< Tilbake til oversikten

Stemmer det virkelig at røyking øker forbrenninga?

Yrla sa for siden:

Jeg synes det er rart fordi når man slutter å røyke skal det føre til mer energi, bedre blodsirkulasjon og bedre oksygenopptak i kroppens celler. Det høres ut som det er omvendt. Nå er det å røyke noe dempende på apetitten og noen spiser mer ved røykeslutt, men bortsett fra dette, hvordan kan man få høyere stoffskifte av å røyke? Og hvis det er fakta at man får det, går det ikke opp i opp med de nevnte forbedringer(av oksygenopptak, blodsirkulasjon og mer energi)? Jeg gikk ikke opp da jeg slutta å røyke og passet på å ikke spise mer. Jeg gikk faktisk ned fordi jeg ble mer aktiv.

Carisma sa for siden:

Jeg gikk også ned, fordi når jeg røyket opprettholdt jeg kroppens stressnivå. Ved å slutte eliminerte jeg en av de tyngste prosessene kroppen måtte kjempe mot, å holde giftnivået nede.

Kitt sa for siden:

Jeg fortsatte med det samme kostholdet og raste opp 12 kg på noen måneder!:eek:
Legen min mente jeg var av de uheldige som faktisk fikk nedsatt forbrenningen med mer enn 10% ved røykeslutt!:(

Og det kan nok stemme godt, det! Før gikk jeg lett ned i vekt i de periodene jeg klarte /orket gå ordentlig inn for det. Nå går jeg ikke ned uasnett hva jeg gjør!

shailene sa for siden:

Nikotin påvirker kroppens leptinnivå, slik at vekta holdes "kunstig lav" hos de som røyker mye.

Kitt sa for siden:

hihi, "lav" er vel et definisjonsspørsmål og jeg røyket aldri mye. Maks 12- 15 pr dag, men jeg var så innmari avhengig av de røykene jeg tok! :o

Har nå vært totalt røykfri og ikke tatt et eneste trekk siden 1. januar 2010, så jeg er ganske stolt av meg selv, altså!;):D

Charlott sa for siden:

Dèt har du all grunn til! :D :heia:

shailene sa for siden:

Hos de som røyker regelmessig hadde kanskje vært rettere å si. 12-15 er en del da, bra du klarte å slutte! Med kuntsig lav mener jeg at man vekta man går opp etter røykeslutt er vekta man ville hatt hvis man aldri hadde røyket i utgangspunktet, med mindre man begynner å spise mer da.. Er iallefall slik jeg har forstått det. Men det er sikkert individuelt som det meste annet :)

Yrla sa for siden:

Hm, rart at dette skal være så individuelt. Så trist at det skulle bli sånn for deg, Kitt. Men forbrenninga skulle vel stabilisere seg med tiden?

Kitt sa for siden:

Ikke for meg, nei!:nei:
De ekstra kiloene gjorde at diabetesen min nådde nye høyder og resulterte i at jeg nå bruker ganske mye insulin. Skal GBP- opereres om nøyaktig 5 måneder og satser på at jeg er en av dem som "mister" diabetesen etter det inngrepet!;)

Tenker sånne ting er like individuelt som at noen slanker seg syke, mens andre spiser seg i hjel!:p

senka sa for siden:

Jeg leste at forbrenninga går ned 30% ved røykeslutt,og stabiliserer seg ettehvert.:rolleyes:

Yrla sa for siden:

Jeg leste 20% og at den skulle stabilisere seg etterhvert:) Ja ja, nå er jeg på slutten av min 5 dag uten røyk og trives som ikke-røyker må jeg si. Mer energi, åpnere bryst og sinn, bedre pust, bedret blodsirkulasjon, bedre humør og mer tilstede for sterkere inntrykk. Jeg hadde hatt et opphold på 7 år før jeg bestemte meg for å ville røyke igjen for 4 mnd siden. Gjett om de nærmeste ble overraska da jenta med stålkontroll og stor bevissthet om helse plutselig bestemte seg for å røyke igjen:) Flere klager på at jeg er uforutsigbar, men det er verst for meg tror jeg, fordi jeg er uforutsigbar for meg selv også.

