< Tilbake til oversikten

Hjelp - Ketose og diett

Mizzlola sa for siden:

Hei.

Noen som har en "ferdig" diett å hjelpe meg med. Jeg trenger å komme i ketose, men trenger hjelp til å sette opp en ukes diett men mengde og næringsinntak.

Hadde satt stor pris på å få høre om erfaringene dere hadde når dere prøvde dette.

Takk, Mizzlola:)

Mizzie sa for siden:

Henger meg på denne jeg også;) Vil gjerne ha tips her om noen har:D

Åssi sa for siden:

Har dere lest dere opp på dette? Hver kropp er forskjellig, og folk har behov for ulik mengde karbohyrater/fett for å komme i ketose. Kjøp ketostix på apoteket, les dere opp på hva ketose er, og sett igang :)
Legg inn daglig inntak på diett.no, så får dere oversikt over næringsinntak. Det ligger også flere oppskrifter her inne på ketose-mat

Lillemy71 sa for siden:

Står en del forslag til dagsmenyer i ketolyseboka, les den.

Kunnskap er viktig.

Mizzie sa for siden:

Spørsmålet var jo om noen hadde forslag til en ukeplan. Noen som vil dele sine matinntak? I dag har jeg spist en babybell ost, råkostsalat av kål og en gulrot, og to skiver laks med ca 4ss rømme. Er det nok?

Nerthus sa for siden:

Hvis du ikke er veeeldig lita - så er svaret nei. gulrot hører ikke hjemme på ketolyse, råkostsalat har ingen næring. Du skal ikke sulte deg - du skal spise næringsrik mat og det inkluderer MASSE grønnsaker!

Sjekk ut Gerd sin profil, hun har ukemenyer liggende sammen med masse oppskrifter og sånt.

Ellers er et enkelt tips: Velg protein til hvert måltid. Feks frokost, lunsj og middag. Jeg kan feks spise 100g stekt torsk med en ts pesto og en stor håndfull grønnsaker (kokt, most, gratinert osv). En kyllingfilet med stekt sopp og litt kokt brokkoli og blomkål feks. Eller hjemmelaget ratatouille. Eller blomkålris (raspet blomkål med litt smør og salt og pepper i mikroen i et minutt). En entrecote med tilhørende grønnsaker. Krabbe, reker, annen fisk - også med grønnsaker. Legg til en passe mengde fett. Stek maten i smør eller cocosa. Ha litt rømme til laksen, eller en skvett fløte i stekesjyen etter at du har stekt entrecote.
Omelett med feks paprika, sopp, skinke og litt ost er også perfekt. eller et par kokte egg med litt smør?

For mengde, prøv deg fram. Finn den mengden du må spise for å holde deg mett til neste måltid.

Anbefaler at du kjøper ketolyseboka for en grundig innføring, for jeg har en liten mistanke om at kunnskapsnivået ikke er helt på topp ennå ;)

Sjekk også ut nybegynnertråden i signaturen min for flere tips!

Mizzie sa for siden:

Jeg har prøvd å lese den, og har faktisk lest endel om ketolyse.. hehe, det virker ikke slik for jeg synes det er litt komplisert da....

Men det var jo noen andre her inne som anbefalte å kjøpe hodekål fordi det var sunt, og billig...:S

Når jeg har spist en gulrot, så har jeg hatt i meg for mye karbo for en dag da?

Proteinene fikk jeg vel av rømmen? Spist nesten en hel boks nå.. hehe... Og enda en bit laks...

Mizzie sa for siden:

Kan jeg med god samvittighet lage men en deilig kopp kakao av kokosmelk (1 karb) og to skjeer kakao? :S Enn sukker da? Ei teskje??

Carisma sa for siden:

Det kommer an på hvor mye gulrota veier. Men gulrot gir uansett rask blodsukkerstigning, og skal ikke spises på ketolyse.

Hovedinntaket av proteiner bør ikke komme fra rømme! Og en hel boks er alt for mye i en omgang. Laks er bra for proteiner.

Runegutt sa for siden:

Du kan jo få min, men den er litt avvikende i forhold til kuren.

Frokost   Lunch   Middag   Kvelds       Tran,    2 egg   1 kotelett   Kaffe med cocosa       Te med cocosa   remulade   pizzaSALAT   2 koteletter        2 egg med majones   pizzasalat   Te med cocosa   pizzasalat       

2 ts kryddersmør

græddost

Runegutt sa for siden:

Det blei jo helt bort i natta. GR

Frokost: To egg med majonaise eller remulade. 1 kopp te med 2ts cocosa, en kopp kaffe

Lunch: 2 egg med majonaise, litt grønt.

Middag: En kotelett, pizzasalat, remulade, 2ts kryddersmør.

Kvelds: Græddost

Inn i mellom alt dette: Te med cocosa hver gang jeg er litt slapp/fryser på beina/ar sugen.

Så bytter jeg ut middagene mine med flg: Et kyllinglår, fisk, svinefilet, karbonader(hjemmelavede)

Grønnsaker: Alt som vokser oppå bakken, unntatt mais. Fløte ser ut til å gi meg stopp. Ost går greit.

TrillTrall sa for siden:

Kokosmelk: supert!

Kakaopulver: supert! Altså KAKAO, ikke Oboy eller Nesquick eller noe sånt, men rent kakaopulver.

Sukker: NEI! Sukker hører overhodet ikke hjemme på et ketolysekosthold! Bruk sukrin (helsekost, kanskje noen meny-butikker har begynt å føre det?), stevia (iherb) eller annen søtning, men ikke sukker.

bligravid? sa for siden:

Min dagsplan, igår ihvertfall :)

Frokost: Kyllingfilet surret i spinat og smør. Stekte meg også ett egg ved siden av for å holde meg mett litt lengre

Lunsj: Lavkarbobrød med salat og ost over godt med bremyktsmør (må jo spise det da gubben skulle være snill med meg ;) Ellers går jeg for salat i kantina på jobb, evt medbrakt salat)

Middag: Kylling igjen (tilbud på butikken ;)) Men nå med baconost saus (fløte og baconost rørt ilag og varmet med kyllingen). Squash raspet opp med ostehøvel og stekt i varmovnen sammens med kryddersmør i ca 30min. Ellers putter jeg litt hvitløk, chili og paprike i det meste jeg steker - litt for å få tilstrekkelig med karbo. Hadde litt salat på siden, så det ikke skulle bli så mektig.

Kvelds: Litt tørrfisk (æ e nordlænning æ...)

