Hei:)
Det er sikkert mange som bruker soyaprodukter og det er forskjellige meninger om de er sunne eller usunne.Men også det er mye av propaganda,og mange nye forskning som er imot å bruke soya.For mange år siden var det veldig sunt,og i de landene som soya ble brukt mest,viste det seg at de ble beskyttet mot kreft, særlig brystkreft.Sønnen min er vegetarianer og bruker soyaprodukter i mange år.Han har ikke noe bivirkninger av det.Selv begynte jeg å ha soyamelk i kaffe,for å spare på karbene;)Men sluttet med det etter 4uker, etter at jeg har lest om negative bivirkninger.Ellers finner vi soya i mange dagligvarer...
Hva mener du???Takk,takk.
jeg har ikke prøvd soyaprodukter i det heletatt... men jeg tror jeg hadde hatt glede av det! (jg tåler ikke melkeprodukter så godt) men jeg har lest så mye om de negative bivirkningene, så jeg tør ikke begynne å bruke det :P
Hva man måtte mene om soya er vel egentlig uinteressant. Det man vet om soya er mer interessant.
Soya (som ikke er fermentert) inneholder tildels store mengder hormonhermere (østrogen). Dette innebærer at soya uansett ikke er sunt. At mange tåler en viss mengde soya uten at det påvirker helsen er en annen sak. Mengden man inntar er sannsynligvis avgjørende for hvor mye uhelse soya eventuelt fører med seg.
jeg tror for mye av hvilken som helst ting er skadelig i lengden.
jeg bruker en halv liter soyamelk dgl og har gjort det i flere år uten at det har satt ned forbrenninga. jeg må ha noe i te og kaffe og fløte vil jeg ikke bruke pga energimengden.
jeg er litt urolig for soya i mengder så jeg bruker ikke andre soyaprodukter så lenge jeg drikker melka.
Er det soya som er usunt eller er det at det inneholder østrogen??
Damer blir jo anbefalt å ta østrogen når de nærmer seg overgangsalderen.
Øl inneholder jo østrogen... Ganske mye.. Skal man fraråde det også?? Te laget av humle skal jo hjelpe damene under overgangsalderen...
Linfrø fikser også østrogengreia! Pass dere menn! Ikke spis for mye linfrø eller drikk for mye øl da får dere pupper! :rolleyes:
Enig med deg om det:p
Husker at min tante sa til meg en jul da jeg var liten at vi måtte skynne oss å spise appelsiner før det ble giftig, allerede da var det begynt å bli fokus på sunne matvarer og ikke å jeg er en godt voksen dame, så dette er faktisk noen år siden. Pizza var eksotisk:eek: og taco fantes ikke:confused:
Jeg bruker soyamelk og fløte da jeg ikke tåler melkeprodukter, men merker det om jeg inntar for mye, da får jeg hetetokter.
Og når det gjelder "gift i en periode og lindre i en annen" så er det nå sånn at når ens egen kropp sin naturlige østrogenproduksjon faller så vil det å erstatte denne produksjonen med eksterne østrogener holde igjen/fjerne overgangssymptomene.
Om det er bra eller ikke i den situasjonen, det er en helt annen diskusjon som jeg ikke har satt meg tilstrekkelig inn i ennå. (Satser på at jeg har noen år igjen før det blir nødvendig å ta stilling til det... ;) )
Joda, man drukner jo hvis det blir for mye vann også...
Her snakker vi imidlertid om noe som egentlig ikke er menneskemat, og derfor kan utelukkes fra kostholdet uten at det har noen negative effekter. Hver enkelt får jo avgjøre om man allikevel vil innta soya, men jeg er opptatt av at korrekt informasjon skal ligge til grunn for avgjørelsen. Soya har i flere år blitt markedsført som et helseprodukt, noe det absolutt ikke er.
Pål Jåbekk (som også er medlem her) er en fyr som er spesielt opptatt av kunnskap, ikke subjektive meninger. I denne artikkelen skriver han en del om bl.a. soya:
han skriver: er ikke god menneskemat, det er noe annet enn ikke menneskemat.
"
[CENTER] [/CENTER]
Da jeg skrev litt om korn tidligere her, skrev jeg om hvordan antibeitestoffer i cerealer (kornsorter) er laget for å ødelegge fordøyelsen til dyrene som spiser disse plantene. Dette gjelder også belgfrukter som bønner, linser, soya og peanøtter. Og dette med belgfrukter er et viktig poeng. For mange får høre at de bør prøve glutenfritt eller mindre karbohydrater, og mange blir også bedre av dette. Men kornvarer blir da ofte byttet ut med bønner, linser, erter og liknende som, selv om det kanskje ikke gjør fullt så mye skade som korn, heller ikke er god menneskemat og som tar fra oss muligheten til å bli skikkelig friske." og da nevner han ikke soya spesielt men fordi det er en bønne.
