Tidligere forsøk på ketolysekuren har gitt meg alt for høyt morgenblodsukker.
HAr hatt kjempelett for å ramle ut av ketose, uten at jeg har spist for mye karbo.
Har heller ikke hatt så stor vektnedgang.
Nu er jeg tilbake, men litt mer metodisk.
Kjører nu et superstreng ketogent kosthold med så lite karbo som mulig.
Grøntmengdene er moderate.
Noen her inne satte meg på sporet av sammenhengen protein og blodsukker. Jeg er dermed restrektiv med proteininntaket. Ikke slik at jeg sulteforer meg, men sørger for å holde meg på et moderat lavt nivå.
Blodsukkeret går ned :)
Så, hvor mye fett kan jeg putte inn i kosten før det blir et slankeproblem?
Blir det et slankeproblem?
Det går endel egg med majonaise/remulade (Jeg liker kokte egg)
Utrolig lite bacon.
En hel del smør.
Og min gode venn Cocosa.
Har ikke hatt et eneste ketoproblem siden jeg startet for en une siden, og vekta går nedover.
Er forsiktig med fløte og andre ting som jeg tror kan stoppe ting.
Så lenge du har vektnedgang ville jeg ikke bekymret meg, men det kan være greit å tenke at man ikke skal drukne maten i fett - siden det er ekstremt energirikt.
Dekker du kroppens energibehov for fett gjennom maten, har ikke kroppen behov for å ta av fettlagrene ;)
Hvor lite er "moderat"? Nå kan jo ikke fett erstatte proteinets egenskaper på noen slags måte, så det er synd at kroppen din reagerer på den måten på det.. Men hvis du lever et ganske sittestillende liv, så er det vel helt OK å spise lite proteiner.
Ang det du lurer på så vil jeg si at f.eks "en hel del smør" ikke er nøvendig. Bruk smøret du trenger.. Cocosaen du trenger. Spis fet fisk, fett kjøtt, egg osv.. Og hvorfor kutte så kraftig ned på grønnsaker?
Har ikke hold på lenge.. Men foreløpig så går jeg mest ned når jeg får i meg mest næring/kalorier
Om det har sammenheng med at jeg prøvde lavkalori først, for å konstantere at det ikke virket og at kroppen min er redd for å slippe på lagert i trange tider vet jeg ikke
Nå er mye kalorier for meg alikavel under 2000 da(ca 1800), og hiver innpå med fløte og ost jeg da. Trener også endel, så gidder ikke bry meg med proteiner før vekta stopper opp!
Jeg spiser da grønnsaker, men ikke opp mot 20 gr karbo.
Har tidligere slitt en hel del med høyt morgenblodsukker på ketogent kosthold, noe jeg ikke får når jeg spiser fedonmat.
Det er derfor jeg spør.
Skal selvsagt spise endel protein, og endel grønt, men jeg skal under ingen omstendighet ramle ut av ketose. Alle erstatningsprodukter er forkastet. Alle kunstige søtgreier, med unntak av natren i teen er forkastet.
Her spses det rent kjøtt/fisk, en del egg, majonaise (egenlaga) og cocosa.
Har ikke smørskrekk.
Vekta går nedover.
Det jeg lurer på, er det overhode mulig å legge på seg av å leve bare på fett? Er dette fysisk mulig?
Fett+ karbo, helt klart man kan gå opp.
Fett+ for mye protein kan man også legge på seg av
Men, hvis man spiser mye fett, hva skjer da?
Akkurat nu er jeg for mye i ro. Venter på kneopperasjon.
Ellers er jobber jeg i barnehage, og trener ganske knall.
RYP 3 dager i uka, og går langt de andre dagene.
Nu, med det jeg oppfatter som heftige mengder fett, og mye midre protein (enn hva jeg spiste på Fedon) så går kroppsvarmen opp, og vekta ned.'
Har tidligere på ketogent kosthold hatt litt fettvegring.
Siden fett er så energirikt er det ikke kanskje ikke så lurt å spise ubegrenset av det, men hvor mye fett og kalorier en kan spise før vekta stopper opp er veldig individuelt.. Så lange vekta går nedover er jo ikke dette noe du trenger å tenke på, egentlig. Ved å begrense proteininntak og holde karboinntaket så lavt som du gjør legger du uansett forholdene perfekt til rette for at kroppen skal lagre minst mulig av overflødige kalorier. Og ved å ligge relativt høyt på kaloriene, og få flest mulig av disse via fett blir kroppen ofte mer villig til å gi slipp på overflødig kroppsfett. Fortsatt er det jo fysisk mulig å legge på seg av å spise slik hvis man rett og slett inntar alt for mange kalorier, men mange overvektige ser at de kan spise veldig mye fett og fortsatt gå ned i vekt... Hvis du vil ha et tall på hvor mye fett som er OK må vi nesten vite litt mer om deg. Høyde? Vekt? Hvor aktiv er du?
Takker, Shailene.
Jeg er ikke ute etter et ferdig regnestykke, såpass må jeg greie å forske meg frem til :)
Ellers ser jeg noe sammenfall i tankene mine og dine.
Takker, og avsltter nu denne tråden
Rune
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.