Ja det var da mitt tips ;)

Rin sa for siden:

Nerthus beskriver det egentlig veldig greit - det er lett å sette sammen korrekte måltider når du velger 1 type protein (egg, kjøtt, fisk) + grønnsaker (som vokser over jorda - og "salat" er veldig lite næringsrikt, men det hjelper godt om du bruker for eksempel paprika i salaten. Hodekål ER godt og sunt, men gulrot blir feil) + fett. Velg gjerne en proteinkilde med naturlig fett i seg, tilbered grønnsaker med smør, fete meieriprodukter, olje, eller annet. (Eller noen biter nøtter, for eksempel.) Du bør IKKE "hoppe over" fettet om du har tenkt å få igang en skikkelig fettforbrenning i kroppen.

Spis når du er sulten, til du er mett. Med et kosthold som holder blodsukkeret jevnt og stabilt, trenger du ikke å følge noen regler om å spise mange små måltider ofte.

Åssi sa for siden:

og drikk nok vann! MYE mer enn det man gjør på et "vanlig" karbokosthold. 2-3 liter daglig kanskje

Nerthus sa for siden:

Sukker? Ren karbohydrat? Velg kunstig søtning istedet, det finnes mange typer å velge i. Sukrin, tagatose, stevia - eller natreen. Jeg bruker flytende natreen i det meste, kan brukes i både varmt og kaldt, og gir en mer "naturlig" søtsmak etter min mening.

Jeg er fremdeles litt usikker på om du forstår poenget med lavkarbo;) Sukker og søtsaker er off-limits. Pasta, ris, brød og potet likeså. Deretter kommer feks bønner, linser mm (fedon). Grønnsaker skal være hovedkilden til kh på ketolyse. Rømme er ikke en proteinkilde, tenk "tyggemat" som biff, entrecote, kjøttdeig, laks, annen fisk, kylling osv. Cottage cheese er også rik på proteiner og lav på kh.

Spiser du en kyllingfilet og en haug med grønnsaker og litt smeltet smør eller ost eller fløte i stekesjyen har du et "perfekt" ketolysemåltid.

Jeg ville kuttet "kakaoen" i starten, og spist uten "søtsaker" de første par ukene. Spist MYE protein og grønnsaker og naturlig med fett ved siden av.

Kjøp deg ketolyseboka er mitt forslag - ellers risikerer du at dette går i vasken fordi du spiser for mye kh OG for mye fett - går opp i vekt og skylder på at lavkarbo ikke virker ;) (som så mange andre...)

Kunnskap er makt, så sett deg inn i blodsukker og insulinutskillelse - som er hele poenget med lavkarbo. JO mer sukker og økt blodsukker jo mer insulin skilles ut. Så lenge insulin skilles ut i stor grad, er det nesten fysisk umulig for kroppen din å hente ut energi fra fettlagrene.

Peppa Gris sa for siden:

Når du tror sukker er ok, om enn i mindre mengde, er det på tide å lese litt teori..

Sukker er overhode ikke ok, men det finnes gode alternativer.

Mizzie sa for siden:

Jeg tror jo ikke det er ok, men jeg spør jo for å være sikker.. Men hva slags andre gode alternativer snakker du om??

shailene sa for siden:

Vel.. Det er jo en del som bruker sukker/fruktose i mindre mengder til helgekos o.l., fordi de vil unngå kunstig søtning eller lever etter Fedon eller andre lav-GI-dietter. Det er ikke så svart-hvitt at ingen på lavkarbo noengang kan unne seg litt godis! Men ikke til hverdags, uansett hvor flink du syns du har vært den dagen, da går det skeis.. Vil du gå på ketose-diett, bør du velge kalori-frie søtstoffer, eller unngå søtstoffer helt. Uansett, Mizzie.. Du bør virkelig velge deg ut en kostholdsfilosofi du kunne tenkt deg å følge og sette deg skikkelig inn i denne, om det så er Atkins eller Fedon eller noe annet. Det finnes også mange gode bøker der ute, hvis du syns det er vanskelig å finne fram i "nett-jungelen".

Mizzie sa for siden:

Det står jo hele tiden i disse forumene at folk brukes splenda og sukrin og drikker funlight og pepsi max, men der er jo mange andre stoffer kroppen deff ikke har godt av. Det eneste naturlige som du nevner her er jo fruktose, men frukt skal man jo unngå.. Så hvordan kan denne kosten være supersunn? Før i tiden spiste de etter jordbruksamfunnets regler og der var det stivelse, fruktose og alt, likevel var de slankere enn nå. I dag, så trener man ræva av seg og blir ikke det slag tynnere. Man går jo fort opp i vekt med en gang man kutter en slik diett, for å sette det hele på spissen...

senorita sa for siden:

sukrin har kroppen ikke vondt av? Det er da naturlig søtning, ikke kunstig.. ingen som anbefaler aspartam eller splenda her, men det er opp til hver enkelt hva dem vil drikke.. Før i tiden spiste dem sikkert både mindre og var mer aktiv hele døgnet.. og spiste ren ubehandlet mat.. klart man går opp om man hiver innpå med fet karborik mat og snop og junk.. det gjør vel de fleste..

shailene sa for siden:

Nåvel.. Så mye fruktose var det vel ikke her i "gamle dager", akkurat. Folk hadde mindre penger å bruke på mat, de var mer aktive og all maten var laget fra bunnen. Så det argumentet er i beste fall kraftig forenklet, men jeg orker ikke gå inn på den diskusjonen nå.

De fleste her er vel enig i at kunstig søtning ikke er spesielt sunt. Det er heller ikke sukker eller fruktose, men hva som er "the better of two evils" kan jo diskuteres.. Et godt og naturlig alternativ til kunstig søtning er jo stevia, men all søtning, naturlig eller ei, kan ha negativ påvirkning på vekta og gi økt matsug/søtsug. Det ideelle er jo å holde seg unna all søtning, både kunstig og naturlig. Når kroppen blir avvent søtsmaken forsvinner også mye av suget, og du blir fornøyd med naturlig søt mat, som bringebær og mandler. Det er jo det aller sunneste :)

Mizzie sa for siden:

Folk spiste ikke mindre enn før, det er bare tull å si.

Men de var mere aktive, likevel gjør ikke folk annet enn å trene nå...

Jeg skjønner bare ikke hvordan frukt og grønnsaker kan være skadelig å spise?Skjønner det inneholder endel kaber, ja... men alle vet jo hvor mye vitaminer og næringsstoffer det er i slik mat... Man har jo spist gulrot, poteter og massevis av frukt i alle de år... og folk har faktisk ikke være fetere enn de er nå og likevel sluttet med slik mat..

