< Tilbake til oversikten

Kan lavkarbo kombineres med et kosthold uten melkeprodukter, gluten og gjær?

MayBritt80 sa for siden:

Hei jeg er ei jente på 32 år som har fått påvist pco og som utredes for me nå. Jeg har et kosthold uten gluten, gjær og melk. Lurer på om dette lar seg kombinere med lavkarbo, for jeg har ca 30kg for mye etter to tette fødsler. Vet lavkarbo er en flott måte og gå ned i vekt på for mange venninner som har prøvd dette og lykkes, men har aldri turt prøve pga mine allergier. Kan dette kombineres? Spør her for det virker som det er mange her med mye kunnskap om lavkarbo.
Håper på svar

Rin sa for siden:

Å kombinere lavkarbo med glutenfritt, gjærfritt og melkefritt er helt problemfritt! :heia:

Når du velger et kosthold som i all hovedsak er basert på kjøtt, fisk, egg, grønnsaker og sunt fett, så sier det seg selv at det ikke er mye gluten eller gjær på tale. :) Mange liker å bruke fete meieriprodukter, men de er jo på ingen måte nødvendige.

Lykke til!
(Jeg har ME, og har gått ned over 30 kg bare ved kostholdsendring - så det er fullt mulig. :ja:)

synsegulla sa for siden:

Så flink du er Rin! Jeg lurte også på det samme, dvs om jeg skulle prøve å kutte ut melkeprodukter også. Sukker og all gluten er allerede borte fra kosten. Men jeg er usikker på hvor variert mat jeg kan lage da. Må lese meg opp litt. Spennende tråd dette :)

smgj sa for siden:

Hvis man ikke lager "norsk" mat, men henter inspirasjonen utenlands så er det mye man kan lage. Mye melk/fløte kan erstattes med kokosmelk/-fløte.

MayBritt80 sa for siden:

jeg bruker jo jytte mel eller maizenna i sauser og slik, også spiser jeg glutenfritt og laktosefrie knekkebrød. Men godt og se at det lar seg kombinere, Hvor mange gram karb spiser du om dagen? og hva regnes som sunt fett? Så godt og vite at det er håp for meg :) Brukte du mange år på og gå ned så mye eller?

MayBritt80 sa for siden:

Jeg bruker havrefløte og rismelk jeg da, er det noe jeg kan fortsette og bruke i lavkarbo eller er det for mye karbs?

smgj sa for siden:

Kommer an på hvor strikt du vil være. Jeg - som 100% mot telling ;) - vil anbefale deg å telle et par-tre dager sånn at du får en viss føling med hvor dine karbohydrater kommer fra. (Det kommer jo an på hvor mye du bruker, hvor ofte osv. Og hvilken lavkarboretning du ønsker "å bekjenne" deg til. )

Helt generelt så er kokosmelk/-fløte et bedre valg på et lavkarbokosthold siden det inneholder bra fett og lite karbohydrater. Det er jo derfor det kalles lavkarbo... ikke sant. ;)

MayBritt80 sa for siden:

Har ikke så innmarig mye kunnskap om lavkarbo så aner ikke hvilken retning jeg vil bekjenne meg ;) Men noe som passer til allergier som jeg har, altså melkeallergi, glutenallergi og gjærallergi. Også spiser jeg masse grønnsaker og lite rødt kjøtt, erstattet en del ting med linser kikerter og bønner, er det noe jeg kan fortsette og bruke i lavkarbo? Hva er sunt fett? Det ble mange spørsmål på en gang :)

smgj sa for siden:

Med det utgangspunktet vil jeg anbefale deg å se på primal blueprint/paleo - du finner info i linken i signaturen min. Kort sagt er det en lavkarboretning som legger vekt på at vi skal spise den maten kroppene våre har tilpasset seg gjennom tusenvis av år med utvikling. Dvs at alle de nye "matoppfinnelsene" de siste 1000 år ser man på med skepsis. Generelt så utelater man alt korn, vurderer melk&melkevarer i hvert enkelt tilfelle (og helst upasturisert) og unngår alle tilsetningsstoffer. Vekten ligger på rent kjøtt/fisk/fugl/skalldyr/egg og grønnsaker i alle varianter. Litt nøtter, frukt, bær og frø. Man vektlegger mettet eller enumettet fett. Flerumettet fett skal komme fra råvaren (som fisk eller oliven) og ikke fra flaske. Man bruker i lite grad oljer og når man bruker oljer så bør de være kaldpresset. (Du finner ut mer om hvorfor flerumettete, industriframstilte oljer ikke er bra etter hvert.)
Poenget er altså at man tror at det tryggeste for helsa er å spise mat som vi har tilpasset oss over lang tid, framfor "ny" mat som man ikke kan lage på kjøkkenet.

