< Tilbake til oversikten

Fryktelig salt bearnaise-saus

Fettman sa for siden:

Forrige gang jeg prøvde å lage bearnaise saus, gjorde jeg det helt feil og endte opp med en slags suppe som sprakk (men den smakte da litt bearnaise).

DENNE gangen tentke jeg å gjøre det riktige måten, og teksturen, eller konsistensen eller hva det kalles, ble denne gangen som ordentlig bearnaise saus.

...desverre hadde jeg ikke mer smør når jeg skulle steke biffen, så jeg endte opp med å steke i kaldpresset olivenolje, og den spruta noe j*ævlig i panna, så jeg måtte skru ned varmen, og dermed ble det roastbiff av fine biffen x) (foretrekker hvertfall medium)

Så tenkte jeg 'jaja jeg har hvertfall skikkelig bearnaise saus til', inntil jeg smakte på den, og den var så salt at jeg vurderer å hive den i søpla :S

Det eneste jeg brukte var 200 gram smør, 3 eggeplommer, og estragon krydder. Det smøret jeg brukte var økologisk Røros smør, for det skal jo være både sunt og miljøvennlig og dyrevennlig, men det viste seg at det hadde 2,5 g salt per 100 g. Jeg vet ikke hva som er normal salt mengde i maten hos folk flest, men for meg ble den på kanten til uspiselig. Jeg spiser riktignok ikke veldig mye salt, bruker så og si aldri bordsalt.

Så dette ble litt av en flopp igjen, men nå lurer jeg på om det finnes noe usalta økologisk smør, for jeg har ikke sett noe i butikken.
Hvis ikke mener jeg å huske at Tine har noe usalta meierismør.

Det er vel ikke noen ulemper med usalta, i forhold til f.eks matlaging? Ettersom jeg forstår så spiser folk flest for mye salt, så det kan vel ikke være noe problem?

gamlebyen sa for siden:

Aj aj aj. Usalta smør er nok best til matlaging. Rørossmør er snadder, men fa får man jo ikke kontrollert saltet. Synes det er litt råflott å bruke det i matlaging. Som smakstilsetning ja, men ikke på denne måten.

Fettman sa for siden:

Ja jeg tenkte nå at jeg heller bruker litt ekstra på å spise økologisk, siden det skal være sunnere og bedre. Jeg har jo brukt det en stund fram til nå, stort sett til steking av diverse kjøtt, men det var liksom først når jeg brukte såpass mye at jeg ble klar over saltmengden.

Klara sa for siden:

Ai, kan tenke meg det ble salt, ja! Rørossmør er veldig salt (godt også, men i moderate mengder ;))

Usaltat smør er best til bernaise :ja:

Yrla sa for siden:

setersmør og kvitseidsmør har også 2,5 mg ser jeg, mens vanlig tinesmør har 1,5

Fettman sa for siden:

Du mener vel 2,5 g, ikke mg. Men ja, det ser ut som både kviteseidsmør og setersmør har 2,5 g som rørossmøret. Så kan vel ikke bruke de heller i bearnaisen da, for min del.

Prøvde å smake på den nå, og den smaker mer salt enn bearnaise :S
ikke særlig godt.

Yrla sa for siden:

ja, beklager skrivefeil og takk for rettelsen.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.