Tror filosofien i å ha et kosthold som passer kroppen er å være aktiv og spise moderat av ALT. Så har man jo blodtype dietten som mange sverger til. Alt har en sammenheng.

senorita sa for siden:

Vil tro de ikke dytta inni hodet hele tiden før ja.. Og at de ikke gumla snop og junk hele tiden feks mens de såg tv.. Hvem sier at det er skadelig med grønnsaker? Er dessuten ingen som tvinger deg til å spise lavkarbo, det er jo et valg hver enkelt får ta. Vi som er her inne spiser stort sett lavkarbo og er fornøyd med det...

senorita sa for siden:

Tror ikke du har lest deg nok opp på hva lavkarbo kan være.. å droppe loff, pasta, sukker og ris og heller satse på sunne grønnsaker, bær og ren mat kan vel umulig være usunt spør du meg :)

shailene sa for siden:

Jo, folk spiste færre kalorier før i tiden enn de gjør i dag. Bare tull? Det er fakta.. Maten var dyrere, frukt, kjøtt og godteri var luksusmat, ikke hverdagskost. Det meste av frukt importeres, og importert mat var mye dyrere før. De fleste nordmenn trener vel også minimalt i dag..

Det er vel ingen som har sagt det er skadelig å spise frukt og grønnsaker? Frukt i begrensete mengder kan være helt OK. Vil du spise frukt, for all del, spis frukt. Mange på lavkarbo spiser en frukt om dagen uten problemer. Myndighetene anbefaler vel også at maks 2 av "5 om dagen" er frukt? Alt med måte.. Grønnsaker kan du da spise så mye du vil av, men f.eks. poteter, gulrøtter og mais er ganske fattige på næringsstoffer sammenlignet med mange andre grønnsaker. De gir altså lite næring som kroppen trenger per karbohydrat og per kalori. Det samme gjelder frukt. Derfor anbefales ikke dette - ikke fordi det nødvendigvis er FARLIG, men fordi disse karbohydratene kunne vært bedre brukt på mer næringsrik mat. Lavkarbo handler om å gi kroppen mest mulig naturlig mat, og mest mulig næring per karbohydrat, slik at man unngår "tomme karbohydrater" og tull og rask kroppen ikke trenger... Grønnsakene som har flest næringsstoffer er faktisk veldig lavkarbovennlige, og disse bør du spise til hvert måltid.

Mizzie sa for siden:

Jeg mener ikke å skape en utrivelig tråd her.. mener bare at det må være noen ulemper med et slikt kosthold også.. slik som med alt annet.

Har lest om hva lavkarbo er. Er jo ikke det som er greia først og fremst her da..

Carisma sa for siden:

Folk var generellt tynnere før, fordi de ikke hadde tilgang på industriprodusert mat. De spiste naturlig mat produsert fra bunnen av, og var heller ikke redde for fett. Fedmeepidemien i Norge, og verden, har kommet de siste femti åra hvor fetthysteriet har rådet og lettprodukter og ferdigmat med raske karbohydrater mer og mer har tatt over for den naturlige maten. I tillegg har vi drevet rovdrift på jorda, slik at grønnsaker og frukt er langt fra så næringsrike nå som de var før. Og dyrene mates med soya og andre uhumskheter som forstyrrer omega 6-3 balansen.
Uansett, sukker er ikke sunt fordi det gir veldig rask blodsukkerstigning som fører til at kroppen skiller ut insulin, som igjen gir fettlagring. Og om du trener og trener og ikke går ned har du sannsynligvis for mye insulin i omløp. Ved å legge om til lavkarbo vil du stabilisere blodsukkeret og dermed også insulinitskillelsen. Dersom det er kommet så langt som til insulinresistens kan det ta litt tid før dette retter seg opp.

Runegutt sa for siden:

Hvor lenge siden er før?
Går du tilbake til Norge før jordbruksrevolusjonen, ser du relativt lite karbohydrater i kosten. Ser du på Norge etter 1905, så ser du et samfunn som ikke spiser brød, frem til omlag 1929.
Grøt var de man spiste av korn, og kornet var Bygg og Havre.
Hvete har dårlige vekstforhold her i landet.
Jordskokk har hatt en bra plass som lavGI karbokilde i mange år.
Poteten kom til Norge i 1757.

Ser du på nyere mathistorie, ser du en tendens fra 1945 og frem til i dag, der fettinntaket i befolkningern går drastisk ned, inntaket av raske karbohydrater stiger dramatisk og midjemålet øker. Samtidig blir det mindre kroppsarbeid for hvermansen.

Potet er relativt nytt her i landet.
Frukt er relativt nytt her i landet.
Sydhavsfrukt er helt nytt.
Økonomi til å kjøpe ubegrensede mengder frukt, sjokolade,smågodt,pizza etc. er et historisk helt nytt fenomen.

Jeg tror den jevne Nordmann og Nordkvinne spiser mer i dag enn han/hun noensinde har gjort, samtidig som han/hun beveger seg mindre.

shailene sa for siden:

Jo, klart, ulemper finner du jo ved alt hvis du er innstilt på det. Og da er det jo opp til hver enkelt om fordelene utveier ulempene, og i hvilken grad de vil leve "lavkarbo". De aller fleste vil nok uansett oppleve langt flere fordeler ved å redusere mengden karbohydrater de spiser, samt velge sunnere kilder til karbohydrater.. Det fine med lavkarbo er jo at det kan gjøres på mange forskjellige måter, og til forskjellige "grader". Alt fra 0-150 gram karbohydrater regnes som lavkarbo, men ofte anbefales det at du starter lavt, og gradvis øker mengden karbohydrater til du finner et nivå som passer deg. Altså, nivået hvor fordelene utveier ulempene, for å si det sånn. For meg er ulempen ved søtsug, spisetrang og ustabilt blodsukker større enn ulempen ved å ikke kunne spise frukt og korn - derfor spiser jeg ikke det. Hvis du etterhvert erfarer at du fint kan spise litt frukt og korn uten at det påvirker deg på noen negativ måte, kan du såklart gjøre det. Å lytte til sin egen kropp er det viktigste.

Ser du har valgt ketolyse som kostholdsfilosofi, men jeg syns ikke det stemmer helt overens med den filosofien du forfekter her i tråden? Etter hva du skriver vil jeg tro Fedon eller South Beach kunne passet deg bedre, hvis du vil fortsette å spise litt frukt, ha et godt utvalg grønnsaker, samt andre karbokilder som ikke er tillatt på ketolyse. Det er også viktig å påpeke at ketolyse ikke er ment som et kosthold du skal leve på resten av livet... Det er en slankekur som kanskje ikke vil gi kroppen optimal mengde av alle næringsstoffer, og derfor anbefales det å ta visse kosttilskudd i tillegg. Å spise mindre enn optimalt med næringsstoffer over en periode, er uansett sunnere enn å være overvektig eller leve på søppelmat, hvis du ser det på den måten. Slike ekstreme ketosedietter anbefales ofte kun en begrenset periode, alt fra 2 uker, til flere måneder hvis man har mye å ta av. Noen finner ut at de trives best i ketose og fortsetter med det selv når de har nådd målvekta, og det er ikke nødvendigvis noe galt i det, men da blir det desto viktigere å spise masse grønnsaker og næringsrik, naturlig mat. Som regel øker man mengden karbohydrater etterhvert, og får da også et større utvalg frukt og grønt.

