Hei! Jeg er ny når det kommer til lavkarbo. Jeg kjører for tiden et opplegg hvor jeg prøver å holde meg unna karbohydrater: ca 40-70 gram i løpet av en dag har det blitt.
Jeg vet man trenger tid til å venne seg til lavkarbo, men lurer på om disse symptomene er tegn på at jeg gjør noe galt:
smerter i muskler. Føles nesten som lette kramper.
kvalme
svimmelhet og skjelving
"treig i hodet" - merker jeg sliter med å konsentrere meg blir for trøtt.
Siden jeg spiser "så mye karbohydrater" har jeg hørt at jeg skal være litt påpasselig med fettet, men spiser nå avocado, nøtter, steker maten i fett osv...noen tips for å gjøre prosessen lettere?
Symptomene du beskriver er helt typiske ved oppstart på LCHF og er ikke farlige.:)
Det er bare kroppen din som sliter med å venne seg til å bruke ketoner som drivstoff i stede for kjappe karber!
Drikk nok væske, ta min. 300mg magnesium pr dag og spis nok, så gir det seg ganske fort!
Så lenge du holder deg under 70-72 karber, kan du putte i deg en god del fett, så ingen grunn til å tenke på det helt i starten i hvert fall!
Takk for svar:) Jeg er bare på dag 4, så jeg får vel gi det litt tid. Fortsatt veldig nytt og forvirrende alt sammen. Fett/ikke fett, hvor mange karbohydrater, skal man telle kalorier eller ikke, folk sier veldig mye forskjellig. - Men det er vel mange veier til Rom, antar jeg.
Enig med det som blir sagt her
Hadde samtlige av plagene du beskrev i oppstarten:)
Kroppen venner seg til å bruke fett som drivstoff, heller enn karbohydrater, derfor er kroppen din i tilvenningsmodus og bruker litt krefter i starten til å endre forbrenninga di:p Men når omstillingsfasen er over så vil du normalt kjenne deg mye lettere i kroppen, og mere energi.
Lykke til!
PS: syns ikke du spiser så mye karbohydrater...de som følger vanlig norsk kost med brødskive og matpakka ligger vanligvis rundt en 150karbs.
nja man ødelegger neppe ALT. men det er mulig kroppen reagerer negativt på alle karbohydratene. Sløvhet, opplåsthet, humørsvigninger, diarre osv..Når man er så tidlig i startfasen på LCHF ville jeg imidlertid vært ganske strikt. Om du skulle være i ketose, så vil man naturligvis komme ut av den ved en sprekk med nok karbohydrater.
2)Det er veldig individuelt, jeg har hørt alt fra ingen overgangsplager, til plager opp til 3mnd..selv så tok det bare et par uker.
Du må nok være litt strengere med karbohydratkontroll, men alt er veldig individuelt. Noen må f.eks kutte/begrense melkeprodukter. Noen ikke.
Når du går på lavkarbo, og spiser greit kcal messig vil kroppen normalt stabiliesre seg "dit den selv vil". Om man er undervektig og begynner på lavkarbo ,så vil man vanligvis gå opp i vekt:)
jeg selv er ganske normalvektig nå..har gått på lavkarbo siden august 2011..og gått ned fra 92kg til 71kg. jeg spiser det samme som jeg har gjordt hele tiden, og går fremdeles ned i vekt. Dog ikke så raskt som i starten. tipper vekta vil stabilisere seg en plass mellom 65-70kg:p
Det man kanskje ødelegger mest for , er at man kan sette i gang et søtsug/cravings. Det merker i allefall jeg om jeg skeier ut en dag, da blir gjerne påfølgende dager etterfulgt med masse søtsug!:) Akkurat som en alkoholiker, som må ha mere...sukker og mel er i allefall IKKE bra for meg , da det trigger behovet for mere.
Har du planer om å ha sprekk ville jeg spist veldig lite fett den dagen.
