Yrla sa for siden:
Jeg spiser mye ost, til hvert måltid faktisk og har lyst til å finne på noe annet enn melkeprodukter for ikke å bli intolerant. Noen tips?
Yrla sa for siden:
Jeg spiser mye ost, til hvert måltid faktisk og har lyst til å finne på noe annet enn melkeprodukter for ikke å bli intolerant. Noen tips?
BenteR sa for siden:
Jeg spiser veldig sjelden ost og kjøtt sammen.
Til kjøtt spiser jeg et rikt utvalg med grønnsaker og kanskje sellerikaker/mos/fries + saus.
nellie sa for siden:
Morsomt spørsmål:p Ost og kjøtt hører liksom ikke helt sammen her. Spiser grønnsaker:) I alle mulige former og fasonger. Kanskje med en klatt rømme til.
Charlott sa for siden:
Samme her, masse ulike grønnsaker tilberedet på ulike måter.
smgj sa for siden:
Ditto. Sjelden ost til kjøtt. Untatt fetaostkrem til svinefilet en gang i mellom eller feta til laks. (Egentlig ikke ost så ofte - ikke mer enn et måltid i døgnet i snitt.. og det er det melkeproduktet jeg spiser mest av.)
Yrla sa for siden:
sellerikake var en god ide, men jeg tviler egentlig på at jeg kommer til å lage det:) tror noe frø-scones med avokado kunne funke. Tofu tenkte jeg prøve men mista lysta på det. Jeg pleier nemlig å spise kylling med tahini, olje og ost, så et rundstykke eller kjeks med olje, tahini og ost+ påleggslaks, så salat med skav og ost. Hver bidige dag. Innimellom spiser jeg torsk eller egg istedenfor skaven:)Charlott sa for siden:
Spiser du ikke grønnsaker, Yrla? Som i stekte, kokte, bakte, most... ?
Yrla sa for siden:
Nei aldri. Får ikke det helt til. Liker grønnsaker friske, kalde og sprø. Prøvde blomkål kokt en dag men ble kvalm av det. Jeg kunne trolig spist ovnstekt paprika med løk og, eh ost, he he:) Neida, har tenkt litt. Når jeg får prottispulveret jeg har bestilt kan jeg lage lefse av det og hvitter og rulle kylling inn i det. Og imorgen skal jeg lage marsipan, så da bytter jeg ut et av måltidenes ost med det:) Og får gå til innkjøp av avokado. Kokosmelk kunne jeg hatt i stekepanna etter å ha stekt finnbiff, det er en god oste-erstatning. Å finne fettkilder er ikke like vanskelig som å finne lavkarbo-proteinkilder. Da er det bare ost, egg, fisk og kjøtt. Kylling med kokt egg er ikke godt:) men egg bruker jeg i bakst og i kokt i salat av og til, men da sammen med ost:) Jeg er en osteslave og det liker jeg ikke. Jeg må forberede meg før jeg evnt kutter det ut helt.
Yrla sa for siden:
Oj, er du sånn superflink som spiser en posjon grønnsaker til hvert måltid? Det blir nok noe lettere uten ost da, ja. Med blomkålris og/eller noe, ja, ser tegninga. Jeg har spist alene og lagd mat til meg selv siden jeg var 14 så er ikke akkurat lite kresen, og spiser lite variert.smgj sa for siden:
Nei... tror ikke det. Jeg er vel heller en sånn som ofte spiser rester (og dermed mat med ihjælkokte/-stekte grønnsaker). Innimellom er jeg flink, men det blir (altfor) ofte junk.
Dog - jeg kjenner meg bedre - og magen fungerer bedre - med grønnsaker i hvert måltid.
Og jeg er ganske liberal med karbohydrater. Kan godt ta 2ss ris eller tomatbønner til et måltid.
Yrla sa for siden:
Ok:) takk:)
Glorfinia sa for siden:
Jeg har ikke forsøkt selv, men har lest at en del bruker næringsgjær som erstatning for ost. Du kan jo teste det? Da får du noe å ha til maten som ikke er melkeprodukt, men som smaker ost.
shailene sa for siden:
Næringsgjær funker vel hovedsaklig som erstatning for parmesan. Og det er en fin grense mellom hva som gir "det lille ekstra" og tydelig gjærsmak.
Nordmørsloppa sa for siden:
om man vil ha god smak på kjøttet pleier jeg å lage en granityr/oljedressing av div krydderurter,rapsolje , balsamico balsam og litt westshiresaus. Veldig godt attåt rødt kjøtt og en haug grønnsaker:)
TigerTove sa for siden:
Kjenner også ei som ikke kan fordra kokte grønnsaker, de få grønsakene hun spiser kokt er ikke egentlig kokt, men mer forvelt. Da er de fortsatt sprø, samme med wok, ved høy varme beholder grønnsakene "spensten". Kan være verd å teste ut.
Evt kan du jo bare spise dem rå? Ofte jeg gjør det, med da mer fordi jeg ikke har tid eller ork til å "gjøre" noe med dem..
Grønnsaks:klem:
Yonah sa for siden:
Skjønte ikke helt det med at du ikke spiser grønnsaker til middag fordi du ikke liker kokte grønnsaker( det gjør ikke jeg heller, her kokes vannet opp, grønnsakene has i , vannet koker opp en gang til og vannet helles av straks= sprø og varme grønnsaker og ikke hjælkokte slik folk flest tror kokte grønnsaker skal være).
Det går da an å spise rå grønnsaker.. Her i huset spises mest rå grønnsaker til middag, ungene liker det best. Så jeg skjærer opp paprika og agurk i staver og setter frem feks cherrytomater eller blomkåltopper. Og i blandt avocado og tomat.
I stedenfor ost, jeg spiser nok kun ost til kjøtt om det er spekemat og eggerøre, for da er det så innmari godt med en bit muggost av noe slag, som camembert, brie, castello el.l.
På biff, svinestek, koteletter, kyllingfilèt spiser jeg som regel smør, bearnaise(evt choron, litt tomatpurè i bearnaise) på. Veldig godt. Og til kylling er det nesten obligatorisk med saus av kokosmelk, som regel karrisaus.
Yrla sa for siden:
jeg spiser salat hver dag til middag, en stor en. Det har jeg skrevet.
senka sa for siden:
Prøv deg forsiktig meg gryteret feks kylling med grønnsaker du liker.Godt med varm middag;)
Carisma sa for siden:
Jeg syns det er litt festlig at alle, ink. meg reagerer på det med ost til kjøtt. Som om vi aldri spiser pizza liksom! :p
BenteR sa for siden:
Jeg tenkte faktisk pizza, taco og lasagne, og derfor skrev jeg at jeg sjelden spiser ost og kjøtt sammen. Dette er middager jeg spiser av og til men ikke ofte.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.