Mizzie sa for siden:

Jeg tenker ikke bare på Norge. Ganske naivt å tenke på Norge i et lite nøtteskall når det kun er et lite land i en maurtue. Dette er faktisk et verdensproblem. Risen for eksempel har blitt brukt i maten fra flere 1000 år verden over. Jeg er ikke enig i at fettinntaket i maten har blitt mindre etter 1945. Tvert i mot. Og dette i sammenheng med raske karbohydrater. Men det er ikke grunn nok til at folk skal tro det er sunt å spise mye fett, mye protein og null karbo.

Det er jo opp til hver enkelt om man skal kjøpe junk food eller ha i seg raske karbo. Der er det vel latskapen som rår. Akkurat som nå som alle skal slanke seg mest mulig på kortest mulig tid. Man er rett og slett blir for late som mennesker og vi ha de raskeste, enkleste løsninger.

Nå har man hatt studier på dette med kostholdet, og spurt generasjoner bak oss. Før trengte de ikke spise så ofte som vi gjør, for maten var variert og mettet lenge samtidig som folk var i form. Mellommåltidene bestod av frukt. Og før var det også flere som drev med jordbruk, dermed var maten lettere tilgjengelig.

Mulig helsa til menneskene var svakere før, men altså ... tror du folk gikk å stilte seg i legekøen for ingenting før? Nei, det var altfor dyrt å be en lege om hjelp. Ernæringsmessige årsaker var det neppe. Poteten ble innført pga av mangel på c-vitaminr og kalium blant annet, men nå skal man jo ikke spise appelsiner heller lenger.

I tillegg har det kommet endel om at kålen ikke inneholder så mye næring. Men det gjør det faktsik. Det inneholder bla glukosinolater og pektin. Fiber er også viktig å få i seg. Og de som har lest leksa si vet også hvorfor. Brødet kommer helt tilbake fra middelalderen. Så når alle kutter ut viktige næringskilder og erstatter de med enkelte matvarer, så sier det jo seg selv...

Den varierte kosten er den som burde få flest til å tenke på å bevare helsa. Og ikke en kost som har mangel på "alt" av næring.

Mulig jeg vet lite om lavkarbo, men ernæring bør kanskje andre her også lese om. Man blir ikke ekspert av å lese ei bok om lavkarbo, tro meg.

Hvis man tenker på konsekvensene over lavkarbo hysteriet som er i dag, så kan det faktisk være svært helseskadelig. For mye fettinntak kan føre til en del hjertesykdommer. Det kan gå ut over nyrene,

Forskning viser også at de som spiser karbohydrater faktisk er slankere enn de som ikke gjør det. Og da snakker jeg ikke om karbohydrater som ikke er bra. For mye av det gode er og blir for mye. Men mettet fett som mange lever på. Søk opp konsekvenser av å spise for mye fett!!

Jeg tror spesielt Norge kommer til å bli rammet av et stort helse problem om 10-20 år. Folk kommer til å slite så mye med helsa og det kommer til å bli et økonomisk problem.

Mizzie sa for siden:

Og med dette mener jeg ikke at det ikke fungerer på noen. Det er faktisk de som ikke har noen valg og er nødt å gå ned i vet fortest mulig, og som allerede har et helseproblem. Men seriøst, ikke diskuter med meg for at jeg sier folk har blitt slappe, egoistiske og late.

Og tar etter trenden på akkurat dette...

Carisma sa for siden:

Hvis du mener lavkarbo er så usunt og grusomt, hvorfor er du på dette forumet da? :rolleyes: selvpining?

Forøvrig vil ikke Norge ha et helseproblem bare om 10-20 år, vi har et massivt heleproblem nå! Nettopp derfor har en del av oss valgt å endre kosthold for helsas skyld, ikke primært fordi vi er dumme og late og vil bli raskt tynne som du sier.

Og tror du virkelig vektnedgang er eneste grunn for å spise lavkarbo? Har du lest om dette noe annet sted enn i vg?

Mizzie sa for siden:

Der kom den! Noe som tyder på at folk ikke orker ta en debatt for en debatt...
Det at det er umulig å diskutere en ting i dagens samfunn og finne kilder som tyder på forskning viser jo bare om hvor mange bedrevitere det er der ute..

Vg'n er det vel du som leser iom at du vet hva som står der. Jeg for min del lesser mye bøker og fakta basert på forskning. Og ikke kom med at flesteparten endrer kostholdet sitt pga å bare bli sunne, for det er i hvertfall ikke en ærlig mening i forhold til en lavkarbo diett. Enda en gang henviser jeg til et søk på hva fett faktisk gjør med kroppen. Umettet, mettet, flerumettet osv...

shailene sa for siden:

Du henviser til et søk? Hvis du tror Google er en pålitelig kilde, skjønner jeg deg plutselig litt bedre.

Runegutt sa for siden:

Legger meg på været.
Så får jeg bare håpe "at han roe sæ"

Charlott sa for siden:

Om du leser enda mer på forumet her, vil du se det er en del her som har lagt om til lavkarbo nettopp pga helseproblemer.

Jeg har levd lavkarbo siden sept-09, min helse har bedret seg betraktelig, nøye fulgt opp av lege med bla blodprøver.

Som en bonus har jeg gått ned 26-27 kilo. Frukt spiser jeg ikke, det er mer c-vitamin i paprika enn hva det er i en appelsin feks.

Kostholdsvalg får være opp til hver enkelt. jeg vet i allefall hva som funker for akkurat meg og min kropp :)

Nerthus sa for siden:

Jeg tror heller ikke du helt forstår hva lavkarbo går ut på. Ved å bare se på hva man kan og ikke kan spise, forstår man ikke mer av hva lavkarbo faktisk gjør for kroppen.

Mange mennesker som sliter med overvekt, gjør det fordi de har over lang tid inntatt store mengder karbohydrater, både av rent sukker og av stivelse. Noen utvikler tilslutt sykdommer - i mitt tilfelle morbus chrons. Kroppen min håndterer tilslutt ikke det konstant svingende blodsukkeret som inntak av kh gir, og faller i en sykdomstilstand.

Kutter man de verste kh-kildene får man et balansert blodsukker, redusert insulinutskillelse og med det lettere tilgang til fettlagrene på kroppen (Dette antar jeg du har lest og forstått, hvis ikke sjekk ut nybegynnertråden i signaturen min og les den til du forstå - det er alfa og omega for lavkarbokostholdet).