Noe annet jeg selv må passe litt mere på nå ...er inntak av vann. Man blir lettere dehydrert på lavkarbo. og det kan også gi slike plager som du beskriver. Det kan også være venskeligere å gjenkjenne at man er sulten, da kroppen går over til å ta fra dens egen "fett matpakke" da den er tom for mat i mage/tarm. det kan også gi litt sløvhet. Pass på så du får i deg nok mat :) Men på lavkarbo har man ikke det samme behovet for å fylle opp glykogenlagrene med karbo, som man har på vanlig norsk kost. Kroppen tar rett og slett fra sitt eget fett-resarvoar...det som også gjør at man går ned i vekt :)
Takk for svar:)
Jeg har ikke lyst til å sprekke, men i noen sammenhenger er det vanskelig å si "nei takk" når de kommer med det ene eller andre og sier "men jeg har jo bakt den selv!" med skjelvende underlepper. Jeg har ikke noe søtsug lenger, og det er jo så mye godt man kan bake uten sukker og karbohydrater at det er verre med mel og slikt. Blir spennende å se, nå skal jeg springe ut og kjøpe det magnesiumet så jeg kommer over kneika:)
God helg!
tips! kjøp inn mandelmel, kokosmel og div frø...eksperimenter med knekkebrød, lavkarbobrød, og div bakeverk :D finner masse gode oppskrivter under oppskrifts-tråden her :)
ja, om de spiser 1kg kneip om dagen så :) sikkert noen som ligger så høyt også, men da jeg regnet kalorier, men spiste vanlig hvermansen..så ble det rundt 150carbs... da medregnet brødskive til frokost, lunch og kvelds:)
Jada det er riktig dette med 150karbs, poenget mitt er bare at jeg ikke syntes 70karbs var mye. Og som du selv sier også..så regnes det som lavkarbo :)
En kilo kneip om dagen:confused:
Da jeg levde lavkcalori lå jeg på hvertfall 300 karber per dag. Det fikk jeg i meg gjennom brød, frukt, pasta, potet osv. Det var ingen problemer å komme høyt opp på karber da, altså.
Jeg er også normalvektig og har spist lavkarbo siden desember. Jeg har vært meget strickt med antall karber, sjelden over 20-30 på en dag, men jeg begynte aldri å gå ned i vekt.. nå har jeg lagt meg på en litt mer moderat mengde, og heller kuttet på fettet. For min del (og for flere andre normalvektige her inne) må jeg også være forsiktig med kcal.
Siden dette er bare dag 4 for deg, ville jeg først og fremt forsøkt å komme inn i ketose(dersom vektnedgang er målet ditt), da ligger man normalt sett under 20 karber dagen. Få i deg nok fett, grønnsaker og ikke så mye lavkarboerstatninger. Da kvitter du deg lettere med suget etter "vanlig" kost også.
Gi dette en periode på noen uker/1 mnd, og se om det skjer noe.
Lavkarbo og vektnedgang er ,som andre har sagt tidligere, veldig individuelt, og det er flere faktorer som spiller inn. Du må gi det tid, og prøve ut ulike kombinasjoner for å se hva som hjelper på nettopp din kropp :) Lykke til!
Nå har jeg ikke lest alle svarene her, så kanskje noen har skrevet det samme...
Jeg hadde også slike symptomer den første uken, helt til jeg fikk tips om å spise seltin salt på maten, og ta magnesium. Jeg syns også det hjalp å spise mye valnøtter. 100 g.
Saltet er visst mye viktigere enn vi tror...
Lykke til, stå på, ikke stress, dette går seg til! :)
For meg ser det ut som Cocosa er universalmiddelet mot slapphet og hodepine. Er jeg surrete i hodet, en ts cocosa. Noen minutter senere er jeg i topp form.
Interessant. Kan omtrent ikke huske å ha hatt en eneste hodepine etter jeg begynte på lavkarbo. Da jeg spiste høykarbo måtte jeg ta smertestillende rundt 1 gang i uka, hadde ofte litt småvondt i hodet så godt som hver kveld.
Det med såkalte oppstartsplager tror jeg kan henge sammen med brå overgang fra mye til lite karbs.
Om man trapper gradvis ned på karbene, vil jeg tro plagene blir mildere/ikke eksisterende.
Helt sikkert. For meg gav det seg gradvis fra dag 4. Drøy uke etter startet jeg opp med trening igjen. Er så kult, aldri gått så fort ned i vekt før og fortsatt føle meg så bra!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.