Jeg er bokstavelig helt fersk:P
Jeg har tidligere gått på Grete Roede o.l, men det glir alltid ut, og jeg og min samboer har derfor bestemt oss for å endre livsstil, og har tenkt på lavkarbo/LCHF. Jeg har en del spm som jeg håper dere kan svare meg på:
Hvordan vet dere at dere er i ketose?
Har hørt en "regel" om at man skal ikke kjøpe varer med mer enn 10g karbo pr 100g, stemmer dette at det er en fingerregel?
Skal man ikke spise grønnsaker som vokser under jorda? Hvilke grønnsaker er greit?
Leser at man ikke skal spise frukt, er det pga sukkeret stiger, eller pga evt søtsug? Pleier å lage smoothie med banan og kiwi innimellom, eller ta en banan før trening, men er dette fy fy? Bær er vel greit?
Jeg ønsker å gå ned en del i vekt, og deretter når jeg er fornøyd med vekta, fortsette å leve på LCHF, men hvor mye karbo bør jeg ligge på pr dag for vektreduksjon? Og hvor mye når jeg er fornøyd med vekta?
Er det noen regler på sukkerinnhold i ting? Hva er det man maks skal innta?
Når man ønsker vektreduksjon, kan man alikevel tillate seg litt "smågodt" i helgene? Da snakker jeg om LCHF smågodt selvfølgelig
Ser også at mange skriver at man ikke kan innta brus? Jeg drikker som regel fun light, men syns det er veldig godt med litt cola zero eller pepsi max inni mellom. Men dette er ikke lov? Er det i såfall grunnet evt søtsug eller annet?
Håper på svar og hjelp fra dere, da jeg er helt blank føler jeg:P
Du merker det som regel på ånden, i alle fall de første par månedene.
Jeg pleier å holde meg unna alt over 8g pr 100. Og er forsiktig med mengden av alt over 3-4, egentlig.
Hovedsaklig de over jorda. Noen av de under jorda er også bra, som sellerirot f.eks. Jeg spiser blomkål, brocolli, paprika, fenikkel, stangselleri og sellerirot for det meste. Og så lurer jeg inn en gulrot nå og da.
Frukt består i all hovedsak av sukker og vann. jeg spiser likevel en frukt eller to til dagen, men mange unngår det helt. Bær er bedre ja.
Høyst individuelt. Noen legger seg under 20g pr dag, jeg ligger på 40-50 og tar likevel av jevnt og trutt. Under 72 trenger du ikke tenke på å redusere fettmengden du inntar.
Det går vel helst på totalt inntak av karbo pr dag. Men sukke rbør unngås, det skaper sug.
LCHF snop går jo. Jeg spiser mye 70% sjokolade og peanøtter for min del.
Du bestemmer hva som er lov, så enkelt er det. Jeg drikker en del Fun Light, men ikke brus. Men søtstoffet i sukkerfri brus er generelt sett ikke veldig sunt da...
Lykke til på lavkarbo, jeg garanterer at dere vil bli positivt overrasket!
Du bør lese nybegynnertråden og et par-tre bøker om du vil satse på dette.
Grønnsaker over jorda er de som IKKE er røtter som kålrot, gulrot og potet.
Du bør se på matvaretabeller fordi det høres ut som du ike har gjort det noe særlig:)
Da ser du hvilke nøtter og grønnsaker som har lite karbohydrater, hvilke meieriprodukter som har lite karbohydrater osv. Mange her bruker diett.no som verktøy. Sukker er ikke lov. Du må velge en av lavkarboretningene fordi de gir forskjellige anbefalinger.Regelen er ikke 10 karbo, men max 5.
Du finner nybegynnertråden Yrla snakker om i signaturen min :) Start med en titt innom der!
Hvor mye kh du velger å spise hver dag er individuelt, les deg litt opp og prøv deg litt fram. I linken lavkarbo på 3 minutter - også i signaturen min - finner du en grei "start" veiledning for lavkarbo som ikke innebærer telling eller veiing, hva med å begynne der?
Poenget er at velger du å spise veldig lite kh, kan du spiser mer fett. ØNsker du å spise en hel del mer kh, MÅ du passe på fettinntaket, ellers kan du risikere å legge på deg. Kunnskap er makt, så bruk tid på å sette deg inn i hva lavkarbo dreier seg om. Velg gjerne en bestemt retning som du følger strikt de første månedene, så kan du heller justere kostholdet slik du ser passer deg best når du har mer kunnskap om hvordan du kan gjøre det :)
Takk for svar, skal sjekke litt og lese litt jeg nå da :D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.