR så står jeg bak disse påstandene ;)
Trening gir ekstremt mange fordeler i kroppen, ikke for slankingen sin del, men fordi den trigger så mange positive kjemiske reaksjoner i kroppen, øker blodsirkulasjonen og øker dermed immunsystem og kroppens evne til å holde seg frisk.
Grønnsaker inneholder mye god næring, kutter man grønnsaker og spiser ellers ensidig,risikerer man over lengre tid å få mangler som ikke bare enkelt kan erstattes med kosttilskudd. I tillegg gir grønnsaker metthetsfølelse med lite kalorier og som sagt - mye god næring!
Vann er svært viktig på lavkarbo, fordi vann avhjelper fettforbrenningen. Mange som drikker lite vann har vektstagnasjon (selv om ikke alle opplever det som et problem). Søk opp Pål Jåbekk her inne og finn hans artikler og innlegg om viktigheten av mye vann på et lavkarbokosthold.
Proteiner inneholder essensielle aminosyrer, og de med best kvalitet er animalske, selv om en del vegetarianere også kan få i seg proteiner fra andre kilder. Proteiner er i tillegg svært mettende og er kroppens byggeklosser. Proteiner er altså VIKTIG å spise for å opprettholde en god helse.
Det var kanskje ikke dette du mente? Jeg synes det er viktig å bruke BØR istedet for MÅ, og med litt tilleggsinfo får jo den enkelte selv bestemme hvordan han eller hun legger opp kostholdet.
Det viktigste er at man sørger for at kroppen får den NÆRINGEN den trenger, og da er bla varierte proteiner og grønnsaker essensielt sammen med fett av god kvalitet ;)
Grunnen til at folk kommer med disse påstandene/rådene er vel ikke nødvendigvis fordi resultatene vil utebli hvis man ikke følger dem da? Helseaspektene ved lavkarbo er jo like viktig som vektnedgangen hvis dette er et kosthold man skal fortsette med resten av livet. Og ja, det er svært lite man må i livet, BØR er vel rettere sagt... Det med å spise frokost og spise x antall ganger per dag er også det enste på den lista jeg ikke i bunn og grunn er enig i, hvis vi bytter ut "må" med "bør". Uansett tror jeg de fleste er klar over at dette er ting alle bør BØR gjøre, og det er jo opp til hver enkelt hvor mye "gidd" de vil legge i kosthold og livsstil... Alle bør vel skaffe seg litt basic kunnskap om kostholdet de velger å følge, men alle trenger jo ikke å bli sunnhetsfanatikere bare fordi de går over til lavkarbo. Selv om de som "ligger i sofaen og spiser bacon og drikker fløte" ikke akkurat skaper det beste inntrykket av "oss" :D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.