For å gå ned i vekt, må mange svært overvektige kutte MYE kh, men det anbefales alltid her inne å spise variert og godt med grønnsaker.

Frukt i seg selv inneholder MEST sukker - og de næringsstoffene man finner noe mengde av i frukt, finner man MER i mengde av i grønnsaker, slik at frukt er ikke essensielt for å innta riktig næring.

Når man er ferdig med å gå ned i vekt, kan man ofte øke på med kh, og gjerne spise en frukt om dagen - men har man hatt problemer med overvekt pga kh-inntaket, MÅ man alltid passe på inntaket for resten av livet. Det må du også om du går på Grete Roede kur.... stort sett ALLE slankekosthold MÅ man endre kosthold etterpå for å holde vekta, lavkarbo er ikke noe spesielt i dette tilfellet.

Det som kanskje er spesielt - er at spiser man BÅDE kh og mye fett - legger man raskt på seg. Dette skyldes kroppens måte å håndtere kh og fett på - og du kan lese mer om det også i nybegynnertråden.

Fordelene ved å velge vekk matvarer KROPPEN IKKE HAR BEHOV FOR - er for min del symptomfri chrons. Mange blir kvitt migrene, kan redusere diabetes-medisinen, får mindre ledd- og muskelverk, mer energi, mindre humørsvingninger osv.

Er man frisk og rask og aktiv, MÅ man ikke spise lavkarbo, selv om det for alle vil ha helsemessige fordeler ved å kutte rent sukkerinntak siden dette bare gir energi - ingen næring kroppen trenger.

Du som har så mange påstander om skadevirkninger - link de opp så jeg kan lese. Den aller nyeste forskningen har avvist feks mettet fett som årsak til økning i hjerte- og karsykdommer, og hevder at det sannsynligvis er KARBOHYDRATENE som har skylden, men at dette må forskes nærmere på.

Studier med "lavkalori" kontra "lavkarbo" dietter viser i ALLE tilfellene at faktorene som sier noe om hjerte-/karsykdom bedret mye mer i lavkarbotilfellene enn i lavkaloritilfellene... dette selv om de på lavkarbodiett gjerne har fått beskjed om å øke kh inntaket etter bare 3-4 måneder -mens lavkalorikandidatene spiste like mange kalorier hele året.

Jeg har også lest enormt mye... sjekk ut lege Espen Rostrup sin blogg (www.espenrostrup.com) for henvisninger til mange nyere studier vedrørende lavkarbokosthold. Han er hjertelege ved Haukeland sykehus...

Man skal være skeptisk når man leser studier og forskningsresultater, det viktigste er at man leser forutsetningene og metodikken for gjennomføringen. Ofte holder ikke den helt mål i forhold til konklusjonen som gis...

Det er sunt og friskt med kritiske røster - men du må være klar over at du er en av mange som jevnlig kommer innom for å kritisere, sette ting på spissen og skaper litt bølger. Altså, du er ikke unik i å komme med kritikk og man kan bli litt lei - siden det ofte er slik at de som kommer med kritikk ikke har grunnkunnskap om lavkarbo, ikke har erfaring SELV med lavkarbo, og plukker ut argumenter for kritikken basert på tilfeldige søk på internett...

Mange av oss her inne har mange års erfaring med lavkarbokosthold, og vi har spist oss friske og i mange tilfeller også varig slanke.
Vi har lest ENORMT mange sider på nett, i bøker, studier og diskutert opp og ned med hverandre diverse påstander om lavkarbo. Jeg vedder glatt fløteboksen min på at vi kan klare - på en saklig måte - å plukke studiene du henviser til i så småbiter at man vil lure på hvordan de kom fram til noen konklusjon i det hele tatt ;)

Og så til det viktigste: Vi har mange års lavkarboerfaring - men de aller fleste har også tiårs erfaring med ANDRE kosthold... husk det også, det er ikke slik at vi kun har spist lavkarbo og that's it. Jeg har prøvd ALT i over 20 år.... og jeg mener ALT! Jeg kan GR sitt kosthold på rams, og vet fremdeles hvor mye kalorier det er i forskjellige matvarer, og hva som er magert og ikke... Jeg har også variert av og til mens jeg har spist lavkarbo for å kjenne hva som skjer i kroppen, med den erfaring at jeg har fått bekreftet at min kropp ikke håndterer kh annet enn fra grønnssaker og med lav GI over tid.

Dermed er det ikke slik at når du nå kommer med kritikk, så hiver alle seg over dette i forsvar uten grunnlag. Det ligger mye erfaring og kunnskap i tilbakemeldingene du får, så mitt råd er at du linker til alt som er grunnlag for påstandene dine, så kan vi heller diskutere på DET grunnlaget, enn "noe er leste på internett".

Viktigst? At du med din kritikk husker å respektere andre menneskers valg, kunnskap og erfaring, så skal nok vi her inne respektere at du er kritisk :) Ydmykhet når man erkjenner at man har mindre kunnskap enn andre i en diskusjon kan også være greit å ha med seg ;)

ps - ønsker du kilde til god info om næringsstoffer og hvor du finner de, sjekk ut [url]www.friskogfunksjonell.no[/url], skrevet av en masterstudent i ernæring. Lett og enkelt å forstå :)

Lillemy71 sa for siden:

Siden du tydeligvis leser mye (eller mange om du vil) bøker og fakta basert på forskning (forhåpentligvis ikke Wikipedia, det er ikke en kildehenvisning) bør du virkelig lese faktabøker om lavkarbokosthold som faktisk er basert på vitenskaplig forskning. De to viktigste etter min mening er: Bedre uten brød av Lutz og Matrevolusjonen av Andreas Eenfeldt (Kostdotoren).

Svært mange av brukerene her på forumet har gjort nettopp det, nemlig lest seg opp på relevant litteratur og satt seg inn i enorme mengder kunnskap om akkurat dette kostholdet. Jeg ser du avviser at mengden fett i kostholdet vårt gikk ned etter verdenkrigen, for du mener ikke det? Kom med fakta og tall basert på forskning så skal jeg støtte deg. Det er viktig å ha kunnskap om det man vil diskutere, kommer ikke langt med at jeg synes og jeg tror og jeg mener for jeg fant det i et søk på nettet, når det faktisk er brukerer her på forumet som sitter inne med enorme faktakunnskap basert på relevant forskning. Bl.a er Torkil Andersen, legen bak ketolysekuren.

Jeg går på lavkarbo for helsa sin skyld, selvfølgelig begynte jeg med dette i håp om å gå ned ( etter mange år med lavkalori og mye trening), men mest for helsa sin skyld. Jeg var overvektig for det at kroppen min var blitt syk etter mange år på et "normalt norsk kosthold". De aller fleste som begynner på lavkarbo fortsetter med det i en eller annen form.