Lykke til med operasjonen, Kitt. Håper det skal gjøre det mye bedre for deg.

Kitt sa for siden:

Takk, snuppa!:)
Heldige du som opplever de fine tingene med å slutte å røyke. Etter 2 år har jeg enda ikke opplevd så mye positivt med å være røykfri! :p

Yrla sa for siden:

Oj, har du ikke? Så rart. Veldig rart. Det må være en nøkkel som ikke er funnet, som du mangler som kan rette opp for deg. Det høres ut som alt fordreies pga en manglende puslebit, eller noe. Har du tenkt noe slik selv?

Charlott sa for siden:

Ei venninne av meg sliter som fy med asthma`n hver gang hun forsøker å slutte.
Hun løper en del og klarer halve distansen ved hjelp av vilje og dra-hjelp fra hundene.

Røyker hun sine 20+ løper hun glatt 1-1 1/2 mil uten nevneverdige problemer.

Ved siden av pustebesvær uten røyken raser hun også opp i vekt.

Hun har gitt opp røykeslutting :p

Kitt sa for siden:

Vet du? Jeg tror faktisk at jeg ikke opplevde så mange negative ting med å røyke og at det er derfor jeg heller ikke syns at det er store forskjellen med å slutte.
Bedre luktesans? Niks, hadde glimrende luktesans da jeg røykte også!
Bedre kondis? Hadde ikke kondis da jeg begynte å røyke heller, så har vel ikke savnet det og ikke har det blitt noe bedre.
Mindre syk? Nei, nå har jeg akkurat hatt forkjølelse nr 2 siden januar. Var så og si aldri sånn syk da jeg røykte.
Bedre smakssans? Syns all mat smaker godt, jeg. Har alltid gjort det!

osv osv

Kitt sa for siden:

En medstudent på sykepleierskolen måtte også kutte ut røykeslutten. Han fikk alvorlig bronkitt hver gang han sluttet og siden han måtte møte på skolenog i praksis etc, fant han ut at han måtte utsette røykeslutten til etter at han var ferdig på skolen og i fast jobb!:p

shailene sa for siden:

Har dere noe kilder på dette? :)

Yrla sa for siden:

Jeg har lest at hosting kan vare mange måneder etter at man slutter. Slimopphosting også. Det tar tid å helbrede lungene etter mange års røyking. Og noen får nok heavy reaksjoner etterpå. Tror ikke man må ha bronkitt i evig tid hvis man slutter. Det er ingen logikk i det som jeg ser ihvertfall.

Charlott sa for siden:

Hehe, pussige greier egentlig :p

Yrla sa for siden:

finner det ikke, Shailene, derimot ser jeg flere steder at det står 10%, det er jo veldig bra: Da er nok det mer korrekt.

Gracella sa for siden:

Tror nok også at 10 % er nærmere fasiten for de fleste. Jeg slutta da jeg ble gravid og fikk andre ting å tenke på. Jeg gikk ikke mye opp i svangerskapet heller, var veldig bevisst hva jeg spiste (men ville spist annerledes om jeg hadde vist om lavkarbo - egentlig; hvis jeg hadde skjønt hva lavkarbo gikk ut på!!!)
En lege sa til meg en gang under en av mine tidligere røykeslutter, at den fysiske virkningen av nedsatt forbrenning den første tiden etter røykeslutt vil utgjøre to-tre kilo vektoppgang. Det var nesten skremmende da, men nå når jeg faktisk holder øye med vekten, så ser jeg at den svinger naturlig med 1-2-3 kilo - uten at bukser eller andre plagg blir trangere eller ubehagelige å ha på seg! To kilo synes faktisk ikke!!

Kitt: kjempebra at du ikke begynner å røyke igjen :). Det er jo ikke noe som er positivt med røyk i dag, ikke engang det "sosiale" er igjen - heldigvis :cool:

streber sa for siden:

Har også lest at det skal stabilisere seg med tiden , men ikke for meg nei . Før røykeslutt behøvde jeg bare røre meg litt for å holde vekten , ikke etterpå nei. Sluttet i 05 !

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.