MayBritt80 sa for siden:

Okei da skal jeg sjekke ut det :) Høres ut som noe som kan passe for meg, iogmed det ikke er store mengder med fett som jeg ser andre som går på lavkarbo spiser, litt redd fettet jeg, men bruker kaldpresset olivenolje og lager dressinger og slik med. Og har mye grønnsaker og fisk i kostholdet allerede så dette virker som noe som passer for meg :) Tusen takk for tips:D

Lemen sa for siden:

Bare et lite apropos; gjær i lavkarbokosthold er omtrent helt umulig da gjær trenger sukker/ mel for å heve. :)

Rin sa for siden:

Jeg har lagt meg på det som kalles "ekstrem" lavkarbo, er i ketose og spiser som regel under 20 gram karbohydrater om dagen. (Men er oppe i 50 iblant også - har oppdaget at så lenge det er karbohydratkilder jeg tåler, går det helt fint.) Så jeg spiser ikke bønner, linser og sånt - men jeg støtter smgj sine anbefalinger om paleo/steinalderkosthold. :)

Vektnedgangen har tatt ca to år. Det er veldig individuelt hvor raskt man mister kiloene sine, så det er vanskelig å bruke andre mennesker som målestokk - men det er greit å prøve å unngå stress og hastverk, altså...

Sunt fett finner du mye informasjon om her på forumet - ganske flåsete kan man si at det er "nesten alt, minus transfett". :cool:

Yrla sa for siden:

Det er masse deilig du kan lage av nøttemel og frø. proteinpulver kan også brukes i bakst/snop.

Veggpryd sa for siden:

Så finnes det noen kokebøker med oppskrifter uten gluten, sukker og melk. F.eks. Friskere Fremtid av Terje Sandberg har mange spennende og gode oppskrifter. :)

Alynna sa for siden:

Er det melk (o.l.) eller meieriprodukter i det store og hele du må unngå? Tenker ost, smør...

Gjær og gluten finnes knapt på denne dietten, i alle fall om man tenker på det som går under lchf/atkins/ketolyse osv...

Noen har glutenmel i baksten sin, men det kan jo fint byttes ut med annet proteinmel, eller så kan man bare droppe å lage akkurat de få tingene, uansett.

Jeg bruker forresten mye kokos og soyamelk, litt hvert til sitt bruk.

MayBritt80 sa for siden:

Gjelder ost og smør også ja, så bruker soyaost og rismelk, smør uten salt og melk. ellers går det i olivenolje og rapsolje :) Til baking har jeg brukt jytte mel og maismel men hvis det ikke er gluten i proteinmelet kan jeg jo bytte ut med det,:)

MayBritt80 sa for siden:

Takk veggpryd den skal jeg sjekke om jeg finner og kjøpe meg den :) Den kan brukes på lavkarbo kost?

shailene sa for siden:

Glutenmel i lavkarbo-oppskrifter kan byttes ut med litt mindre mengde fiberhusk/psyllium husk, det bruker du kanskje allerede? Er visst vanlig å bruke i glutenfri bakst. Med proteinpulver blir det ikke helt det samme. Andre meltyper i vanlige/glutenfrie oppskrifter kan byttes ut med kokosmel (best i søt bakst), eller avfettet mandelmel og diverse fibermel (jeg liker å kombinere mandelmel og pofiber) :)

Runegutt sa for siden:

Du bør se litt på de forskjellige kostretningene her inne.
Vil du gå ned relativt greit og enkelt, så er et ketogent kosthold ganske greit. Om det heter Ketolyse, LCHF eller Atkins Induksjon spiller mindre rolle.