Jeg synes det er litt rart at du kommer inn i denne tråden og vil henge deg på for å få lett tilgang til dagsmenyer som jo TS ber om, for så og snu på flisa og mene at lavkarbo er helt feil. I flere av innleggene dine avslører du gang på gang at du er kunnskapsløs når det gjelder lavkarbo og da er vel det kanskje bedre å lese seg opp litt fremfor å krangle som en trassig 4-åring?? :D

Mizzie sa for siden:

Har ikke sagt om at det er feil. Sier at det passer sikkert for noen. Men slike trendbølger med "bedrevitere" har jo mennesker faktisk en tendens å være. Og funker det for noen så skal jo alle ha. Uten å faktisk tenke på konsekvensene av det. Mennesker er og blir vanedyr.

Kunnskapen min er basert på flere års studier. Og jeg har dessverre ikke inntrykket av at det gjelder mange av trådene her inne. Som regel så svarer folk basert på ting som står på nettet, og misforstå meg rett, mange som ikke vet hva de snakker om.

Jeg ville ha tips på hva en slik diett er basert på og hva man kunne spise. Og jeg er fremdeles ikke overbevist om at det er det er det sunneste alternativet.

Det er en grunn til at ernæringsfysiologene advarer mot lavkarbo. Mettede fettsyrer skader faktisk hjertet og blodårene. Og å utelukke karbohydrater har også konsekvenser for metabolismen. Så har man tarmhelsen som man bør tenke på.
Helsedirektoratet er for den tradisjonelle matpyramiden. Så kan det virkelig være at alle disse tar så grundig feil??

Det var noen som nevnte i denne tråden at før i tiden, så var det mye sunnere mat, folk lagde mat fra bunnen av, så hvordan kan det ha seg at du mener fettprosenten i kostholdet gikk ned etter krigen?? Rett etter krigen var det mange som fikk tilbud om å gå på direkte fettkurer. Senere ble det mere vanlig å oppdrive junkfood med mye fett... Samt tradisjonell mat inneholdt også mye fett den gang. Fet fisk ble enklere å få tak i, julematen, fårikål, osv..

Jeg har faktisk lest boken Frisk med lavkarbo. Den har jeg liggende her hjemme. Men det betyr faktisk ikke at det er sunneste måten å ha i seg næring på. Selv om jeg også kan se fordeler med det, så skjønner jeg egentlig ikke hvorfor folk vil kutte viktige næringstoffer i fra maten for en diett som går ut på å spise mye fett- du må jo si deg enig i at mye fett ikke er bra for kroppen?

Når dette er sagt. Tror jeg helt sikkert på at det er NOEN her inne som har lest og har mange år erfaring med dette, Og som har funnet ut at det funker for de. Og jeg kan også skjønne at dette er ment som et kostholdsprogram som ikke skal vare over tid, men som man har en stund slik at man får kartlagt kostholdet sitt og blir obs på hva man spiser. - Men det er fremdeles ingen langtidsstudier som viser at lavkarbo er gunstig. Og jeg mener det er bra å få dette opp i lyset, men at det absolutt bør forskers mye mere på det.

Jeg har vært medlem siden 2008 og sett mange av trådene her inne som tyder på svært lite erfaring, og forsvart med angrep mot de som kommer med reelle spørsmål.

Synes jo også det er rart at folk ikke er mere skeptisk enn det de er. For det er noe som heter at det er for godt til å være sant?

senorita sa for siden:

Syns igrunn du motsier deg selv jeg, eller var de første innleggene dine bare trollete da igår? Hvis du har lest i så mange år, så burde du vel fint klare å sette opp en diett selv som TS spør etter... Syns det er mer rart at hvermannsen ikke er mer skeptisk jeg, enn de er.. Det kommer jo stadig frem i media alt mulig rart de putter i maten... Skjønner heller ikke at du mener lavkarbo kutter viktige næringsstoffer.. Sukker, hvetemel, o.l er IKKE NÆRINGSRIK mat. Jeg har selv gjort dette i flere år, etter oppfølgning av lege, og målt alt mulig av verdier og ALT har blitt bedre på lavkarbo. Det er vel heller ingen langtidsstudier som viser at lavkarbo er spesielt ugunstig? Så lenge noe virker for meg og jeg blir FRISKERE av det, så ser jeg altså ingen grunn til å trykke i meg snop, pizza, loff og pasta gitt :)

Charlott sa for siden:

Må bare si at jeg ikke finner særlig relevant kunnskap i det du skriver, du blir litt mer troverdig om du kan vise til faktisk kunnskap fremfor bla-bla-bla om gamle myter, slik du har gjort til nå :)

Mitt spørsmål til deg; hvilke næringsstoffer går jeg glipp av på lavkarbo?
Helt konkret?

Så vil jeg bare sånn i forbifarten nevne at lavkarbo er helt frivillig, om du ikke føler deg komfortabel med den type kost, er det bare å la være å spise lavkarbo. Ille enkelt :D

Mizzie sa for siden:

Har hverken snakket om sukker og hvetemel her. Er jo ganske ensforma å nevne de to. Jeg sier også at jeg til en viss grad også skjønner folk som går på dette.. men dere vil jo tydeligvis ikke se fakta som ligger her når man skal veie opp disse kostholdene. En annen ting som jeg har inntrykk av, er at mange på lavkarbo tar ekstra vitaminer og mineraler i tillegg til dietten. Næringsstoffer er ikka bare vitaminer...

Jeg skriver også at jeg er åpen for det, men at det bør forskers mere på det. Og jeg synes det er bra at du i hvertfall har oppfølging av lege på dette. Tviler på at mange i denne lavkarbotrenden faktisk har det. Og det er nettopp det jeg skal frem til...

Mizzie sa for siden:

Har ikke skrevet om gamle myter her heller. Da er det nok du som har mangel på kunnskap om det er det eneste du kan komme med. Har begrunnet mine meninger ganske godt.

Synes det er litt artig at du kommer med svada når jeg prøver skape en diskusjon om dette.. Lite usaklig i grunn...

Hvorfor er det så mange på lavkarbo som tar tilskudd i form av vitaminer og mineraler da... om du får i deg ALLE næringstoffene?

Tror nok det er like mange som mener tildels det samme som meg, men vanskelig å hente objektive meninger i dette forumet tydeligvis...

senorita sa for siden:

Folk tar tilskudd fordi maten dyrkes frem dårlig og inneholder for lite næring pga feilforing og kunstgjødsel feks. Folk som ikke spiser lavkarbo burde nok også tatt tilskudd, men at dem ikke er bevisst på det er nok ikke vår feil. Jeg hadde stor mangel på vitaminer da jeg tok blodprøve da jeg spiste normalt høykarbo...