"Men kornvarer blir da ofte byttet ut med bønner, linser, erter og liknende som, selv om det kanskje ikke gjør fullt så mye skade som korn, heller ikke er god menneskemat og som tar fra oss muligheten til å bli skikkelig friske."
ja i ikke for store mengder, ved soyamelkinntak bare:)
jeg spiser ikke bønner og peanøtter, ikke korn heller, så totalt blir det svært lite ødeleggende mat jeg inntar
Det virker som du har et bevisst forhold til det, og det er bra! Det som er synd er at mange tror at inntak av soya er helsefremmende - noe det altså ikke er.
Soya inneholder store mengder omega-6 fettsyrer (50% av fettsyrene i soyaolje er linolsyre, altså en omega-6 fettsyre) og siden linolsyren forlenges til arakidonsyre og deretter til betennelsesfremmende eikosanoider, holder jeg meg unna soya.
Det er viktig å huske at omega-6 fettsyren linolsyre, så vel som omega-3 fettsyren alfa-linolensyre er essensiell for oss. Problemet oppstår når man får en ubalanse i inntaket av disse. For mye av omega-6 fettsyrer i forhold til omega-3 fettsyrer virker (forenklet sett) betennelsesfremmende, og kan bidra til mye av helseproblemene vi ser i dag. Det kan være økt betennelse, sammentrekning av blodårer, økt koagulering av blod og aktivering av smertefibre.
Hvis man ser tilbake i tid til før jordbruksrevolusjonen, var forholdet mellom inntatt omega-6 og omega-3 på omtrent 2:1. Det vil si at man spiste dobbelt så mye omega-6 som omega-3. I flere vestlige kosthold i dag er forholdet så høyt som 20:1! Det vil si at man spiser 20 ganger så mye av potensielt betennelsesfremmende stoffer som av potensielt betennelsesdempende stoffer.
Mye av de prosesserte matvarene man finner i butikken i dag inneholder soyaolje. Blant annet kan jeg nevne majones, italiensk salat og kaviar. I tillegg fôres husdyrene våre ofte med kraftfôr som inneholder soya. Alt dette summeres opp til et for høyt inntak av omega-6 i forhold til omega-3.
Derfor har jeg bevisst valgt bort soya fra mitt kosthold.
Kudos til Kula som svarer på subjektive meninger med objektive fakta (og linker til bloggen til Pål Jåbekk)!
Det har for meg ingen hensikt å spørre om jeg er for eller mot (ugjærede) soyaprodukter, i allefall ikke mer enn det har å spørre meg om jeg er for eller mot tobakksrøyking. Mange kan røyke hele livet, tilsynelatende uten nevneverdig negative bivirkninger. Andre prøver aldri en sigarett og dør unge av lungekreft. Like fullt er det ikke til å skyve under en stein at tobakksrøyk virker negativt på det totale helsebildet, akkurat som soya. Det er fakta, og en folkeavstemning vil ikke endre dette.
Soya inneholder så mye østrogen at kvinner i overgangsalderen ofte anbefales soyaprodukter som et fullverdig alternativ til hormonpiller. Leste forleden at stedbarn som får soyabasert morsmelkerstattning får i seg tilsvarende dose kvinnelige kjønnshormoner som man finner i ~50 p-piller.
I tillegg inneholder soya stoffer som tuller med skjoldbruskkjertelen. Husker ikke kjemi- og biologidetaljene for øyeblikket men 1 av 15 kvinner i alderen 16-25 antas å lide av hypothyreose (nedsatt forbrenning), noe som kan medføre alt fra lavt energinivå og overvekt til alvorlige depresjoner og følgesykdommer. En nesten latterlig stor andel av Norges befolkning har på et eller annet tidspunkt vært medisinert mot angst og/eller depresjoner. Tror tallet var noe sånt som 1 av 3.
Jeg er ikke allvitende så legger selvsagt ikke skylden for dette på soya alene, men vi vet hvilke negative effekter soya har. Alikevel er bruken svært utbredt, og det er ganske logisk sluttning å dra at omfanget av hypothyreose og sinnslidelser hadde vært lavere om ugjærede soyaprodukter ble bannlyst.
Edit: Når det er sagt.. Jeg er litt liberalist, så hvorvidt akkurat du velger å røyke, leve på korn og sukkeryoghurt eller innta soyaprodukter har ikke jeg noe med. Problemet oppstår dersom folk røyker fordi de har det for seg at røyking er sunt. Man får gjøre sine egne valg, men for å gjøre kloke valg må han inneha korrekt informasjon!
For å sitere en meget klok politimester: "Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill, men forøvrig kan man gjøre hva man vil." ^^,
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.