HP har laget en fin liste over tillatte matvarer på Atkins induksjon. Den kan være et greit utgangspunkt. Stryk det du ikke kan spise så er du i gang:
forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=419

Hvis det er et kosthold for livet du tenker deg, så er Lindberg omtrent der vi ender til slutt. Lindberg er mindre fett og mer karbohydrater.
forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=1475
Tenker du Lindberg, så bør du skaffe deg boka "Kost i ballanse"

Håper svarene mine er såpass forståbare at du ser nytten i dem.

maynard sa for siden:

Ei venninne av meg lever lavkarbo uten melkeprodukter, gluten, egg, tomat, svinekjøtt ++ pga diverse allergier. Det går helt fint. Som hun sier det, hun er dømt til å spise sundt resten av livet og det er faktisk ikke så ille ;)

MayBritt80 sa for siden:

Fiberhusk og pofiber bruker jeg en del av ja, syns ikke det blir så tørt da når jeg bruker det, også linfrø solsikkefrø og sesamfrø. Men mandelmel har jeg ikke prøvd det må prøves :) Får man det i helsekost butikk eller?

MayBritt80 sa for siden:

Høres bra ut :) Da er det håp for meg og da med andre ord hehe ;)

MayBritt80 sa for siden:

Det var de apsolutt Runegutt :) Skal sjekke ut begge deler :)

Yrla sa for siden:

Runegutt, vi må ikke ende på fedon, vi kan spise uten bønner og frukt i kostholdet livet ut.

shailene sa for siden:

Ja, syns også pofiber og fiberhusk gir bedre konsistens, mer som ekte hvetedeig :) Mandelmel får du på helsekost, ja. Vær obs på at det finnes forskjellige typer, den som er avfettet fungere best som erstatning for vanlig mel.

MayBritt80 sa for siden:

Da skal jeg se etter det i helsekoseten i morgen skal dit og kjøpe tagatesse, det er visst lavkarbo vennlig sukker etter det jeg skjønte?

shailene sa for siden:

Ja, tagatesse er bra hvis du ikke liker sukrin. Er tagatesse som er mest likt sukker ihvertfall, men det kan gi litt magetrøbbel og har bittelitt karbo i seg.

MayBritt80 sa for siden:

Så sukrin er bedre da enn tagatesse? Vet ikke om jeg liker sukrin for har aldri prøvd det, men hørte ei venninne si det var veldig søt smak på det??

Yrla sa for siden:

Tagatesse har dobbelt så søt smak som sukker og sukrin har kun 75% av søtheten til sukker. Sukrin har lavest GI og kalorier ja.

shailene sa for siden:

Tagatesse smaker mye bedre enn sukrin da, nesten helt likt sukker, og oppfører seg mer likt sukker. Det er vel derfor mange foretrekker det. Sukrin gir ofte en ganske ubehagelig smak og følelsen i munnen, knaser ofte litt for at det ikke alltid løser seg helt opp.. Med tanke på karbohydrater og bivirkninger er vel sukrin bedre. Pluss at tagatesse inneholder litt av det samme stoffet som er i Splenda, så de som reagerer på Splenda må være obs på det. Så du får nesten selv veie for og imot, jeg foretrekker iallefall tagatesse selv om jeg får litt magevondt hvis jeg spiser for mye av det.

Yrla sa for siden:

Sukrin knaser ja, sukrinmelis er ok da. Jeg har blitt så vant til sukrin at jeg tåler at det knaser om jeg ikke har sukrinmelis, det blir jo godt. grunnen til at jeg ikke kjøper tagatesse er at det inneholder like mye isomalt som tagatose og gir en del kalorier i motsetning til sukrin.Isomalt søter bare halvparten av det sukker gjør og har halvparten av kaloriene, dvs det i praksis er som sukker med unntak av GI som er lavere enn sukker. www.lavkarbo-torget.no/index.php?do=product&id=255
www.caloriecontrol.org/sweeteners-and-lite/polyols/isomalt

shailene sa for siden:

Har dårlig erfaring med sukrinmelis til glasurer, karameller/fudge, sjokolade og slikt, der knaser melisen også. Går greit der det er en del væske, men det funker ikke likt vanlig melis til alle formål, hvis ikke det er jeg som har gjort noe feil.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.