Charlott sa for siden:

Gliser.... dette sier vel sitt ;)
Du kan mao ikke fortelle hva jeg får i meg for lite av?

bligravid? sa for siden:

Heia
At folk spiste mindre før er kanskje riktig, men maten var da leget fra bunnen av. I tilegg har vel vi i Norge aldri kunne brukt så lite av vårt budsjett på mat som nå. Med mindre penger og større andel av budsjettet til mat måtte det gå i basisvarer. Potet ble btw ikke populært i Norge for alvor før på 1800-tallet, den ble innført i Europa første etter at Amerika ble oppdaget. Poteten er ikke gammel husmannskost.. Men innført fordi den var billig og vi Europa gikk inn i en liten istid. Fisk og kjøtt er derimot gammel husmannskost, og slev i min bardom (jeg er rundt 30) var vanlig kost mandag til fredag ute på landet i Nord-Norge.

Gulrot og andre rot-grønnskaer er innkludert i flere lavkarboretninger. Frukt i mindre grad, frukten er også nå i større grad enn tidligere dyrket for mest smak og ikke på vitaminer. Mine forelder var også av den generasjonen som spiste frukt til jul, da de fikk det sent, de fikk den såkalte "amerikapakken". Frukt er ikke daglig kost i Nord-Europa fra gammelt av. Men godt er det, og i moderate former noe du nok kan unne deg uten at det blir usunt :)

Btw å trene mye, er ikke det samme som å ha en hard arbeidsdag i 8-12 timer 6 dager i uka på gården eller på havet.. Vil heller ikke si at de som trener aktivt er de som sliter med vekta heller da. Ikke som regel.

Personlig er jeg en typisk overspiser, gi meg litt og jeg tar mye.. Sikkert homoner i ubalanse eller whatnot... Lavkarbo virker på meg slik at jeg ikke har lyst(!!!!) å spise hele tiden, for det var nok sikker slik jeg ble feit. Spiste når jeg hadde lyst på mat, ikke når jeg var sulten. Derfor, så selv om jeg er 100% enig med deg om at moderat mengde av alt er bra, så funker ikke det for meg.. Men får du det til, så er glad på dine vegne :D

Dietta sa for siden:

:lol::heia::heia:

Mizzie sa for siden:

Takk for saklig, god svar:)))

Er slike diskusjoner som er verdt å ta del i:))

Mizzie sa for siden:

Hva er poenget ditt? Har ikke en diskusjon her som gjelder spesifikt deg... en generell diskusjon på folk på lavkarbo og lavkarbotrenden..

Vet ikke hva du har i deg, men er jo egentlig ikke interessant i det store og hele...

Jeg vet også at jeg kan ha mye feil i mine meninger, og jeg er hele tiden åpen for å lære.. men for all del;)

shailene sa for siden:

Du gir ikke inntrykk av at du er særlig villig til å lære da... Jeg sitter ihvertfall med inntrykket av at det var bortkastet tid å prøve å hjelpe deg i det hele tatt, men jeg håper jo du tar til deg all den gode infoen om lavkarbo du har fått her. Men som nevnt mange ganger her allerede er det jo ingen som tvinger deg til å spise lavkarbo hvis du ikke er overbevist om at det er det rette for deg. Mange av oss var nok heller ikke overbeviste før vi prøvde det selv over en periode, og fikk sjansen til å selv kjenne på kroppen hvor bra dette faktisk er (for oss). Om du vil gi det et forsøk eller ikke er jo 100% opp til deg, det er ikke vår "jobb" å overbevise deg.

Er forøvrig ganske sikker på at Charlott ville vite hva lavkarbere generelt får i seg for lite av, siden du mener man får mangel på næringsstoffer av å kutte ut frukt, korn, poteter, etc. :)

Charlott sa for siden:

:ja:

Om du har kunnskapen og vil dele den, burde dette være et helt greit spørsmål å svare på :)

Hva er det den jevne lavkarber ikke får i seg av næringsstoffer?

Vi kan gjerne gjøre det enda mer generellt, hvordan ser du for deg at en gjenomsnittelig lavkarber spiser siden du mener lavkarbere vil mangle næringsstoffer? helt konkret?

Ille nysgjerrig på dette serru :)

Nerthus sa for siden:

Må det være ulemper? Som hva da?

Sammenlignet med et hvilket som helst kosthold ( i mitt tilfelle) har lavkarbo MEST fordeler og MINST ulemper :)

Nerthus sa for siden:

Fettinntaket HAR gått ned etter siste verdenskrig, sjekk bare statistikken (jeg har ikke link til deg akkurat nå). Det skyldes statens advarsler mot at fett er farlig og gjør deg tjukk. Det snedige er jo da at man ikke har fått MINDRE overvekt og MINDRE hjerte- og karproblemer selv om fettinntaket har gått ned... hvorfor det mon tro?

Det blir en kraftig forenkling av overvektsproblematikken å si at man er lat og bare ønsker raske løsninger. Min påstand er at noen kropper håndterer kh dårligere enn andre, og det å kjempe mot den sulten som kommer etter blodsukkerfall er som å holde seg våken når kroppen helst vil sove, man klarer det en viss tid - før man må gi etter. På lavkarbokosthold slipper man å kjempe MOT kroppen, man spiller på lag. Forklar hva du mener er forskjellen i variert og mettende mat før kontra nå. Faktum er vel at "før" spiste man faktisk ganske så ensidig, og man spiste etter det som var tilgjengelig. Sild og potet i lange baner var slett ikke uvanlig på kysten (det har farmora mi fortalt mange historier om...). I dag derimot kan vi velge HVA vi vil av matvarer - så kan du kanskje spørre hvorfor vi velger å spise "dritten" (les uten næring - med masse energi) og ikke motsatt? Kan det kanskje ha noe med at denne dritten - sukkeret og stivelsen - trigger blodsukkeret på noe som helst vis? Du viser en ganske så arrogant holdning til en del mennesker du ikke vet noe om - om du da ikke er lege og opplever at det kommer mange til deg pga "ingenting"? Dagens livsstilssykdommer er etter min mening pga elendig ernæring (i hovedsak). Vi spiser for lite grønnsaker og gode protein- og fettkilder, og for mye ren energi uten næring. Lavkarbo er - om man fjerner alt det "følelsesmessige" rundt lavkarbobegrepet et kosthold som består av rene proteinkilder som kjøtt, fisk, fugl og sjømat, varierte grønnsaker, og gode fettkilder som smør, cocosa, olivenolje mm. Noen tolerere noe frukt og belgfrukt uten at kroppen reagerer negativ på dette. Kål er da lavkarbo-lovlig mat? Spiser gjerne fårikål jeg - uten problemer :) Men at fiber er så himla VIKTIG å få i seg - har du kilder på dette? Brød er heller ikke den optimale fiberkilden, grønnsaker inneholder store mengder fiber som nok i mengde vil dekke det behovet du mener er viktig. Husk at brød inneholder korn. Korn har fra naturens side utviklet antibeitestoffer - for å unngå å bli spist av dyr (da korn ikke kan spres via dyreavføring). Antibeitestoffer ødelegger dyrenes fordøyelsessystem - og derfor spiser ikke dyr korn... med unntak av de stakkars dyra vi tvangsforer med korn da... nå hørte jeg at de skal fore LAKS med KORN og ERTER også! Helt hull i hodet spør du meg! List gjerne opp det du mener "mangler" av næring på et lavkarbokosthold så får vi en reell saklig diskusjon, du er bare veldig vag i påstandene dine og da blir det vanskelig å imøtegå de også :)

