Ja, jeg har Dia 2 og har hatt dette noen år.
Gikk ned en masse kilo på Fedon, frem til jeg kutta røyken for to år siden.
Så kom kiloene tilbake.
Har gjort noen forsøk med ketolysekuren, sammen med kona.
Kona ramler i vekt som bare det, hos meg går ting tregere.
Men det jeg spør om:
Morgenblodsukkeret mitt går opp en hel del når jeg lever ketogent.
Jeg tar for tiden 3 metformin/døgn.
Er det noen småsmarte knep for å unngå dette sukkerrushet?
Det er serdeles uggent å ha 9mmol eller litt høyere. Føles som jeg har vært på den fyllekula.
Jeg startet igjen i forgårs. Var i ketose i gårkveld, etter måling to timer etter siste måltid.
Har bestemt meg å leve ultrarigid noen uke, i håp om å få kroppen i gang.
Spiser ikke svimlende mengder med grønt, og er langt unner 20 karber/døgn.
Kokte egg er det jeg har litt dilla på. Har på en klatt remulade eller majones for å øke fettinhold og smak.
Det er ikke uvanlig at blodsukkeret stiger over natta når man spiser lavkarbo, jeg må innrømme jeg er litt svak på akkurat hva som gjelder - men lurer på om noen nevnte å spise litt mer karbohydrater før man legger seg? Det er flere med dia2 her inne, jeg er overbevist om at noen stikker innom med sine erfaringer :)
, der leveren tømmer glukoselageret på morgenkvisten og man får høyere morgenmåling.
Mitt fastende blodsukker ligger vanligvis på 4-tallet hvis jeg passer på og spise litt mat/snacks (nøtter eller stekt ost vanligvis) før jeg legger meg.
Jeg spiser max 5 karbohydrater pr måltid, men masse grønt (det er der storparten av mine karber kommer fra).
Spis litt før du legger deg, men unngå karber.
Jeg spiser noen nøtter, et kokt egg, litt stekt ost, etc, men ikke karber.
Pussig nok så får jeg alltid høyere morgenmåling om jeg av en eller annen grunn har spist mindre karber enn dag, så det virker som kroppen stiller seg inn på karbene jeg spiser. Lite karber en dag er høyere måling morgenen etter hos meg.
Såvidt jeg skjønner er det ikke et fasitsvar på dette, men man må finne den måten som passer best til sin kropp.
Hei
Høyere blodsukker om morgenen kan bety, at blodsukkeret f.eks. var for lavt kl 4, så starter modregulasjonen, og når man tilsynelatende har høyt blodsukker om morgenen, antar man feilaktig at blodsukkeret er for lavt hele døgnet. Mål blodsukker 4-5 ganger i løpet av en dag, en dag i uken og sammenlikn disse døgnkurver, de gir mye mer relevant information.
De fleste med type II dia, kan i samarbeid med lege,kutte ut al tablettbehandling av sin diabetes når de er i ketose. Men de må følge ketolysekurens regeler om tran (omegaIII) og varierte grønnsaker/ blandet salat hver dag. Ikke spis for få KH.
Vennlig Hilsen
Torkil:)
Takker Torkil.
Jeg skal se om jeg skal kutte ned på metforminen etterhvert. Foreløpig blir den der.
Selvsagt tar jeg Tran. Har gjort det hele mitt voksne liv.
Grønt spiser jeg også.
Jeg har selvsagt også brukt blodsukkermåler for å forsøke å finne en sammenheng med ketose, høyt morgenblodsukker.
Så langt har jeg funnet ut at 1) Ting bedrer seg, bare man er tålmodig.
2) En Ts cocosa på kvelden fungerer (Ikke at jeg forstår hvorfor, men det virker)
Jeg lever forøvrig i en modifisert ketolysekur. Noe ala Atkins møter Torkil-
Spiser for eksempel ikke CC.
Men jeg drikker te og kaffe.
Ser nu ut til å fungere.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.