< Tilbake til oversikten

Hvor kjøper du økologisk mat?

Carisma sa for siden:

Det beste er vel å kjøpe det direkte fra produsent.

smgj sa for siden:

Her i byen er det kun coop som har noe særlig ferskt... :(

Scientia sa for siden:

Her kommer noe tips for deg å forske på :)

kolonihagenabonnement.no/ (levert på døra)

www.bondensmarked.no/Oslo/ (dato og sted for markedsdager i oslo)

Ica har egen øko merke som er rimlig: www.ica.no/FrontServlet?s=butikker&state=butikker_dynamic&viewid=53540. Jeg kjøper feks deres tomater og oliven og noen ganger deres egg (som er norske) men jeg foretrekker egg fra Holte gård www.holtegard.no/

www.roetter.no/ røtter buttikene har noe frukt og grønnt

Helios Colosseum er diger for en øko butikk i Norge å være: nb-no.facebook.com/helioscolosseum (sjekk bildet av maur som ignorer margarin og kaster seg over smør :P )

Generelt er veldig varierende kvalitet på det man finner av øko frukt og grønnt i matbutikkene. Som regel bedre på sommer halvåret når det er bedre tilgang på kortreist økomat i Norge. Men du trenger ikke nødvendigvis å gå lengre en lokalbutikken (alt fra Kiwi til Centra har noe)

Vinter er vanskelig - da mener jeg det er nyttigere å *suppliere *med grønnt fra fryserdisken en å velge ødelagte for-tidlig-plukket, for-langt-fraktet *grønnsaker fra langtbortvekistan - økologisk eller ei

Yrla sa for siden:

Dette var faktisk nytt for meg (leser ikke aviser), så takk. Spennende prosjekt! Har du lest at det blir bra med økologisk mat å få kjøpt der?

Yrla sa for siden:

Jeg har vært på bondens marked men virra rundt, forvirra av alle menneskene. Kjøpte ikke noe. Men er det økologiske grønnsaker å finne der til en bedre pris om jeg leter? Eller er det generelt dyrt?

Scientia sa for siden:

Husker ikke - lenge siden jeg har vært på en - jeg kan rapportere tilbake etter Birkelunden til helga :) Ellers er de vanlige matbuttikene samt direkte fra bonden nok beste pris.

Hvis det er bare frukt og grønnsaker du ser etter så synes jeg du kan komme langt med å velge lokal mat over importert (mindre utvalg så klart ) - i hvert fall der det gjelder bedre næring - men jeg har ikke oversikt over hvor utbredt bruk av sprøytemiddler er i Norge

Scientia sa for siden:

Jeg så over liste av kommende leietagere. Den Blinde Ku feks er økologisk (ost) og Sultan Frukt & Grønt åpner filial der med øko utvalg. Men Mathallens fokus blir nok ikke øko spesifikt, det kvalitet generelt :) Fant denne:oslopuls.aftenposten.no/restaurant_uteliv/article650600.ece

Yrla sa for siden:

Takk. Sprøytemidler er det nok ikke så ille med i Norge som andre land, tror jeg, men innhold av vitaminer og mineraler er det ganske skrant med, tror jeg. Her som de fleste andre land tipper jeg.

Carisma sa for siden:

Grøstad skriver aldri næringsinnhold på produktene, og de svarer heller ikke på Mail om det... Så de har jeg slutta å handle fra.

Yrla sa for siden:

Kanskje de ikke vet det. Men det går jo an å svare det, synes jeg.

Scientia sa for siden:

Var det lenge siden det skjedde Carisma? Jeg kjøpte deres ungarske pølser i går og der står det næringsinnhold på pakken. 2g carbs per 100g produkt blant annet.

...uansett dumt at de ikke svarte på mail

Carisma sa for siden:

Ja, det er flere år siden, for jeg boikotta de jo etterpå. :p

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.