Grønnsaker inneholder større mengder næring pr bestemt vekt enn frukt gjør, så jeg anser dermed frukt som ikke livsnødvendig næringsmessig. Du vet sikker at feks paprika har mye mer c-vitamin i seg enn samme mengde appelsin? Fett derimot, der finnes det essensielle fettsyrer som er akkurat det - essensielle for kroppen. Samme med aminosyrer fra protein. Så igjen - kan du si hva som "mangler" av næring i et lavkarbokosthold?

Uffameg, du har en forferdelig nedlatende måte å uttrykke deg på? Ernæring har jeg lest mye om - men kanskje du bør gjøre det samme? Tenk nøye gjennom hvorfor en stor mengde ernæringseksperter er FOR og en stor mengde ernæringseksperter er MOT lavkarbo, med akkurat samme utdanning bak seg... hva sier det deg? Du høres nå ut som en papegøye - som gjentar det som er av "skremselspropaganda" i media, kan du linke til bakgrunn for dine påstander så kan vi lettere se på de og evt imøtegå de.

Det finnes ikke noe lavkarbohysteri i dag - annet enn i media. Mange her inne begynte å spise lavkarbo lenge FØR media plukket det opp og gjorde det til ukentlig tema.
For høyt fettinntak er vist i senere studier at IKKE er faktor i økning av hjerte- og karsykdommer. Hvilke studier har du som grunnlag for dine påstander? Link gjerne :)
"Det kan gå utover nyrene.." - her synes ikke jeg du holder deg særlig saklig selv - hva slags argument er det? Om du tenker på at myten om at lavkarbo betyr så himla mye protein - og mye protein er angivelig farlig for nyrene, får du heller skrive det.
1 - man spiser ikke nødvendigvis mer/mye protein på et lavkarbokosthold kontra et kosthold anbefalt av staten.
2 - siste forsøket jeg leste fra Danmark hadde testet proteininntak opptil 3 g pr kilo kroppsvekt uten at de kunne finne noe bivirkninger.
Derimot er det en kjent sak at har man en nyresykdom eller nyreproblemer skal man være forsiktig med protein-inntaket, uavhengig av hvilket kosthold man spiser.

Javel, har du en link til denne forskningen? Del gjerne linker med konsekvenser av å spise mye fett også.

I mitt tilfelle har mitt kolesterol gått NED etter snart 3 år på 70% fett av totalt energiinntak pr dag. Triglyserider i blodet har også gått ned. Mange her inne har samme erfaring - kan du forklare det?

Våkn opp, Norge ER allerede rammet av et stort helseproblem. Vi har nå like mange overvektige som "hvite" amerikanere... vi har enorm økning i livsstilssykdommer som feks dia2. Mange lider av ledd- og muskelsmerter som ikke går vekk.

Den siste boka til Hexeberg deler et svært stort antall pasienthistorier om svært syke og tildels uføre mennesker som har fått tilbake helse og liv ved å spise lavkarbo - altså RENE råvarer.

Men når du nå har lagt fram alle de tingene du mener er feil med lavkarbo - kan du ikke dele din løsning på problemet da? Gjerne med litt detaljer, feks kan du gi en ukeplan på måltider som vil sørge for god helse og lavere vekt?

Du skal få link til alle mine påstander når du begynner å linke til dine... ok?

Og du stilte et annet spørsmål her - hvorfor man må ta så mange kosttilskudd når man spiser lavkarbo - la meg snu det litt om - tror du alle som IKKE spiser lavkarbo får dekket sitt daglige ernæringsbehov gjennom maten de spiser? Jeg tror mange lider av store og varierte mangler - det gjorde ihvertfall jeg etter et år på Grete Roede kost (som skal være så himla sunt liksom).... nå tar jeg en tilpasset mengde kosttilskudd for å få opp balansen så kroppen kan ta bedre vare på seg selv. Fortsetter jeg så på lavkarbo med rene råvarer og varierte grønnsaker regner jeg med at jeg slipper å ta så mye kosttilskudd faktisk :)

Lillemy71 sa for siden:

Du har ikke kommet med en eneste link til en eneste av dine påstander. Du har ikke begrunnet dine meninger ganske godt, da bør det i hvertfall være linket til noe form for seriøs forskning.

Alt du sier er :

• jeg har lest det et sted (ja- hvor da??)
  • jeg har funnet det på nettet (igjen - hvor da??)
  • jeg tror ikke/ jeg mener (ok personlige meninger er lov i en debatt, men sammen med enkelte påstander bør det begrunnes)

Du sutrer over at du ikke får støtte for folk vil tydeligvis ikke diskutere seriøst og du er ekstremt nedlatende. Du motsier deg selv gang på gang og klarer ikke hverken å begrunne eller gi kildehenvisning på noen av de påstandene eller synsingen du kommer med. Du avslører en grenseløs kunnskapsløshet om lavkarbo, men påstår du har lest mye ? Eller forresten det var visst en lavkarbo-bok, og i følge deg selv er jo det for lite kunnskap ? Du mener at de fleste på lavkarbo er kunnskapsløse og bare har hevet seg på en "trend" ( er du journalist i VG eller)??

Alt dette og du forventer å få i gang en seriøs debatt?

For det først var ikke dette en tråd for å diskutere fordeler og ulemper med lavkarbo.

For det andre argumenter på en skikkelig måte, gi kildehenvisning og ikke bare blås av det andre har og si for det ikke passer deg.

For det tredje flere her og spesielt Nerthus har prøvd å gi deg konstruktiv kritikk, svare på dine spørsmål og gi deg gode referanser til diverse litteratur - og du bare blåser av det og turer videre og forlanger allikevel en seriøs debatt? :confused:

Jeg bare rister på hodet, jeg kan godt diskutere dette kostholdet og fordeler og ulemper men da får det være litt seriøsitet og kunnskap i det og ikke bare en haug med fjortis-påstander - forattedetbareersånnfordetstårpåwikipediass....... :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.